پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۴
کد خبر: 66837
سلامت نیوز : هوای تهران دیروز آلوده بود، آسمانی خاكستری كه آنقدر ذرات معلق در هوا زیاد بودند كه خبری از اشیای آسمانی چون خورشید و ستاره‌ها نبود. تنها نوری بر شهر می‌تابید كه مردم بدانند روز است. از روزهایی كه اندكی برف و باران دل مردم را شاد كرد چند روزی می‌گذرد و دیگر انگار خبری از بارش نیست، سازمان هواشناسی هم بارندگی‌ای پیش بینی نكرده است. شاخص ذرات معلق در هوای تهران در روز گذشته روی عدد 151 بود، كه نسبت به روز پیش از آن 7 واحد افزایش داشت و هوای پایتخت را به مرحله هشدار رساند. این عدد به صبح دیروز مربوط بود و قطعا در طول روز این شاخص با ازدحام شهر و خودروها افزایش یافته و از این عدد فراتر رفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ یوسف رشیدی با اعلام این خبر گفت: میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون فرا‌تر از حد مجاز قرار گرفته است. همچنین انتظار می‌رود شاخص كیفیت هوا تا ظهر به غیر از مناطق پرتردد و شلوغ در سایر نقاط شهر در شرایط نا‌سالم قرار گیرد. افزایش تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی و افراد مسن، افزایش تعداد تنفس در عموم افراد از جمله اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون در مناطق ناسالم است كه توصیه می‌شود، افراد مبتلا به بیماری‎های قلبی و ریوی، سالمندان و كودكان از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب كرده و بقیه افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز كاهش دهند.در این میان یك كارشناس ارشد محیط زیست اعلام كرده؛ خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل از نان شب هم واجب‌تر است.

فتح‌الله امی، درباره ضرورت خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل كشور به فارس گفت: «از آنجایی كه تردد خودروهای فرسوده آلودگی فراوانی را به فضای شهرها به ویژه كلانشهرها تحمیل می‌كند لازم است كه این دسته از وسایل نقلیه هرچه سریع‌تر از چرخه حمل‌ونقل كشور خارج شوند. خروج خودروهای فرسوده می‌تواند به واسطه به كارگیری سیاست‌های تشویقی و تنبیهی دولت سرعت بگیرد. میزان آلایندگی خروجی از این دسته از خودروها 30برابر خودروهای نو است و از این رو لازم است كه دولت با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مانع تردد این دسته از وسایل حمل‌ونقل در كلانشهرهای كشور شود.»بر اساس قانون مصوب سال 1374 هیچ خودروی فرسوده خارج از استاندارد نباید در كلان‌های كشور تردد كند. وی در ادامه اظهار داشت: «بر اساس طرح جامع كاهش آلودگی هوا باید از تردد خودروهای فرسوده فاقد استاندارد در 8 كلانشهر جلوگیری به عمل‌ آید و اجرایی كردن این طرح بر عهده هیات دولت است.

البته اجرایی شدن این مهم مستلزم همكاری سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پلیس راهور ناجا و سازمان حفاظت محیط زیست است. افزایش تسهیلات دولت به دارندگان خودروهای فرسوده می‌تواند در خروج این دسته از وسایل نقلیه از چرخه حمل‌ونقل كشور بسیار موثر واقع شود، خاطرنشان كرد: «از آنجایی كه آلودگی هوا موجب به خطر افتادن سلامت شهروندان می‌شود لازم است كه خروج خودروهای فرسوده به واسطه اجرای سیاست‌های تشویقی، ‌تنبیهی و اجرای قانون هرچه سریع‌تر اتفاق افتد.»از سوی دیگر معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم با اشاره به سوخت با استاندارد یورو 4 بیان داشت: «با راه‌اندازی پالایشگاه شازند اراك پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 40 تا 50 درصد سوخت مورد نیاز كشور (بنزین و نفت-گاز) با استاندارد یورو 4 تولید شود. تا پایان سال 92- 90درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان حمل و نقل كشور با استاندارد یورو 4 تامین و توزیع می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha