چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 66755
سلامت نیوز : محققان توانسته اند با تزریق ژن طول عمر، پیری را در موش های كهنسال معكوس كرده و توان احیای دوباره سلول های بنیادی را در آنها ایجاد كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این پژوهش كه توسط زیست شناسان دانشگاه كالیفرنیا - بركلی انجام شده، نشان دهنده پیشرفت مهمی در شناخت سازوكار مولكولی دخیل در پیری است.این یافته راه را برای ارائه درمان های هدفمند برای بیماری های تحلیلی مرتبط با سن فراهم می كند.

محققان دریافتند «SIRT3» یكی از اعضای خانواده پروتئین های موسوم به «سرتوئین ها» نقش مهمی را در كمك به سلول های بنیادی پیر خون برای مقابله با استرس و فشار، ایفا می كند.

وقتی آنها سلول های بنیادی خون موش های پیر را با «SIRT3» القا كردند، شكل گیری سلول های خونی جدید در آنها بروز كرد؛ شواهدی از معكوس شدن روند زوال مرتبط با سن در عملكرد سلول های بنیادی پیر.

استادیار علوم تغذیه و سم شناسی دانشگاه كالیفرنیا - بركلی گفت: می دانستیم كه «سرتوئین ها» پیری را تنظیم می كنند اما تحقیق ما در واقع نخستین موردی است كه نشان می دهد سرتوئین ها می توانند تحلیل مرتبط با سن را معكوس كنند. این یافته بسیار هیجان انگیز است.

وی افزود: این مطالعه راه را برای ارائه درمان های بالقوه برای بیماری های زوالی مرتبط با سن هموار می كند.

«دانیكا چن» اظهارداشت: اكنون پیری نه یك فرایند تصادفی و كنترل نشده بلكه یك فرایند بسیار تنظیم شده شناخته می شود چرا كه می توان آن را دستكاری كرد. مطالعات نشان داده اند حتی یك تك جهش ژنی می تواند به افزایش طول عمر منجر شود.

محققان، نخست سیستم خونی موش های دارای ژن معیوب «SIRT3» را بررسی كردند. به طور شگفت آوری مشاهده كردند در بین موش های جوانی كه «SIRT3» نداشتند، هیچ مشكلی بروز نمی كرد. اما زمانی تفاوت مشاهده می شد كه موش كم كم پا به سن می گذاشت.

وقتی دوساله شدند، موش هایی كه ژن «SIRT3» نداشتند به طور چشمگیری شاهد كاهش سلول های بنیادی خون بودند و توانایی شان برای تولید سلول های خونی جدید در مقایسه با موش های معمولی هم سن خودشان كم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha