پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۶
کد خبر: 66821
سلامت نیوز : براساس تازه‌ترین پژوهش‌های كارشناسان سرطان پوست دانشگاه آزاد بروكسل، روند استحاله‌ سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی، همان سیری را طی می‌كند كه رشد پوست یك بچه به یك انسان بالغ، با این تفاوت كه این بار این رشد برعكس، بیمارگونه و در اصطلاح پزشكی «رشدی منفی» است. سرطان پوست، در اثر بدخیم شدن سلول‌های لایه‌های بیرونی پوست به‌وجود می‌آید. دانشمندان بلژیكی برای پژوهش در این باره، سلول‌های بدخیم نوع سرطان موسوم به «پوست سفید» را كه اغلب در اروپا، استرالیا و آمریكا بروز می‌كند، مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ تاكنون كارشناسان سرطان پوست تصور می‌كردند كه عامل این نوع بدخیمی سلول‌ها، استحاله‌ ژن‌ها در سلول‌‌های بنیادین است. این نوع بیماری، شایع‌ترین نوع سرطان پوست است كه علائم آن ممكن است به شكل لكه‌های سفید رنگ و مروارید شكل، یا به صورت برآمدگی پر از چربی ظاهر شود. به گفته‌ پروفسور «سدریك بلان‌پن» كه با گروه پژوهشی دانشگاه آزاد بروكسل همكاری می‌كند، «نه تنها سلول‌‌های بنیادین، بلكه سلول‌های دیگر نیز می‌توانند به تومورهای سرطانی تبدیل شوند.» به نظر «مارتین اسپریك»، متخصص این بیماری كه در مركز «پژوهش سرطان هایدلبرگ آلمان» كار می‌كند، به‌همین دلیل «نشانه‌های سرطان حاصله در سلول‌های بنیادین با علائم سرطان در سلول‌های دیگر تفاوت دارد.» «رشد منفی» پوست یك انسان بالغ، یعنی تغییر آن از وضعیت پوستی فردی بزرگسال به وضعیت پوستی یك بچه، تنها در سلول‌های بنیادین جنینی پیش می‌آید: این سلول‌ها علاوه بر ساخت تمامی نسوج سلول‌ها، وظیفه‌ ترمیم بافت‌های سلولی را به عهده دارند. سلول‌های بنیادین رشد‌یافته كه پس از تولد در بدن انسان، ‌از جمله در پوست هم وجود دارند، برعكس تنها می‌توانند به بافت‌های سلولی خاصی تبدیل شوند.

از این‌رو خطر سرطانی‌شدن این سلول‌ها از خطر سرطانی‌شدن سلول‌های بنیادین جنینی كمتر است. همین امر، دلیل رشد سریع سرطان در سلول‌های بنیادین جنینی را روشن می‌كند. این سلول‌ها، از آنجا كه وظیفه‌ ترمیم بافت‌ها را هم به عهده دارند، ‌به رشد سلول‌های بدخیم هم یاری می‌رسانند. پژوهشگران بلژیكی همچنین به این نتیجه رسیده‌اند كه بدخیم‌ شدن سلول‌های بنیادین با نشانه‌ خاصی كه برخی از انواع آلبومین‌ها به سلول منتقل می‌كنند، صورت می‌گیرد. براساس این نتایج، كارشناسان سرطان پوست بلژیكی امیدوارند، دارو یا كرمی تهیه كنند كه فعال‌شدن این نشانه‌ سرطان‌زا را متوقف كند. «سدریك بلان‌پن»، بر این باور است كه تهیه‌ ماده‌ای با این تاثیر بازدارنده، كمك بزرگی به مبتلایان به این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha