سلامت نیوز : 97 درصدی روستاییان ازخدمات بهداشتی و درمانی برخوردارند.معاون وزارت بهداشت با اشاره به تکمیل شبکه بهداشت و درمان روستایی کشور و الگو بودن شبکه بهداشت و درمان روستایی برای دیگر کشورهای دنیا از افزایش97درصدی دسترسی روستاییان به پزشک وخدمات بهداشتی خبر داد و گفت: ۲۰ میلیون روستایی به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند.

دکتر سید رمضان محسن پور با بیان این مطلب به خراسان و تاکید بر اینکه ارتقای مراقبت های بهداشتی و پیشگیری از بیماری ها از توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است گفت: دراین راستا سیاست های کلی اجرای شبکه بهداشت و درمان کشور در سال 61تدوین شد ودر سال 63برنامه اجرایی طرح به تصویب مجلس رسید و پس از آن اقدامات کلی و اساسی برای استقرار خانه های بهداشت و مراکز درمانی در کشور با اولویت روستا ها ومناطق محروم کشور آغاز شد.چرا که در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از روستاهای کشور به بهداشت و پزشک دسترسی نداشتند و بسیاری از روستاییان بر اثر بیماری جان خود را از دست می دادند. به همین دلیل ارائه خدمات بهداشتی اولیه از سال ۶۳ با احداث خانه های بهداشت و مراکز درمانی در روستاها آغاز شد.

ساخت ۲۰ هزار خانه بهداشت

معاون پارلمانی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به تکمیل شبکه بهداشت و درمان روستایی کشورگفت: براساس آمارها 20هزار خانه بهداشت در روستاهای کشور طی ۳۴ سال احداث شده است که تمامی خدمات بهداشتی از قبیل تنظیم خانواده، کنترل بیماری ها، غربالگری و مراقبت از مادران باردار را به روستاییان ارائه می دهد.

افزایش ۲درصدی دسترسی روستاییان به خدمات بهداشت و درمان نسبت به سال قبل

در این شبکه بیش از 30هزار بهورز مردم را برای دستیابی به خدمات بهداشتی یاری می دهند. وی از دسترسی 100درصدی جمعیت شهری کشور به خدمات بهداشتی و درمانی و دسترسی بیش از 97درصدی جمعیت روستایی به خدمات بهداشتی و درمانی خبر داد و گفت:میزان دسترسی روستاییان به خدمات بهداشتی درمانی در سال جاری نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش یافته است.دکتر محسن پور با اشاره به این که با ایجاد خانه های بهداشت و استقرار پزشک ، ماما و بهورز در مناطق روستایی، به اهداف توسعه شبکه بهداشت و درمان دست یافته ایم گفت: براساس آمارها بیش از ۲۰میلیون نفر از جمعیت روستایی به مراقبت های بهداشتی اولیه دسترسی دارند.

محسن پور کنترل بیماری ها و بهبود شاخص های بهداشتی را نیز از دیگر دستاوردهای نظام سلامت در دولت های جمهوری اسلامی دانست و گفت: از جمله دستاوردهای انقلاب ارائه مراقبت های بهداشت اولیه، کنترل بیماری ها و بهبود شاخص های بهداشتی است. بر این اساس میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال از ۱۰۴مورد در هزار تولد زنده در سال ۵۷ به 15.29مورد در هزار تولد زنده کاهش پیدا کرده است. شاخص مرگ و میر نوزادان به 9/12مورد در هزار تولد زنده و مرگ کودکان زیر ۵سال نیز به 22.5مورد در هزار تولد زنده رسیده است.

تکمیل شبکه بهداشت و درمان روستایی

معاون پارلمانی وزارت بهداشت حضور و مشارکت مردم در بهبود وضعیت زیر ساخت های نظام سلامت را از دیگر دستاوردهای انقلاب عنوان کرد که با ایجاد مجمع خیرین سلامت توانسته است به اهداف خود نایل آید. وی میزان کمک های 62 شعبه مجمع خیرین سلامت در سراسر کشور را نزدیک به دو هزار میلیارد تومان در سال 90اعلام کرد و گفت:تکمیل شبکه بهداشت و درمان روستایی در 6ماهه اخیر از جمله دستاوردهایی است که با مشارکت خیرین سلامت به نتیجه رسیده است.

دسترسی ۹۶ درصدی خانوارهای روستایی به آب آشامیدنی سالم

وی دستیابی بیمارستان های کشور به استانداردهای بین المللی را از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی دانست و گفت: درحال حاضر 98.7درصد از بیمارستان های کشور به آب مطلوب و بهداشتی دسترسی دارند.75.3درصد از بیمارستان ها نیز به سیستم مطلوب جمع آوری زباله تجهیز شده است. 71.3 درصد از بیمارستان ها نیز به سیستم جمع آوری فاضلاب مجهز شده است و 82.1درصد از بیمارستان ها دارای آشپزخانه مطلوب است. وی با تاکید بر اینکه آمارهایی که وزارت بهداشت ارائه کرده، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است ادامه داد: در حال حاضر91.3درصد از مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد خوراکی در شهرها و 85.9درصد از مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد خوراکی در روستاها دارای معیارهای بهداشتی است.

این درحالی است که 96.37 درصد از خانوارهای روستایی به آب بهداشتی و 77.39درصد از روستاییان نیز به سرویس بهداشتی دسترسی دارند. معاون وزارت بهداشت افزود: درحال حاضر 53.13درصد از نوزادان زیر 6ماه با شیر مادر تغذیه می شوند و 520بیمارستان نیز در کشور به عنوان بیمارستان دوستدار کودک شناخته شده است. تحت پوشش قرار گرفتن 300هزار سالمند در 76شهرستان کشور نیز از جمله اقدامات انجام شده در طی سال های اخیر است که بر اساس آن سالمندان از لحاظ بیماری فشار خون، زخم بستر و بیماری های کلیوی تحت مراقبت قرار می گیرند.محسن پور میزان شیوع سیگار در کشور را 8.42درصد در سال جاری اعلام کرد که نسبت به سال 88بیش از دو درصد کاهش نشان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha