چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 66758
سلامت نیوز : كارشناسان اعلام كردند كه جدول و برچسب های محاسبه كالری كه روی بسته‌های مواد غذایی درج شده دارای اشتباه هستند و نمی توان به طور كامل به آنها اتكا كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  جام جم ؛ تحقیقات اخیر نشان می دهد كه وزن، تكه كردن و خرد كردن و حتی جویدن غذا بر میزان كالری دریافتی افراد تأثیر می گذارد. برای برخی از غذاها نسبت كالری در آنها طی مرحله هضم ثابت می ماند و نسبت كالری برخی دیگر تغییر می كند.

همچنین هنگام هضم كردن غذا توسط انسان نیز مقداری انرژی صرف می شود و حتی باكتریهای موجود در معده و روده افراد بخشی از كالری های غذای انسان را به خود اختصاص می دهد.

هیچ كدام از این عوامل در سیستم كنونی محاسبه كردن كالری ها كه به بیش از 100 سال پیش باز می گردد مدنظر قرار نگرفته است.

دانشمندان همواره می دانستند كه محاسبه كالری ها تخمینی است و طی سالها برخی از دانشمندان خواستار تغییراتی در این سیستم شده اند و اكنون این موضوع را مورد تأكید قرار داده و اظهار داشته اند كه كل سیستم محاسبه كالری باید تغییر كند تا مصرف كننده اطلاعات بهتری از این كه هنگام مصرف غذا چقدر كالری دریافت می كند، به دست آورد.

دیوید بیر محقق فیزیولوژیست در مركز تحقیقات مواد غذایی انسانی در وزارت كشاورزی آمریكا اظهار داشت: اگر صاحبان صنایع غذایی می خواهند اطلاعاتی را روی بسته های مواد غذایی درج كنند، شایسته تر آن است كه این اطلاعات صحت داشته باشد.

در تحقیقاتی كه سال گذشته انجام شد مشخص شده است كه جدول های محاسبه كالری مواد غذایی روی بسته بندی ها معمولا 20 درصد كالریها را كمتر از آنچه ارزیابی شده نشان می دهد. اكنون محققان بررسی دوباره برخی مواد غذایی از جمله غذاهای دارای غلات كامل و سبزیجات را آغاز كرده اند.

در بیشتر موارد، میزان اشتباه این اطلاعات كوچك هستند اما اطلاعات ارائه شده در رابطه با برخی از مواد غذایی با آنچه توسط دانشمندان تخمین زده شده تا 50 درصد نادرست است.

یكی از راه های اندازه گیری انرژی غذاها یا میزان كالری آنها سوزاندن آن در دستگاهی است كه «كالریمتر بمب» نامیده می شود اما این روش این حقیقت را كه انسانها هنگام دفع نیز قدری كالری از دست می دهند نادیده می گیرد. طی سال ها محققان تلاش كرده اند راهی برای محاسبه دقیق این میزان پیدا كنند.

كالری اولین بار در سال 1824 میلادی توسط نیكولاس كلمنت به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. بین سال های 1841 و 1867 این لغت به فرهنگ های انگلیسی و فرانسوی اضافه شد.

یك كالری عبارت است از مقدار گرمای (انرژی) لازم برای اینكه دمای یك گرم آب را از 14.5 به 15.5 درجه افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha