سلامت نیوز :مصطفی محمدنجار در این دیدار که در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: دو کشور ایران و تاجیکستان در همجواری با افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد افیونی در جهان ‏و در مقابل هجوم تهدیدات بسیاری قرار دارند و علی‌رغم حضور نیروهای ناتو در افغانستان، هنوز روند گسترش ثبات و امنیت در آن کشور ‏کامل نشده و کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) مبنی بر کشف 87 درصد مواد افیونی جهان در کشور ایران، گفت: مواد مخدر موضوع مهمی است که با سرنوشت جامعه بشری گره خورده و ضروری است تا همه کشورهای دنیا بر اساس اصل مسئولیت مشترک با آن مبارزه کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات کشورمان در عرصه مبارزه با مواد مخدر در قالب یک استراتژی جامع و متوازن یادآور شد: تقویت ظرفیت‌های کمی و کیفی مبارزه با مواد مخدر از طریق انسداد و تجهیز ‏مرزها و مبادی ورودی و خروجی ضروری است چرا که مواد مخدر سالانه بیش ‏از 700 میلیون دلار هزینه بر کشورمان تحمیل می‌کند.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های ‏آموزشی تخصصی از جمله اقدامات مقابله‌ای کشور در حوزه مبارزه است که در این راستا نیروهای ما موفق شده‌اند ‏در سال گذشته بیش از 520 تن انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کنند.

محمدنجار همچنین تهیه و اجرای سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد با هدف جلوگیری از گرایش آحاد سالم جامعه به اعتیاد، ایجاد مراکز درمانی با شیوه‌های علمی متعدد، اجرای طرح موثر ‏توزیع شربت تنتور اپیوم در مراکز درمانی اعتیاد در سطح کشور و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مرد‌م‌نهاد را از جمله برنامه‌های کاهش تقاضا در کشور عنوان کرد.

‏وی همچنین همکاری با ‏UNODC، پیمان پاریس، ابتکار سه جانبه، سیکا، اکو و امضای 38 ‏یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌‏ای را از اهم اقدامات بین‌المللی کشورمان ذکر کرد و گفت: ایران،‌ آمادگی خود را برای تبادل اطلاعات، انجام عملیات‌های مشترک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه کاهش تقاضا و دیگر اقدامات مشترک مقابله‌ای اعلام می‌دارد.

همچنین در این دیدار، رستم نظراف، رئیس آژانس ملی مبارزه با موادمخدر کشور تاجیکستان با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: در 20 سال گذشته نیز، سالانه 10 کیلوگرم ماده مخدر بنگ در تاجیکستان کشف می‌شد که از سال 1996 برای اولین بار هروئین از افغانستان به این کشور قاچاق شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در تاجیکستان 6 تن مواد مخدر که از افغانستان به کشورمان قاچاق شده بود، کشف و ضبط شد و 28 نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند.

نظراف با اشاره به راه‌اندازی مرکز تربیت سگ موادیاب در تاجیکستان، خواستار انتقال تجارب و دانش ایران و اعزام مربیان تعلیم سگ‌های موادیاب به کشورش شد و گفت: ایران تجربه عظیمی در حوزه‌های مختلف درمان، پیشگیری و مقابله با مواد مخدر دارد که تاجیکستان می‌تواند از آنها استفاده بهینه‌ای کند.

وی پیشنهاد داد: پیش‌نویس سندی به ‌منظور بررسی، اصلاح و بروز کردن یادداشت تفاهم منعقده در سال 1381 که میان دو کشور امضاء ‌شده بود تهیه شود تا در سفر آتی وزیر کشور و دبیرکل ستاد به تاجیکستان امضاء ‌شود.

جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در اردیبهشت 1381 یادداشت تفاهم ‏همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر، مواد روانگردان و مواد شیمیائی در 9 ‏ماده به امضاء رساندند و تاکنون نیز چهار نشست‌‌ مشترک با حضور مقامات ذیربط ‏دو کشور برگزار شده است.‏

همچنین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و ‏ تاجیکستان در سال 1385 یادداشت تفاهم سه جانبه‌ای را در زمینه مبارزه ‏با موادمخدر امضاء کرده‌اند و دو کشور ایران و تاجیکستان در قالب سازمان همکاری ‏اقتصادی اکو و سیکا همکاری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha