پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۶
کد خبر: 66830

دو هفته به برگزاری ششمین انتخابات نظام‌پزشكی باقی است و هنوز خبری از تایید صلاحیت بیش از 100 نامزد كه پس از دریافت نتایج استعلام از نهادهای قضایی و تخصصی و امنیتی، رد صلاحیت و از حضور در انتخابات محروم شده بودند، شنیده نمی‌شود.

اینبار تلاش انجمن ها برای شرکت در انتخابات
سلامت نیوز :  دو هفته به برگزاری ششمین انتخابات نظام‌پزشكی باقی است و هنوز خبری از تایید صلاحیت بیش از 100 نامزد كه پس از دریافت نتایج استعلام از نهادهای قضایی و تخصصی و امنیتی، رد صلاحیت و از حضور در انتخابات محروم شده بودند، شنیده نمی‌شود. هر چند كه رییس هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام‌پزشكی طی روزهای پس از اعلام نتایج تایید یا رد صلاحیت‌ها تلاش كرد كه محرومیت بیش از 100 عضو جامعه پزشكی را به دلایلی غیر از موانع سیاسی ربط دهد اما در حالی كه در میان رد صلاحیت‌شدگان، چهره‌هایی منتسب به گروه‌های سیاسی حضور دارند كه عقاید و عملكردشان چندان با مذاق نهادهای مسوول ارائه استعلام سازگار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ به نظر می‌رسد كه تلاش مراد هاشم‌زهی كه علاوه بر نمایندگی در خانه ملت، ریاست هیات مركزی نظارت بر انتخابات ششم نظام پزشكی را هم عهده‌دار است، چندان به ثمر مطلوب وی نرسد. آنچه اكنون در افواه عمومی جامعه پزشكی از مرز شایعه هم گذشته، این است كه قصد برگزار‌كنندگان انتخابات كه آشكار است حتی رییس كل فعلی سازمان نظام‌پزشكی هم، راهی در چرخه آنها ندارد، مایل به حذف جدی چهره‌هایی از بدنه سازمان هستند كه نظرات و عملكرد آنها نه فقط به عنوان دیدگاه یك پزشك، بلكه به عنوان یك دلسوز سیاسی اجتماعی برای مخاطبان حایز منزلت است و همین ویژگی، ناگفته و غیر رسمی، دلیل بر حذف آنها از گردونه انتخابات ششم شده است.

با این حال برخی انجمن‌های پزشكی كه همچنان بر غیرسیاسی بودن و صنفی بودن این انتخابات تاكید دارند، در جهت ایجاد رغبت برای مشاركت در انتخابات، فعال هستند، چنان‌كه روز گذشته هم انجمن علمی تخصصی مراقبت‌های ویژه ایران با فراخوانی خواستار مشاركت فعال در ششمین انتخابات نظام پزشكی شد. در فراخوان این انجمن با تاكید بر اهمیت انتخاباتی كه در جمع نخبه‌ترین جامعه علمی كشور برگزار می‌شود، آمده است: « آیا كافی نبود كه حتی حق تعیین تعرفه را هم دو دستی تقدیم كردیم؟ اگر پیگیری دلسوزان این صنف و همكاری شورای نگهبان نبود، هم‌اكنون و در پی موافقت با قانون منع دوشغله بودن پزشكان، ملزم به اجرای آن بودیم و شاید دود آن مانند همیشه به چشم زحمتكش‌ترین افراد جامعه پزشكی می‌رفت.

اما هنوز هم مفری برای خروج از این بحران وجود دارد و آن نیز كنار گذاشتن بی‌تفاوتی و شركت در انتخابات آتی و انتخاب افراد اصلح است تا در چهار سال پیش رو بتوانیم عقبگرد این سازمان را جبران نموده و به جایی كه حق قانونی ما است، برسیم.»در ادامه این فراخوان و با وعده معرفی آتی افراد اصلح و غیر سیاسی آمده است: «انجمن علمی تخصصی مراقبت‌های ویژه ایران با تكیه بر این تجارب از تك‌تك همكاران عزیز خواهش می‌كند تا با مشاركت حداكثری و رای به افراد غیرسیاسی، غیرجناحی، علمی و صنفی، راه را برای رسیدن به این مهم هموار‌ سازیم و سازمان را از محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی خارج كرده و به جایگاه اصلی آن یعنی به مركزی برای نظارت و قانونگذاری و اجرای قوانین در جامعه پزشكی تبدیل كنیم.»

اما در حالی كه تا روز 17 بهمن‌ماه، مهلت اعتراض به نتایج رد صلاحیت نامزدها به پایان می‌رسید و قرار است كه فهرست نهایی نامزدهای تایید شده، روز 22 بهمن‌ماه اعلام شود، شنیده می‌شود كه برخی از نامزدهای ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی كشور، از حضور در این دوره از انتخابات انصراف داده‌اند. در حالی كه نام دكتر رضا ملك‌زاده، وزیر سابق بهداشت از جمله نامزدهایی بود كه پس از درز شایعات رد و گزینش سیاسی نامزدها و حذف چهره‌های منتسب به اصلاح‌طلبی، انصراف خود را به نشانه اعتراض به این روند حذف و انتخاب اعلام كرد. اما روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارش خود با ذكر نام ملك‌زاده، بر قطعیت این انصراف صحه گذاشت اما در ادامه این گزارش، به نام دكتر یحیی دولتی، رییس انجمن پوست و موی ایران و دكتر محمدرضا نوروزی؛ نایب‌رییس فعلی شورای عالی نظام پزشكی و مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشكی هم اشاره شده بود كه روز 30 دی‌ماه اعلام شد كه وی نیز در فهرست ردصلاحیت‌شدگان قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد كه اظهارات اخیر هاشم‌زهی مبنی بر احتمال تایید تعداد بسیار معدودی از ردصلاحیت‌شدگان در بازبینی نهایی، دلیلی باشد بر تصمیم به انصراف چهره‌هایی همچون نوروزی كه در حال حاضر جایگاه قابل توجهی در این سازمان دارد اما صلاحیت وی برای حضور در دور آتی فعالیت سازمان مورد تایید قرار نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha