سلامت نیوز:‌ یک روانپزشک معتقد است افرادی که مبتلا به بیماری وسواس هستند، برای درمان باید از متخصص کمک بگیرد و به تنهایی قادر نیستند این افکار را از خود دور کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید سعید صدر با بیان این مطلب گفت: وسواس یک فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر است که با نوعی احساس اجبار و ناچاری ذهنی و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. موضوع وسواس از معضلات بسیاری از انسان‌هاست و باید بپذیریم وسواس یک بیماری است و فرد در تداوم آن نقشی ندارد.

وی افزود: وسواس هر گونه فکر، احساس یا رفتار غیرمعمول را تکرار می‌کند که شخص در برابر آن مقاومتی ندارد، وسواس فکری مانند احساس تنفر یا احساس خاصی است که فرد نتواند آن را از خود دور کند.‌ فرد چک کردن در خانه را مرتب انجام می‌دهد و نمی‌تواند جلوی این رفتارش را بگیرد. به این حالت وسواس گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: روانکاوان وسواس را نوعی غریزه واخورده و ناخودآگاه معرفی می ‏کنند و آن را حالتی می ‏دانند که در آن، فکر، میل، یا عقیده‌ای خاص که اغلب وهم‌آمیز و اشتباه است، آدمی را در بند خود می ‏گیرد، آنچنان که اختیار و اراده را از او سلب می‌کند و بیمار را وامی‌دارد که حتی رفتاری را برخلاف میل و خواسته‌‏اش انجام دهد و بیمار هرچند به بیهودگی کار یا افکار خود آگاه است، اما نمی ‏تواند از قید آن رهایی یابد.

دکتر صدر ابراز داشت: وسواس به صورت های مختلف اجتناب، تکرار و مداومت، تردید، شک، ترس، دقت و نظم افراطی، اجبار و الزام، احساس بن‌بست، عناد و لجاجت بروز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha