پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۹
کد خبر: 66846
سلامت نیوز :  دردی از گردن به كتف و شانه و پس از آن از طریق دست تا سر انگشتان كشیده می‌شود و با هر حركت دست، آه از نهاد بلند می‌كند. آهی ناشی از درد گرفتگی ناحیه سرشانه كه به سراغ خیلی‌ها كه كار یا ورزش سنگین می‌كنند، اجسام سنگین را بی‌خیال از عواقبش جابه‌جا می‌كنند و از اثرات مثبت ورزش‌كردن نیز غافل‌ هستند، می‌آید حتی گاهی درد شانه كه ناحیه كتف، گردن و دست‌ها را درگیر می‌كند باعث بی‌حسی این مناطق نیز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ چنین علائمی معمولا بر اثر انجام مكرر كاری در حالت اشتباه بدنی ایجاد می‌شود و منجر به وارد آمدن فشار روی نواحی فوق می‌شود. متخصصان، بروز این علائم را نشانه ابتلا به سندرومی می‌دانند كه در آن عروق خونی و اعصاب پشت كتف و ستون فقرات تحت فشار قرار می‌گیرد.

شانه‌های دردسرساز

آسیب‌دیدگی شبكه عصبی و عضلات ناحیه كتف، گردن و شانه می‌تواند عامل بروز دردهای شدید و ناتوان‌كننده، بخصوص در حركات مربوط به دست‌ها بشود. اما سوال اصلی اینجاست كه چه اتفاقاتی منجر به بروز چنین علائمی می‌شود؟

دكتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیكی در گفت‌وگو با «جام‌جم» در پاسخ به این سوال می‌گوید: متاسفانه تفكیك دردهایی كه از گردن به كتف و شانه انتشار پیدا می‌كند، مشكل است. این دردها ممكن است از مهره‌های گردن و به شانه‌ها در یك طرف یا دو طرف انتشار پیدا كند یا ممكن است پشت كتف و استخوان كتف را درگیر كند كه از دردهای رایج و شایع شانه است كه به دست‌ها نیز می‌رسد. در مواردی نیز بالای بازو در محل اتصال بازو به كتف درگیر می‌شود كه معمولا با حركت دست تولید درد می‌كند. البته درد شانه بیشتر به خاطر كشیدگی عضلات ناشی از ورزش‌های سنگین، بلند‌كردن اجسام سنگین، تكرار ضربه‌های مكرر كاری یا به خاطر بیماری‌های عضلانی و نقص ساختمان آناتومی بدن است.

سندرومی كه باعث درد شانه‌ها، گردن و بی‌حسی انگشتان می‌شود نیز ممكن است ناشی از ورزش‌های سنگین چون وزنه‌‌برداری، جراحت‌ها یا وجود نقص‌های مادرزادی در ناحیه گردن باشد. از شایع‌ترین دلایل بروز این سندروم صدمه جسمی ناشی از حوادث رانندگی و آسیب‌های مكرر هنگام كار یا فعالیت‌های ورزشی است. حتی آسیبی در گذشته می‌تواند در زمان حال به بروز این سندروم منجر شود و گاهی حتی پزشكان قادر به تشخیص دلیل اصلی آن نیستند.

ورزش كنید، اما پس از گرم‌كردن بدن

شنیدن داستان بیمارشدن بر اثر نداشتن تحرك، پشت میزنشینی و قرار‌گرفتن در حالت اشتباه و به مدت طولانی همچون پشت رایانه نشستن و تایپ‌كردن طولانی شاید تكراری شده باشد، اما بسیاری از مردم نسبت به جدی بودن آن همچنان بی‌توجهند.

با این‌حال، دكتر توانا به قرار گرفتن در حالت‌های غلط در كنار انجام كار سنگین و واردشدن فشار غیرمعمول ناشی از آن به گردن چون ظرف‌شستن‌های طولانی و كشیدگی عضلات ناشی از ورزش‌های غلط به عنوان عوامل موثر در بروز درد شانه و كتف اشاره می‌كند.

این متخصص طب فیزیكی تاكید می‌كند: ورزش‌هایی چون بسكتبال و والیبال اگر پس از گرم‌كردن بدن انجام شود، مشكلی برای عضلات گردن و كتف ایجاد نمی‌كند، اما باید توجه داشت انجام هر كاری به دفعات پیاپی باعث فرسایش بافت بدن می‌شود و اگر كاری را بارها انجام دهیم ـ مانند تایپ‌كردن برای مدت طولانی یا بالا نگهداشتن اجسام بالای سر به طور مكرر ـ ممكن است باعث آسیب‌رسیدن به عضلات و اعصاب شانه و گردن می شود. همین‌طور شانه‌های افتاده و نگهداشتن دست‌ها جلوی بدن می‌تواند باعث فشردگی عضلات همین ناحیه شود.

شاید بسیاری تصور كنند كودكان دچار آسیب‌دیدگی عضلات ناحیه كتف و شانه نمی‌شوند، چون معمولا اجسام سنگین را جابه‌جا نمی‌كنند، اما دانش‌آموزانی كه از كوله‌پشتی‌های سنگین و بخصوص تك‌‌بند استفاده می‌كنند، به طور جدی در معرض این آسیب‌ها قرار دارند.

تشخیص صحیح و درمان سریع

متاسفانه تشخیص درست و دقیق دردهای شانه و این‌كه بیشتر كدام نواحی را درگیر كرده است در روند درمان و پاسخگویی به آن بسیار تاثیر دارد حتی ارائه‌نشدن راهكارهای درمانی سریع و بموقع می‌تواند در سالمندان به افزایش كم‌تحركی و بروز خشكی مفاصل منجر بشود.

دكتر توانا با اشاره به این مطالب می‌افزاید: تشخیص این نوع آسیب‌ها با عكس، نوار عصب و ام.‌آر.‌آی ممكن است و درمان آن از درمان‌های ساده خانگی چون كم‌حركت دادن عضو، گرم‌كردن و در موارد درد بسیار شدید، سرد‌كردن عضلات گردن و شانه سپس بهره‌گیری از فیزیوتراپی، ماساژدرمانی، طب سوزنی و داروهای خوراكی و تزریقی متغیر است.

اما نكته مهم آن است كه درمان درد‌های شانه و گردن اگر به علت آسیب‌دیدگی عضلات پشت كتف باشد، طی مدت كوتاهی به درمان پاسخ می‌دهد، اما اگر مربوط به ضایعات تاندونی شانه باشد به مدت زمان بیشتری از چند هفته تا یك ماه نیاز دارد.

به شانه خود رحم كنید

شانه‌ها بیش از هر مفصل دیگری در بدن حركت دارد بنابراین اگر شانه‌تان آسیب ببیند، حتی كار‌كردن با دست برایتان دشوار می‌شود. پس باید بشدت از این عضو پركار بدن‌تان محافظت كنید.

راهكارهای مراقبتی از شانه و گردن نیز چندان مشكل نیست. تنها لازم است تا آنجا كه ممكن است از برداشتن اجسام سنگین چون كیسه‌های میوه یا خریدهای خانه و كیف‌های دستی سنگین خودداری كنید. اگر احساس درد در شانه می‌كنید از ایستادن در وسایل نقلیه عمومی و گرفتن دستگیره در بالای سر خودداری كنید. از طرف دیگر، با ورزش‌كردن سبك و مرتب به تقویت عضلات گردن و شانه خود كمك كنید، اما قبل از ورزش حداقل یك‌ربع بدن‌تان را گرم كنید. شاید توجه‌دادن مادرانی كه فرزند كوچك دارند به این نكته ضروری باشد كه كودك‌شان را هنگام شست‌وشو نزدیك به بدن خود نگه دارند تا به گردن و شانه‌شان فشار مضاعفی وارد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha