پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۷

سلامت نیوز :  از اول آذر ماه با شروع فصل سرما، موج ابتلا به آنفلوآنزا در کشور نیز آغاز شد، موجی که 414 نفر را به صورت قطعی به این بیماری مبتلا کرد و جان 8 نفر را گرفت، البته گزارش‌ها حکایت از وجود دو هزار و 608 مورد مشکوک به این بیماری نیز دارند که در حال حاضر در 313 بیمارستان کشور بستری شده‌اند، سایر بیماران نیز به انواع عفونت‌ها مبتلا شده‌اند. رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این گزارش، تاکید کرد که اغلب موارد مرگ ناشی از آنفلوآنزا، مربوط به افرادی بود که دارای بیماری‌های زمینه‌ای به‌ویژه قلبی و ریوی بوده که به نوع شدیدی از آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ دکتر محمدمهدی گویا در عین حال نسبت به فروکش نکردن این بیماری در کشور هشدار داده و می‌گوید: « حدود 70 درصد موارد آنفلوآنزا مربوط به آنفلوآنزای H1N1 است که پیش از این به نام آنفلوآنزای خوکی شناخته شده بود.» او در رابطه با برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر شیوع آنفلوآنزای خوکی در برخی کشورها از جمله ایران، تاکید می‌کند: «آنفلوآنزای خوکی جزیی از آنفلوآنزای فصلی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. امسال نیز این آنفلوآنزا همراه با دیگر انواع آنفلوآنزا در تمام دنیا از آمریکا گرفته تا ماداگاسکار و... شایع شده است.» براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، این آنفلوآنزا همان آنفلوآنزای فصلی است و در ایران نیز مانند سایر کشورها بیشترین موارد آنفلوآنزا مربوط به آنفلوآنزای H1N1 است که پیش از این به نام آنفلوآنزای خوکی شناخته شده بود.

دکتر گویا به این نکته نیز اشاره می‌کند که: «موارد بستری در بیمارستان‌ها مربوط به انواع شدید بیماری بوده و موارد خفیف آن معمولا آزمایش نمی‌شوند. بنابراین موارد یاد شده تعداد قطعی کل موارد آنفلوآنزا در کشور نیست. اما در مجموع حدود 70 درصد موارد بروز آنفلوآنزا در کشور مربوط به نوع H1N1 بوده و مابقی مربوط به نوع B و درصد کمی هم مربوط به انواع دیگر آنفلوآنزا بوده است.» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با هشدار نسبت به شیوع این بیماری در دنیا و ایران بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم، تاکید می‌کند.« فصل آنفلوآنزا و میزان بروز آن هنوز تمام نشده و این بیماری از تهران گرفته تا مناطق شمال و شمال غربی کشور شایع است. وزارت بهداشت نیز به صورت روزانه این بیماری را رصد کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.»

بستری 5 هزار مبتلا به آنفلوآنزا تنها در یک بیمارستان

همزمان با اعلام این هشدارها از سوی دکتر گویا، رئیس بخش اورژانس بیمارستان شهید مدرس نیز با اشاره به شیوع این بیماری در کشور، از بستری شدن 5 هزار نفر در این بیمارستان خبر می‌دهد. به گزارش فارس، بهرام بنده یزدانی می‌گوید: «از ابتدای فصل سرما تاکنون 3 هزار نفر به اورژانس این بیمارستان مراجعه کرده‌اند و این آمار به دلیل اپیدمی آنفلوآنزا و بیماری‌های فصلی بوده است که انتظار می‌رود تا پایان ماه به بیش از 5 هزار نفر افزایش یابد. این آمار در سال گذشته 5 هزار و 734 نفر بوده است.» با این حال این مسئول در بیمارستان شهید مدرس از کمبود پرستار و نیروی انسانی در این بخش بیمارستان انتقاد می‌کند چرا که جوابگوی مراقبت از این تعداد بیمار را نیستند.« بر اساس استانداردها به ازای هر تخت 9/1 پرستار لازم است در حالی که در این بخش هر 3 تخت یک پرستار دارد و 7 تخت قلب، 9 پرستار دارد که در برخی شیفت‌ها 2 تا 3 پرستار مستقر است.»

آمار مرگ 8 بیمار در پی ابتلا به آنفلوآنزا در حالی عنوان می‌شود که اواخر دی ماه، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مرگ 6 نفر بدلیل این بیماری خبر داده بود اما چند رو بعد در بهمن ماه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به مرگ دو نفر در همین استان بدلیل ابتلا به آنفلوآنزا اشاره کرده بود، با این حال آمارهای رسمی وزارت بهداشت همان 8 نفر قربانی آنفلوآنزا هستند. همان زمان مسئولان بهداشتی از گروه‌های پرخطر خواستند تا نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. کودکان شش ماه تا شش سال، افراد کمتر از ۱۸ سال که داروهای سالیسیلات و آسپرین مصرف می‌کنند، افراد دارای بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی از جمله پیوند کلیه و کبد، بیماران مبتلا به بیماری HIV، خانم‌های باردار پس از هفته چهاردهم بارداری، افراد مسن بالای ۵۰ سال، کارگران شاغل در مکان‌های پرخطر از جمله مرغداری‌ها و پرسنل شاغل در مراکز درمانی و بهداشتی از جمله گروه‌های در معرض خطر هستند که باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

آنفلوآنزای شایع شده با نوع «خوکی» آن متفاوت است

دکتر محمدمهدی مجذوبی همان زمان گفته بود که آنفلوآنزای شایع شده با آنفلوآنزای خوکی متفاوت بوده و نباید اشتباه گرفته شود، چرا که نام این بیماری آنفلوآنزای H1 است که بیشتر در فصل سرما شیوع می‌یابد و افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله سرطان و بیماری‌های ریوی مبتلا هستند باید بیشتر مراقب باشند و از قرار گرفتن در اماکن عمومی خودداری کنند. با توجه به اینکه راه انتقال این بیماری از طریق تنفس بوده افراد نباید در اماکن عمومی حضور یابند. این بیماری حاد ویروسی بوده و به شکل ناگهانی بروز می‌کند که با تب، لرز شدید و سردرد همراه است و توصیه می‌شود افراد در صورت مشاهده این علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند و مصرف مایعات به‌ویژه مایعات گرم را افزایش دهند.

رضا سعیدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز پیش از این گفته بود:« ‌این بیماری در نوع C در انسان بیماری ایجاد نمی‌کند، در نوع B در صورت ابتلای انسان یا پرندگان و برخی از حیوانات توان اپیدمی ندارد اما در نوع A در انسان و حیوان توانایی ایجاد اپیدمی (همه گیری) و پاندمی (همه گیری جهانی) را دارد.» تشدید موج شیوع آنفلوآنزا در ایران در حالی مطرح می‌شود که خبرها حکایت از مرگ 10 نفر در پی ابتلا به آنفلوآنزای H1N1 دارد، یک مقام رسمی بهداشتی درعراق اعلام کرد:‌ تاکنون 359 نفر در این کشور به آنفلوآنزای H1N1 مبتلا شده‌اند که از این تعداد نیز 10 نفر بر اثر بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha