پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۲

در ده سال گذشته 28 هزار ایرانی بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌اند اما هنوز نهادها و مسئولان برای کاهش هزینه های درمان این بیماران اقدامی نکرده اند.

دولت سوختگان را حمایت کند
سلامت نیوز : در ده سال گذشته 28 هزار ایرانی بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌اند اما هنوز نهادها و مسئولان برای کاهش هزینه های درمان این بیماران اقدامی نکرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سازمان پزشکی قانونی کشور‌ از سال 1380 تا پایان سال 1390 بنابر آمارهای موجود، 28 هزار و 991 نفر در ایران بر اثر سوختگی جان باختند که به طور میانگین مرگ ناشی از سوختگی در هر سال 2 هزار و 635 نفر بوده است. در 11 سال گذشته بیشترین موارد سوختگی با 3 هزار و 234 نفر در سال 80 ثبت شده و همچنین کمترین مرگ ناشی از سوختگی مربوط به سال 90 است به طوری که به گزارش این سازمان در سال گذشته 2 هزار و 63 نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند. همچنین آمار مرگ‌های ناشی از سوختگی سال 1390 نسبت به میانگین 11 ساله این گونه مرگ‌ها، 572 نفر کاهش را نشان می‌دهد.

آتش، برق و اسیدپاشی متهمان اصلی
بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی عمده دلایل سوختگی به ترتیب سوختگی با آتش، جریان برق خانگی و صنعتی، اسیدپاشی و سوختگی ناشی از آب جوش و مایعات داغ است. همچنین بر اساس آمار کمیته مرکزی اورژانس در میان 150 علت شایع مرگ، سوختگی در رده ششم قرار دارد. در سوختگی میانگین سن مرگ در جوانان 20 تا 40 سال است که از این نظر در رده اول قرار دارد و از نظر مجموع کل عمر از دست رفته در رده سوم قرار دارد.

از سوی دیگر سهل انگاری از دیگر مواردی است که موجب بروز این حادثه تلخ می شود به عنوان نمونه می توان به سانحه آتش سوزی مدرسه های مناطق محروم که از بخاری‌های نفتی استفاده می کنند و یا رعایت نکردن نکات ایمنی در ساخت یک ساختمان اشاره کرد. سازمان پزشکی قانونی کشور به تازگی اعلام کرده: در 9 ماه نخست سال جاری بیش از 1400 نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده اند این درحالی است که به گفته متخصصان جراحی پلاستیک در بین حوادث غیرعمدی، سوختگی بعد از حوادث ترافیکی و سقوط، رتبه سوم بار مالی و رتبه سیزدهم بار بیماری را در ایران دارد.

رشد سوختگی های ناشی از موارد الكتریكی
بر اساس آمار کمیته مرکزی اورژانس آمار سوختگی های الكتریكی و نقص عضو در حال رشد است و سالانه 5 تا 10 درصد از پذیرفته شدگان در بیمارستان ها، سوختگی های الكتریكی هستند. میانگین ده ساله آمار مرگ‌های ناشی از سوختگی نشان می‌دهد هر ساله 2 هزار و 690 نفر به دلیل سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

1478 کشته در 9 ماه
از سوی دیگر براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور مرگ ناشی از سوختگی در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9/2 درصد کاهش یافته و از یکهزار و 522 فوتی 9 ماهه سال گذشته به یکهزار و 478 نفر در سال جاری رسیده‌ که از این تعداد 737 نفر زن و 741 نفر مرد بودند.

بر اساس این گزارش کمترین موارد مرگ ناشی از سوختگی با 2‌فوتی در چهارمحال و بختیاری، 4 نفر در سمنان و 5 نفر در کهگیلویه و بویر احمد و استان مرکزی ثبت شده، ضمن آنکه استان خراسان شمالی هیچ مرگ ناشی از سوختگی در 9 ماه ابتدایی سال جاری نداشته‌ است. همچنین در آذر امسال 152 نفر بر اثر سوختگی در کشور جان باختند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های سوختگی 187 نفر بود، 7/18 درصد کاهش یافته است.

مشکل کجاست؟
در این میان دکتر علی منافی فوق تخصص جراحی پلاستیک فصل شایع بروز سوانح آتش سوزی را فصل زمستان دانسته و گفته: سوختگی با شعله آتش به علت استفاده از وسایل گرمازا و آب جوش شیوع بیشتری دارد. متاسفانه سوختگی با برق بیشتر در کارکنان وزارت نیرو و یا افرادی که با شبکه‌های فشار قوی یا خطوط انتقال نیرو در شهرها سر و کار دارند، اتفاق می‌افتد. آسیب الکتریکی به نحوی جدی است که اغلب افرادی که دچار برق گرفتگی می‌شوند موجب معلولیت از ناحیه دست و پا، قطع عضو و یا فوت فرد می‌شود. این پزشک متخصص اعلام کرده: در بین حوادث غیرعمدی، سوختگی بعد از حوادث ترافیکی و سقوط، رتبه سوم بار مالی را دارد و سالانه بیش از 200 هزار ساعت عمر مفید افراد به دلیل صدمات سوختگی از بین می رود به طوری که سوختگی رتبه سیزدهم بار بیماری را دارد.

هزینه سرسام آور جراحی پلاستیک
به گفته معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی قانونی هزینه جراحی پلاستیک از یک میلیون تا 18 میلیون تومان است این درحالی است که شرکت های بیمه، پوششی در زمینه جراحی پلاستیک ندارند. دکتر منافی با بیان اینکه تامین مخارج درمانی برای فرد و خانواده بیمار سوخته بسیار سنگین است، گفته: بیماران سوختگی باید جزو بیماران خاص قرار بگیرند. در همه جای دنیا بیماران سوختگی تحت حمایت دولت‌ و موسسات خیریه قرار می گیرند. در کشور ما افراد و موسسات خیریه کم نداریم اما اطلاع رسانی و هدایت خیران برای کمک به افرادی که دچار سوختگی شده‌اند کمرنگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha