شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 66925

خارش‌های پوستی ممكن است به دلیل مشكلاتی مانند گزش حشرات، اگزما، خشكی و حساسیت‌های پوستی ایجاد شود و همچنین می‌تواند علامتی از یك مشكل داخلی باشد.

مثل این‌ كه تنت می‌خارد!
سلامت نیوز : خارش یكی از مشكلات شایع و آزاردهنده‌ای است كه افراد زیادی را درگیر می‌كند. البته خیلی‌ها هم آن را جدی نمی‌گیرند و تا وقتی خسته‌شان نكرده، كاری به كارش ندارند. این گروه تا جایی پیش می‌روند كه گاهی پوستشان از شدت خارش زخم می‌شود، ولی باز هم ترجیح می‌دهند درمانش نكنند یا حداقل درمانش را مهم نمی‌دانند. در حالی كه همین خارش به ظاهر ساده می‌تواند ناشی از مشكلات مهمی باشد كه به درمان خاصی نیاز دارد.

دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در این‌ باره به جام‌جم می‌گوید: خارش‌های پوستی یك نشانه است كه بسیاری از بیماری‌های پوستی و غیرپوستی می‌تواند عامل بروز آن باشد بنابراین زمانی كه فرد با احساس خارش به پزشك مراجعه می‌كند ابتدا باید علت اصلی را تشخیص داد.

وی ضمن بیان این ‌كه خارش می‌تواند نشانه بیماری‌ها و مشكلات متعددی باشد، در این زمینه چنین توضیح می‌دهد: خارش‌های پوستی ممكن است به دلیل مشكلاتی مانند گزش حشرات، اگزما، خشكی و حساسیت‌های پوستی ایجاد شود و همچنین می‌تواند علامتی از یك مشكل داخلی باشد.با این توضیحات مشخص می‌شود نباید خارش را نادیده گرفت و با تصور این‌ كه مشكل چندان مهمی نیست، نسبت به آن بی‌توجه بود.

به گفته این پزشك متخصص پوست و مو، افراد در صورت احساس خارش باید دقت كنند كه این خارش از چه سنی و در چه زمانی ایجاد شده، چه مدتی ادامه پیدا كرده است و در چه قسمتی از بدن احساس می‌شود؟

وی می‌افزاید: مسلما برای فردی كه پس از برگشت از كوه یا جنگل دچار چنین مشكلی شده است اولین تشخیص، گزش حشرات و حساسیت به گیاهان و سایر عوامل موجود در طبیعت است، اما در صورتی كه شخصی در دوره سالمندی و در سنین حدود شصت تا هفتاد سالگی با احساس خارشی كه چند ماه است ادامه یافته به پزشك مراجعه می‌كند، باید به این موضوع دقت كنیم كه خارش ممكن است ناشی از یك مشكل داخلی باشد.

دكتر احسانی با اشاره به عوامل داخلی و بیماری‌هایی كه می‌تواند با خارش تظاهر پیدا كند، یادآور می‌شود: بسیاری از بیماری‌های كبدی و كلیوی مانند نارسایی كلیه می‌تواند با احساس خارش نمایان شود. در مورد بعضی از سرطان‌های خون نیز حتی ممكن است بیمار ابتدا با احساس خارش ساده به پزشك مراجعه كند، اما پزشك باید با معاینه دقیق و گرفتن شرح حال از بیمار علت اصلی خارش را تشخیص دهد تا درمان مناسب انتخاب شود.

هر خارشی، یك درمان دارد

یكی پوستش خیلی خشك است و به همین دلیل دائم از احساس خارش رنج می‌برد. شخصی به دلیل گزش حشرات احساس خارش می‌كند. یكی دیگر پوستش می‌خارد چون به اگزما یا حساسیت پوستی مبتلاست و... بدون شك وقتی علل ایجاد خارش تا این حد گسترده و متنوع است، شیوه‌های درمان آن هم متفاوت خواهد بود.

دكتر احسانی با اشاره به این نكته، خاطرنشان می‌‌سازد: علت اصلی ایجاد خارش حتما باید به درستی تشخیص داده شود، چرا كه خارش به هر علتی كه ایجاد شده باشد، درمان خاصی نیاز خواهد داشت. به این معنا كه درمان خارشی كه در اثر كهیر ایجاد شده با خارشی كه ناشی از گزش حشرات است، تفاوت دارد.

وی با اشاره به این‌ كه ممكن است خارش به دلیل واكنش‌های دارویی ایجاد شده باشد، می‌گوید: در این شرایط بیمار باید با نظر پزشك، دارو را قطع كرده و از ضدخارش‌های مناسب استفاده كند. علاوه بر این، بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند اگزما، حساسیت‌ها، پسوریازیس و لیكن ‌پلان نیز می‌تواند همراه با خارش نمایان شود كه البته در چنین مواردی ضایعات پوستی به تشخیص علت اصلی كمك می‌كند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، در شرایطی كه هیچ ضایعه پوستی وجود نداشته باشد، وجود مسائل و مشكلات داخلی مطرح می‌شود كه با معاینات و بررسی‌های دقیق می‌توان آن را به درستی تشخیص داد و درمان مناسب را آغاز كرد.

به عنوان نمونه برای كسی كه به دلیل نارسایی كلیه دچار خارش شدید می‌شود، نمی‌توان با استفاده از داروهای ضدخارش معمولی او را درمان كرد. در این شرایط نوردرمانی یا فتوتراپی یكی از درمان‌های مناسب خواهد بود.

خارش پوستتان را تسكین دهید

خارش حسی آزاردهنده است و به همین دلیل به محض احساس خارش، افراد سعی می‌كنند به شیوه‌های مختلف آن را تسكین بخشند، اما آیا واقعا در كنار درمان، می‌توان به كمك داروهای مختلف احساس خارش را برطرف كرد؟

دكتر احسانی در پاسخ به این سوال، می‌گوید: به كمك داروهای موضعی می‌توان احساس خارش را تسكین بخشید. این داروها اغلب خنك‌كننده است و باعث كاهش احساس خارش می‌شود. در واقع، پمادها و كرم‌های ضدحساسیت‌ موضعی می‌تواند خارش را كمتر كند.

وی با اشاره به داروهای ضدخارش توضیح می‌دهد: آنتی‌هیستامین‌ها و ضدخارش‌ها نیز داروهای شناخته‌شده‌ای در دنیاست كه امروزه نسل‌های مختلفی از آنها وجود دارد. داروهای نسل اول كه ضدخارش‌های خوبی نیز به حساب می‌آید، معمولا موجب خواب‌آلودگی فرد می‌شود.

در نتیجه كسی كه از این داروها استفاده می‌كند، شاید به خوبی نتواند به سایر كارهای روزمره‌اش هم برسد. به همین دلیل دانشمندان نسل‌های جدیدی از این داروها را ساخته‌اند كه این مشكل را حل می‌كند و امروزه نسل‌های دو و سه این داروها در حالی كه ضدخارش‌های خوبی هستند، میزان خواب‌آلودگی را نیز كاهش داده و آن را به حداقل می‌رساند.

به گفته این متخصص پوست و مو، در مواردی كه بیماری‌های خاص پوستی و غیرپوستی موجب احساس خارش شده باشد، داروهای مورد استفاده نیز متفاوت خواهد بود.

خشكی پوست، مهم‌ترین عامل ایجاد خارش

وقتی پوست شما می‌خارد، حتما باید به شرایط محیطی هم توجه داشته باشید و سعی كنید با اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواردی كه موجب خارش پوست می‌شود، وضع را بهبود بخشید.

دكتر احسانی درباره عواملی كه خارش را تشدید می‌كند، چنین توضیح می‌دهد: آب و هوای سرد و خشك موجب پیدایش محیط مناسبی برای خارش پوست می‌شود و به همین دلیل معمولا افرادی كه دچار حساسیت یا اگزما هستند، خارش‌شان در فصل سرد و خشك بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌ كه برای بعضی از افراد شرایط متفاوت است، می‌گوید: در مواقعی خاص، بعضی از بیماری‌ها گرما یا تعریق، خارش را تشدید می‌كند. علاوه بر این موارد، بعضی از افراد در محیط‌های كاری با موادی مانند بخار گازهای سمی یا غیرسمی یا بخار مواد شیمیایی در تماس هستند كه می‌‌تواند موجب ایجاد خارش شود.

آلودگی هوا و ذراتی كه در هوا وجود دارد نیز می‌تواند یكی از عوامل ایجاد حساسیت پوستی و در نتیجه خارش باشد.

این متخصص پوست و مو با تاكید بر این ‌كه به طور كلی خشكی پوست یكی از شایع‌ترین علل خارش است، می‌گوید: شاید خشكی پوست علت اصلی خارش پوست 50 تا 60 درصد افراد مسنی باشد كه سنشان بیشتر از 60 سال است. این افراد باید با استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده و چرب‌كننده مناسب و همچنین لوسیون‌های بدن خشكی پوست را درمان كنند تا خارش‌ هم بهبود یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha