جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 66867
سلامت نیوز:‌ در بازار، محصول‌های آرایشی و بهداشتی بسیاری وجود دارند که بعضی از آنها مخصوص آقایان و بعضی از آنها مخصوص خانم‌ها هستند؛ از شامپو گرفته تا عطر و کرم. روی بیشتر این محصول‌ها این عبارت حک شده است؛ «مناسب خانم‌ها و یا آقایان» ولی به‌راستی این تفکیک محصول تا چه حد واقعی است؟

در بازار، محصول‌های آرایشی و بهداشتی بسیاری وجود دارند که بعضی از آنها مخصوص آقایان و بعضی از آنها مخصوص خانم‌ها هستند؛ از شامپو گرفته تا عطر و کرم. روی بیشتر این محصول‌ها این عبارت حک شده است؛ «مناسب خانم‌ها و یا آقایان» ولی به‌راستی این تفکیک محصول تا چه حد واقعی است؟ تفاوت پوست و موی خانم‌ها و آقایان در چیست؟

 
آیا این تفاوت تا به این ‌اندازه زیاد است که نیاز به مصرف محصول‌های مجزا باشد؟ اگر محصول زنانه یا مردانه را هر دو جنس به طور مشترک استفاده کنند چه عوارضی به دنبال دارد؟ دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست و مو و دکتر سیدجمال سعید واقفی، داروساز پاسخگوی این پرسش‌ها هستند.
 

شاید این موضوع به مذاق بیشتر خانم‌ها خوش نیاید ولی واقعیت این است که بیماری‌ها و مشکلات پوستی در زنان نسبت به مردان بیشتر است و همان‌طور که گفته شد دلیل آن آسیب‌پذیر بودن پوست آنها نسبت به شرایط جسمانی و محیطی است. اگزماهای تماسی به دلیل نازک بودن پوست خانم‌ها در میان آنها بیشتر به وجود می‌آید و مراجعه آنها به دلیل حساسیت‌های تماسی و شغلی بیشتر است.

 چروک‌های پوستی در خانم‌ها در سنین پایین‌تری نسبت به آقایان همسن و سال‌شان ظاهر می‌شود.


در مورد آکنه نمی‌توان گفت کدام جنس بیشتر به آن مبتلا می‌شود ولی خانم‌ها به دلیل حساسیتی که به پوست و زیبایی خود دارند بیشتر برای درمان مراجعه می‌کنند. البته در تمام دنیا این واقعیت وجود دارد که آقایان مراقبت و توجه کمتری به پوست خود می‌کنند. دلیل این مساله بی‌حوصله بودن آنها در به کار بردن محصول‌ها و داروهای پوستی و درگیری‌های شغلی است.

 
در حالی‌که آقایان هم در صورت عدم توجه به مراقبت‌های پوستی در معرض بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرند و نباید از این موضوع غافل شوند.
 
کدام مو آسیب‌پذیرتر است؟

اگرچه موهای خانم‌ها به دلیل نازکی و لطافت آسیب‌پذیرترند ولی آقایان بیشتر در معرض طاسی قرار دارند. دلیل آن وجود آنزیم طاسی در ریشه موی 80 درصد از آنهاست. این آنزیم می‌تواند در سنین پایین‌تر و یا بالاتر با توجه به وسعت آن موجب طاسی فرد شود. در خانم‌ها درصد کمی دچار طاسی می‌شوند؛ دلیل طاسی در زنان می‌تواند به دلیل وجود بیماری‌های مختلف و ازدیاد هورمون‌های مردانه باشد. با این حساب، می‌توان گفت ساختار موهای زنانه نسبت به موهای مردانه برتری دارد.

 

تفاوت‌های محصول‌های مردانه و زنانه

اگر چه تفاوت عمده‌ای در محصول‌های بهداشتی و آرایشی زنان و مردان وجود ندارد ولی در بعضی از محصول‌ها‌اندکی تفاوت وجود دارد؛ برای مثال در بعضی از شامپوها و کرم‌های تقویتی پوست و مو که مختص زنان است استروژن‌های گیاهی اضافه شده است تا طراوت لازم را به پوست آنها دهد و یا در بعضی از محصولات آقایان بیشتر ویتامین E و جینسینگ اضافه می‌کنند. این تفاوت‌ها جزیی است و مصرف یک فراورده بهداشتی به طور مشترک خطر چندانی ایجاد نمی‌کند و عارضه جدی به همراه نمی‌آورد.

 
شامپو مردانه و زنانه دارد؟

شامپوها بیشتر از نظر قدرت پاک‌کنندگی اهمیت دارند. مواد پاک‌کننده در دو جنس به دلیل تفاوت مو می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد.

 
به طور عمومی شامپو در هر دو جنس اشتراکی استفاده می‌شود و بیشتر شامپوهای تولید داخلی نوع مردانه و زنانه ندارند ولی یک سری از شامپوها به دلیل کاربرد خاص‌شان مورد استفاده بیشتر یک جنس قرار می‌گیرند؛ برای مثال مشکل شوره مو در آقایان بیشتر است و خود را بیشتر نشان می‌دهد زیرا ارتفاع مو از سطح پوست کمتر است و شوره محسوس‌تر می‌شود؛ از این رو شامپوهای ضدشوره در بین آنها متقاضی بیشتری دارد.


در ترکیب شامپوهای زنانه معمولا نرم‌کننده‌ها افزوده می‌شوند زیرا خانم‌ها موهای خود را رنگ و دکلره می‌کنند. همچنین به دلیل موی بلند و پرپشت‌شان نسبت به مردان نیاز بیشتری به نرم‌کننده‌ها دارند. نرم‌کننده‌ها در شامپوهای مردانه کاربردی نداشته و کمتر مردی نیاز به استفاده از آن را دارد.


ماده دیگری که در شامپوها اضافه می‌شود ماینوکسیدیل است که خاصیت رشد مجدد مو را دارد. این ماده، هم در شامپوهای زنانه وجود دارد و هم در نوع مردانه ولی از آنجا که مردان بیشتر به طاسی‌های منطقه‌ای دچار می‌شوند از این نوع شامپو بیشتر استفاده می‌کنند.

 
شامپوها و لوسیون‌های بدن هم معمولا مورد مصرف خانم‌هاست و کمتر پیش می‌آید آقایی از لوسیون‌های بدن استفاده کند این ترکیبات حاوی نرم‌کننده بوده و پوست را براق و لطیف می‌کند؛ بنابراین خانم‌ها بیشتر از آنها استفاده می‌کنند.
منبع:‌همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha