چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 66782

سلامت نیوز : رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به پررنگ بودن نقش عوامل محیطی ابتلا به اعتیاد در زنان، در عین حال نسبت به اعتیاد زنان در سایه برخی سالن‌های آرایشی و ورزشی و تبلیغ مواد محرک تحت عنوان "داروهای لاغری" و "کاهش وزن" هشدار داد.

دکتر فیروزه جعفری در گفت‌وگو با (ایسنا)، در توضیح علل ابتلای زنان به اعتیاد گفت: در ابتلا به اعتیاد علل مختلفی مطرح است. ممکن است درصد بسیار کمی مبحث ژنتیک مطرح باشد؛ البته این موضوع در مردان بیشتر صادق است.

وی افزود: اگر علل ژنتیکی و علل محیطی را دو دسته کلی علل اعتیاد در نظر بگیریم به طور کلی علل محیطی در تمام افراد معتاد بیشتر وجود دارد. علل محیطی ابتلا به اعتیاد در زنان به مراتب پررنگ‌تر از مردان است. علل محیطی می‌تواند مسایل خانوادگی، جامعه، فرهنگی، فقر، بیکاری و ... را شامل شود.

همیشه پای یک مرد در میان است...

جعفری با اشاره به پررنگ بودن عوامل محیطی ابتلا به اعتیاد در زنان ادامه داد: الگوهای مشاهده شده در دنیا حاکی از آن است که نقش یک مرد عضو خانواده (معمولا همسر، پدر و برادر) در اعتیاد زنان می‌تواند بسیار موثر باشد. این موضوع در ایران نیز به همین ترتیب است؛ به طوری که شروع آن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ برخی زنان برای همراهی همسران‌شان، برخی‌ها به اجبار و برای شرکت در خورده قاچاق‌ها به تدریج معتاد می‌شوند که نتوانند اعتراض کنند و بسیاری دلایل دیگر. در مجموع اعتیاد یک بیماری مزمن مولتی فاکتوریال است که علت بسیار اختصاصی نمی‌توان برای آن بیان کرد. علت ابتلا به اعتیاد در هر شخص باید به طور خاص بررسی شود.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت درباره بیشترین مواد مخدر مصرفی از سوی زنان به ایسنا، گفت: الگوی مصرف مواد در کشور در سال‌های اخیر حاکی از آن است که "اپیوم‌ها" و "مورفین‌دارها" نظیر تریاک و هروئین بیشتر مصرف می‌شدند اما مصرف این مواد در زنان بسیار کمتر از مردان است.

زنان معتاد همچنان بسیار کمتر از مردان معتاد

وی افزود: در مورد مواد محرک هم باید گفت هر چند زنان همچنان کمتر از مردان مصرف کننده این مواد هستند، اما میزان مصرف مواد محرک در زنان بیشتر از سایر مخدرهاست؛ چرا که مصرف مواد محرک راحت‌تر است و شرایط مصرف مواد مخدر سنتی را در محرک‌ها نداریم، سیاهی دور لب و چشم در مواد محرک کمتر است و محرک‌ها نسبت به مخدرها از بوی کمتری برخوردارند. چنین عواملی سبب می‌شود که از میان معتادان، جوان‌ترها و زنان اغلب مصرف کننده مواد محرک باشند.

قرص‌ها و پودرهای لاغری دروازه ورود زنان به اعتیاد

نگرانی وزارت بهداشت از اعتیاد زنان در سایه سالن‌های ورزشی و آرایشی

جعفری نسبت به تبلیغ مواد محرک تحت عنوان داروهای لاغری و کاهش وزن برای زنان هشدار داد و گفت: البته افرادی که برای کاهش وزن تبلیغ می‌کنند، عنوان ماده محرک یا مخدر را به کار نمی‌برند بلکه واژه‌هایی نظیر قرص‌، چای، قهوه، پودر یا هر عنوانی دیگر برای کاهش وزن و لاغری را به کار می‌گیرند.

وی سالن‌های آرایشی و ورزشی بانوان را از جمله مکان‌هایی عنوان کرد که احتمال عرضه چنین موادی در آن‌ها وجود دارد و گفت: از این بابت نگرانیم و اقدامات پیشگیرانه در این اماکن را انجام می‌دهیم. ممکن است مواد محرک تحت عناوین مختلف جهت کاهش وزن و لاغری در چنین اماکنی عرضه شود، فرد مصرف ‌کند و معمولا هم در چند ماه اول مصرف لاغر ‌شود.

جعفری در این باره ادامه داد: حال اگر فرد جزو دسته‌ای باشد که حساسیت بالایی داشته باشد به سرعت علایم در وی بروز می‌کند اما اگر حساسیت پایین‌تری داشته باشد به تدریج علایم اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن مانند اختلالات روانپزشکی در وی پدیدار می‌شود.

وی گفت: در مجموع قرص‌ها، پودرها و یا هر عنوان دیگر برای لاغری و کاهش وزن، دروازه ورود به مواد محرک و اعتیاد در زنان هستند. خانم‌هایی داشته‌ایم که از قرص‌های لاغری مصرف کردند و به تدریج به شیشه معتاد شده‌اند. در مجموع در حوزه زنان نگرانیم؛ چرا که اعتیاد زنان می‌تواند آسیب‌های متعددی به دنبال داشته باشد. اثرات اعتیاد زنان بر فرد، خانواده و جامعه چشمگیرتر از آسیب اعتیاد یک مرد است.

عوارض فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان چندین برابر مردان

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت افزود: البته این ابراز نگرانی‌ها و هشدارها به معنی آن نیست که زنان کشور به اندازه مردان مصرف کننده مواد هستند؛ هنوز هم مصرف کنندگان زن بسیار کمتر از مردان است اما عوارض فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان بیشتر از مردان است.

وی گفت: در مجموع هر چند آمار چندان دقیقی از مصرف کنندگان انواع مخدرها و محرک‌ها در دست نیست اما بر اساس جامعه‌ای که با آن مرتبط هستیم برداشت‌مان آن است که زنان معتاد بیشتر درگیر مواد محرک هستند؛ هر چند که مصرف مواد مخدر، مصرف توامان، حشیش یا روانگردان‌ها را هم شاهد هستیم.

جعفری درباره کاهش سن اعتیاد در زنان، گفت: هر چند مواد محرک اغلب در جوانان مصرف می‌شود اما این نگرانی هم وجود دارد که سنین بالا هم آن را مصرف می‌کنند. در مجموع سن اعتیاد در زنان به نظر چندان کاهش نیافته است. تنها در موارد خاصی اعتیاد در سنین پایین‌تر مشاهده می‌شود که این موارد هیمشه بوده‌اند، اکنون هم هستند و در آینده هم خواهند بود و دلایل متعددی هم برای آن وجود دارد. اما به طور کلی محرک‌ها در جوانان بیشتر مصرف می‌شود.

وی گفت: زمانی که گرانی مواد مخدر مطرح بود مشاهده می‌شد افرادی در سنین بالاتر که عمدتا مصرف کننده مواد مخدر نظیر تریاک یا هروئین هستند نیز به دلیل ارزان‌تر بودن شیشه به این ماده محرک روی می‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha