پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴

مرگ و میر بر اثر آنفلوانزای خوكی فقط به ایران محدود نمی‌شود و خبرهای رسمی مرگ بر اثر این بیماری را در آمریكا، روسیه و عراق كه نزدیكترین كشور به ایران است،تایید می‌كند. این بیماری تاكنون 10 نفر در عراق را هم به كام مرگ فرستاده است كه البته آماری قابل توجه برای ایران با توجه نزدیكی و مراودات بسیار زیاد دو كشور است.

آنفلوانزای خوكی دركشور 8 قربانی گرفت
سلامت نیوز : آنفلوانزای خوكی 8 نفر را در ایران به كام مرگ فرستاده است. مرگ‌هایی كه از سوی دكتر «محمد‌مهدی گویا» رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشكی هم تایید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ وی پیش‌تر هم اعلام كرده بود كه بیماری آنفلوانزای خوكی دیگر در تمام كشورها جزئی از آنفلوانزای فصلی و بومی شده است كه معنی آن بومی شدن بیماری آنفلوانزای خوكی در ایران است. البته مرگ و میر بر اثر آنفلوانزای خوكی فقط به ایران محدود نمی‌شود و خبرهای رسمی مرگ بر اثر این بیماری را در آمریكا، روسیه و عراق كه نزدیكترین كشور به ایران است،تایید می‌كند. این بیماری تاكنون 10 نفر در عراق را هم به كام مرگ فرستاده است كه البته آماری قابل توجه برای ایران با توجه نزدیكی و مراودات بسیار زیاد دو كشور است.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به شیوع آنفلوانزا در دنیا و از جمله ایران بر لزوم رعایت نكات بهداشتی از سوی مردم تاكید می‌كند و می‌گوید: 70 درصد موارد آنفلوانزا مربوط به آنفلوانزای H1N1 است كه پیش از این به نام آنفلوانزای خوكی شناخته شده بود.

«محمدمهدی گویا»درباره برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر شیوع آنفلوانزای خوكی در برخی كشورها از جمله ایران، می‌گوید: «آنفلوانزای خوكی جزئی از آنفلوانزای فصلی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. امسال نیز این آنفلوانزا همراه با دیگر انواع آن در تمام دنیا از آمریكا گرفته تا ماداگاسكار و... شایع شده است.»

آمارها نشان می‌دهد از اول آذر كه بروز موارد آنفلوانزا در كشور آغاز شد تاكنون 2608 مورد مشكوك به این بیماری در 313 بیمارستان‌ كشور بستری شده‌اند كه از این تعداد فقط 414 مورد به صورت قطعی به آنفلوانزا مبتلا شده و بقیه به دیگر انواع عفونت‌ها مبتلا شده‌اند.

همچنین این بیماری از ابتدای همه‌گیری تاكنون 8 مورد مرگ به‌دنبال داشته است كه اغلب این موارد مربوط به بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه قلبی و ریوی بوده كه به نوع شدید این بیماری مبتلا شده‌اند.

البته اولین مورد آنفلوانزای خوكی در ایران در تاریخ یك تیر ۱۳۸۸ اعلام شد،پس از آن تعداد مبتلایان به بیماری به سرعت افزایش پیدا كرد. براساس گزارش وزارت بهداشت ایران تاشهریورماه ۱۳۸۸ بیشتر مبتلایان به آنفلونزا را افرادی كه به حج عمره رفته بودند تشكیل می‌دادند ولی پس از آن افزایش افراد مبتلا به بیماری بیشتر شامل دانش‌آموزان می‌شد.یك زن ۳۶ ساله اهل مراغه اولین فردی بود كه دراثر ابتلا به بیماری جان خود را از دست داد.

آنفلوانزا در مدارس

آمارهای «بهرام بنده یزدانی» رئیس بخش اورژانس بیمارستان شهید مدرس هم نشان می‌دهد كه تاكنون این بیماری 5هزار نفر را به بیمارستان مدرس كشانده است. به گفته او، تعداد 864 نفر از این افراد تحت درمان اورژانس قرار گرفته‌اند. او آمار سال گذشته را هم 5 هزار و 734 نفر اعلام می‌كند.

به گفته رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، موارد بستری در بیمارستان‌ها مربوط به انواع شدید بیماری بوده و موارد خفیف آن معمولا آزمایش نمی‌شوند. بنابراین موارد مذكور تعداد قطعی كل موارد آنفلوانزا در كشور نیست. اما در مجموع حدود 70 درصد موارد بروز آنفلوانزا در كشور مربوط به نوع H1N1 بوده و بقیه مربوط به نوع B و درصد كمی هم مربوط به انواع دیگر آنفلوانزا بوده است.

البته رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار می‌دهد: «فصل آنفلوانزا و میزان بروز آن هنوز تمام نشده و این بیماری از تهران گرفته تا مناطق شمال و شمال غربی كشور شایع است. وزارت بهداشت نیز به صورت روزانه این بیماری را رصد كرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha