شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6678

روزه از نظر طب قدیم و جدید باعث درمان بیماری ها سم زدایی بدن و استراحت دادن به دستگاه گوارش می شود و برای كاهش وزن كاهش چربی و مبارزه با افزایش قند خون به افراد جامعه توصیه می شود.

منیره دادخواه كارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد تغذیه در ماه مبارك رمضان افزود: وعده های غذایی در ماه رمضان به سه وعده افطاری، شام و سحری تقسیم می شوند و افرادی كه در ماه رمضان روزه می گیرند باید به این نكته توجه داشته باشند كه خوردن افطاری و سحری با رعایت اعتدال ضروری است.
وی گفت: افراد باید افطار خود را با یك یا چند عدد خرما، چای كمرنگ یا شیر ولرم به همراه مقداری نان و سبزی و پنیر آغاز كنند مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگی می شود و مصرف نوشیدنی های زیاد به خصوص مایعات خنك با رقیق كردن اسید و آنزیمهای دستگاه گوارش باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می گردد.
وی ادامه داد: استفاده از مایعات و میوه ها در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینكه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش مفید است و مانع بروز یبوست می شود.
وی گفت: شام خود را با غذاهای سبك كم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزیها یا سالاد كه فشار چندانی به معده وارد نمی كند شروع كرده و سپس سراغ شام اصلی بروید در مورد وعده سحری بیشتر انرژی بدن باید با خوردن این وعده تامین شود بهترین غذاها برای استفاده مواد غذایی حاوی غلات به همراه سبزیها است بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی كه انرژی بالایی دارند استفاده كنند تا در طول روز احساس گرسنگی نكند به همین خاطر مسئله خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند كه باید توجه كرد به دنبال مصرف مواد غذایی پرچرب تشنگی شدیدی عارض شده كه باعث ایجاد مشكلات عدیده ای در افراد می گردد همچنین مصرف بیش از حد گوشت، مواد غذایی شیرین و شور مصرف ادویه جات و مصرف غذاهی مثل كله پاچه و سیرابی در سحری توصیه نمی شود.
این متخصص تغذیه یادآور شد: افرادی كه دچار بیماری های مختلفی هستند باید برای گرفتن روزه با پزشك خود مشورت كنند و در غیر این صورت به جای آنكه روزه باعث سلامتی آنها شود دچار عود بیماریشان و بروز بیماریهای دیگر می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha