سلامت نیوز : گرچه همواره در مورد آمار معتادان در ایران اختلاف نظرهایی وجود دارد اما قدر مسلم این است که در مورد نوع مواد مصرفی این اجماع وجود دارد که تریاک هم اکنون در صدر جدول مصرف و شیشه در صدر بیشترین افزایش گرایش قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ چند سالی است که مصرف شیشه در ایران به بهانه هایی چون لاغری و افزایش قوای جنسی افزایش محسوسی داشته است.این مسئله به همراه گرایشهای سنتی به مواد مخدر قدیمی تر زنگ خطر را برای جامعه جوان به صدا درآورده استآمار معتادان ایرانی به یک میلیون و 325 هزار نفر رسید. این آمار از سوی حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام شد. گزارش او البته تنها به ارائه آمار معتادان خلاصه نشد بلکه سن میانگین شروع اعتیاد از سوی این مقام مسئول نیز 21 سال اعلام شد. آنگونه که حمید صرامی می گوید این آمار بر اساس طرح ملی شیوع شناسی مصرف مواد در میان شهروندان کشور اعلام شده است. البته عده ای هم معتقدند چیزی حدود 600 هزار نفر هم مصرف کننده تفننی وجود دارد.

مقدارموارد مصرفی
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که بر اساس آمار رسمی کشورها اعلام شده، حدود 220 میلیون نفر معتاد در سراسر جهان وجود دارد که 160 میلیون نفر آنها حشیش مصرف می کنند، حدود 14 میلیون نفر معتاد به کوکائین هستند، حدود 9تا 12 میلیون نفر معتاد به هروئین و مشتقات تریاک(خانواده opiud ها) هستند، 11 میلیون نفر مصرف کننده قرصهای روانگردان و اکستازی هستند و بقیه سایر مواد را مصرف هستند.

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند استفاده از شیشه در اولویت نخست قرار دارد اما مطابق گزارش ها ، تریاک در جایگاه اول مصرف معتادان در ایران قرار گرفته است. به عبارت بهتربر طبق گزارش سالانه مواد مخدر در سازمان ملل در سال 2010، مصرف کنندگان مواد مخدر به ترتیب بیشتر به تریاک با401395 کیلوگرم، حشیش و گراس با تقریبا 70 هزار کیلوگرم ،هروئین با تقریبا27 هزار کیلوگرم،مورفین و ترکیبات آن با تقریبا 8 هزار کیلوگرم ،متاآمفتامین(شیشه) تقریبا 1400کیلوگرم ، ماریجوانا تقریبا 1000 کیلوگرم و کوکایین با تقریبا 20 کیلوگرم ،گرایش دارند هر چند که 84 درصد از این مصرف کنندگان استفاده از دخانیات را هم در کارنامه خود دارند.

البته مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در میان مصرف‌کنندگان روان‌گردان‌هایی مثل شیشه رتبه اول، هرویین رتبه دوم و تریاک رتبه سوم را دارد.لذا این شائبه پیش می آید که مصرف شیشه بیشتر از بفیه است البته شیشه بیشترین پیشرفت در گرایش مصرف را داشته است چرا که در سال 2007 بر طبق آمار اعلامی تنها 35 کیلوگرم از این مواد استفاده شده است ومتاسفانه تولید زیر زمینی آن در داخل کشور باعث افزایش مصرف شده است.

علت تعداد زیاد مصرف کننده تریاک و هروئین در ایران کاملا واضح است ما در همسایگی بزرگترین منبع کشت خشخاش در جهان قرار داریم که بزرگترین تولید کننده هرئین و مشتقات تریاک در جهان است و به همین علت این مواد به راحتی در کشور ما قابل دسترس است در حالی که مثلا مراکش و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان حشیش در جهان و کشورهای آمریکای جنوبی بزرگترین تولیدکنندگان کوکائین در جهان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha