سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام حرکات ورزشی مناسب با تقویت عضلات موجب پیشگیری از بروز زودهنگام آرتروز شده، از بروز تخریب در سطوح مفاصل مختلف بدن نیز پیشگیری می‌کند.

دکتر احمدرضا جمشیدی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه اصلاح روش زندگی مهمترین اقدام در جهت به تعویق انداختن بیماری‌های روماتیسمی است، گفت: با اصلاح روش زندگی می‌توان از ابتلای زودرس به آرتروز زانو پیشگیری کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت نشستن روی زمین تاثیر بسزایی در ابتلای زودهنگام به آرتروز دارد، گفت: نشستن روی زمین خصوصا در وضعیت دو زانو و چهار زانو مهمترین عامل مستعد کننده آسیب‌های مفصلی و آرتروز زانو است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کاهش توان مفصلی با افزایش سن یادآور شد: سطح صاف غضروف با افزایش سن و از دست دادن آب توان خود را از دست داده، انعطاف پذیری مفاصل کمتر می شود.

وی همچنین افزود: انجام حرکات ورزشی مناسب با تقویت عضلات موجب حفظ وضعیت طبیعی استخوان‌ها و پیشگیری از بروز زودهنگام آرتروز شده، از بروز آرتروز در مفاصل مختلف بدن پیشگیری می‌کند.

دکتر جمشیدی با تاکید بر اینکه افزایش وزن مهمترین عامل در ایجاد انواع آرتروز است، خاطرنشان کرد: چاقی مهمترین عامل در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی و روماتیسمی است.

این فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: کاهش وزن در افراد چاق موجب پیشگیری از بیماری‌های روماتیسمی می‌شود.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده گفت: تاثیر مصرف سیگار در ابتلا به آرتروز، انواع بیماری‌های روماتیسمی و پوکی استخوان به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان در زنان سنین بالای 50 و در مردان بالای 60 سال بروز می‌کند، گفت: در سالمندان بیماری‌های روماتیسمی اغلب به صورت مزمن در آمده و نیازمند درمان‌های طولانی مدت است.

وی خاطرنشان کرد: کنترل چاقی و مصرف کافی مواد آنتی اکسیدان موجب کاهش التهاب در قسمت‌های مختلف بدن شده، روند تخریب زودهنگام مفاصل و ایجاد بیماری‌های روماتیسمی را به تعویق می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha