سلامت نیوز : به گفته یک کارشناس تغذیه، کلم بروکلی می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها نقش اساسی داشته باشد.

علی اشرف رشیدی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره خواص کلم بروکلی گفت: کلم بروکلی متعلق به گروه غذایی سبزیجات و خانواده کلم‌هاست و ارزش و فواید زیادی برای سلامتی دارد و از این نظر مصرف آن توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه، کلم بروکلی را منبع خوب ویتامین C ، گلوتامیون و اسید فولیک عنوان و تاکید کرد: از آنجایی که این کلم دارای فیبر، کاروتنویید و بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین A در بدن است، مصرف آن توصیه می شود.

رشیدی افزود: کلم بروکلی دارای کلسیم بالایی است و از این نظر برای مبتلایان به پوکی استخوان توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه کلم بروکلی رادیکالهای آزاد را غیرفعال می کند، اذعان داشت: رادیکال‌های آزاد اثرات مخربی در بدن بر جای می گذارند.

این کارشناس تغذیه سپس با بیان اینکه کلم بروکلی می تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌های دهان، حلق، مری، معده، سرطان روده بزرگ، مثانه مفید باشد، مصرف آن را به همه افراد توصیه کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، کلم بروکلی همچنین می تواند در پیشگیری از سرطان پروستات که در مردان دیده می شود نقش موثری داشته باشد.

رشیدی تاکید کرد: کلم بروکلی دارای ماده‌ای به نام سولفورافان است که نقش مهمی در سلامت افراد داشته و سبب کاهش تعداد و اندازه تومورهای سرطانی می شود.

به گفته این کارشناس تغذیه مصرف کلم بروکلی می تواند در کاهش بروز آلزایمر نقش اساسی داشته باشد، ضمن اینکه در کاهش بروز آرتریت یا التهاب مفاصل نیز نقش مهم و اثرگذاری دارد.

رشیدی ادامه داد: از آنجایی که انواع کلم‌ها و بخصوص کلم بروکلی دارای فیبر زیادی است، مصرف آنها در افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود. ضمن اینکه در پایین آوردن قند خون بیماران مبتلا به دیابت نیز موثر است.

رشیدی گفت: کلم بروکلی و انواع سبزیجاتی که حاوی فیبر هستند در پایین آوردن میزان فشار خون و چربی خون نقش مهم و سازنده دارند.

وی در ادامه به افرادی که نمی‌توانند شیر بخورند و با مصرف آن دچار مشکل می‌شوند، توصیه کرد: کلم بروکلی بخورند، چرا که این کلم به میزان زیادی کلسیم مورد نیاز بدن آنها را فراهم می کند.

وی در پایان گفت: از آنجایی که کلم بروکلی و انواع سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آب هستند، می‌توانند نقش موثری در کاهش ابتلا به کم آبی در بدن فرد داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha