سلامت نیوز : پزشکان در یک آزمایش جدید دریافته‌اند که چرا باکتری‌ سل چندین سال و یا حتی چندین دهه پس از درمان‌های اولیه دوباره در بدن بیمار ظاهر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نتایج این آزمایشات نشان داده است که میکروب سل می‌تواند در مغز استخوان پنهان شود و سال‌ها بعد دوباره در بدن فرد مبتلا ظهور پیدا کند. مطالعات نشان داده است که این باکتری وقتی در مغز استخوان پنهان می‌شود از تاثیر داروها در امان می‌ماند.

کارشناس علوم پزشکی دانشگاه استانفورد در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که میکروب سل قادر است به داخل سلول‌های بافت مغز استخوان نفوذ کند و در آنجا از خود در برابر داروهایی که مسوول نابود کردن این میکروب هستند، حفاظت نمایند.

به گزارش روزنامه تلگراف، درواقع سلول‌های بافت مغز استخوان مقاومت طبیعی در برابر داروها دارند و همچنین به دلیل وضعیت برتر ایمنی که دارند در برابر انواع مختلف درمان‌ها، مصون هستند.

این متخصصان در آزمایش‌های خود باکتری‌های فعال سل را در سلول‌های مغز استخوان بیمارانی که قبلا تحت درمان سل قرار گرفته بودند، پیدا کرده‌اند و متوجه شدند که این باکتری‌ها در این بافت پناه می‌گیرند و به همین دلیل می‌توانند سال‌ها بعد دوباره در بدن ظاهر شوند.

جزئیات این آزمایشات در مجله «طب تفسیری علوم» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha