سلامت نیوز : سرطان یكی از عوامل اصلی بروز مرگ و میر در جهان امروز است. بر این اساس آشنایی با پدیده سرطان و راه‌های مقابله با این بیماری از ضروری‌ترین اطلاعاتی است كه جامعه امروز بشری به آن نیازمند است. سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است. بر اساس گزارش كشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی (سال 1388)، سالانه بیش از 40 هزار نفر در اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ تخمین زده می‌شود سالانه بیش از 70 هزار مورد جدید سرطانی در كشور اتفاق بیفتد كه با افزایش امید به زندگی و درصد سالمندی در جمعیت كشور انتظار می‌رود بروز موارد سرطانی در دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد.

عوامل عمده افزایش خطر ابتلا به سرطان چیست؟

در طول زمان چندین عامل ممكن است سبب تغییر سلول سالم به سلول سرطانی شوند. زمانی كه به خطر ابتلا به سرطان فكر می‌كنید این نكات را به خاطر داشته باشید: هر عاملی سرطانزا نیست. سرطان در اثر ضربه ایجاد نمی‌شود. سرطان مسری نیست. داشتن یك یا دو عامل خطر به این معنی نیست كه شما به سرطان مبتلا خواهید شد. بیشتر افرادی كه در معرض عوامل خطر هستند مبتلا به سرطان نخواهند شد. بعضی افراد نسبت به سایرین به عوامل خطر شناخته شده حساس‌تر هستند: كهولت سن مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان است و بیشتر سرطان‌ها در افراد بالای 65 سال اتفاق می‌افتد اما در عین حال افراد در هر سنی، حتی كودكی، نیز ممكن است به سرطان مبتلا شوند. استفاده از محصولات تنباكو یا قرار داشتن پیوسته در معرض دود آن خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، حنجره، دهان، مری، مثانه، كلیه، حلق، معده، لوزالمعده و دهانه رحم را افزایش می‌دهد. فعالیت بدنی كم و اضافه وزن نیز از جمله عواملی هستند كه خطر ابتلا به سرطان‌های پستان، روده بزرگ، مری، كلیه و رحم را افزایش می‌دهند. رژیم غذایی می‌تواند در بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله روده، معده، دهان، پستان و مری موثر باشد.

توصیه می‌شود رژیم غذایی شامل میوه، سبزی و فیبر بالا باشد و گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده و نمك كمتر داشته باشد. همچنین مشروبات الكلی خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، حلق، مری، حنجره، كبد و پستان را افزایش می‌دهد. كار و تماس با آزبست (پنبه نسوز)، بنزن، بنزیدین، كادمیوم، نیكل یا وینیل كلراید در محیط كار می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. پرتوی فرابنفش (UV) از اشعه خورشید و دستگاه‌های برنزه‌كننده ساطع می‌شود. این اشعه موجب پیری زودرس پوست و آسیب‌دیدگی آن می‌شود و ممكن است به سرطان پوست منجر شود. برخی ویروس‌ها و باكتری‌ها، به طور مثال ویروس پاپیلوم انسانی از عوامل خطرزای سرطان دهانه رحم شناخته شده است. ارتباط ویروس‌هایی مثل هپاتیت، ویروس ایدز، ویروس ابشتاین بار و... با برخی دیگر از سرطان‌ها شناخته شده است.

ارتباط باكتری هلیكوباكتر پیلوری با زخم معده و افزایش خطر سرطان معده نیز مشخص شده است. تشعشعاتی همچون پرتو یونیزان ، پرتوهایی هستند كه از فضای خارج جو زمین، از غبار رادیواكتیو، گاز رادون، اشعه ایكس و منابع دیگر ایجاد می‌شوند و می‌توانند موجب آسیب‌دیدگی سلول‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان شوند. هورمون درمانی مربوط به یائسگی ممكن است عوارض جانبی خطرناكی داشته باشد. هورمون‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان، سكته قلبی، سكته مغزی یا لخته شدن خون را افزایش دهند. سابقه ابتلا به سرطان در خانواده (توارث) هم می‌تواند در بروز بیماری موثر باشد

علائم هشداردهنده سرطان

وجود توده یا ضخیم‌شدگی در هر قسمتی از بدن ، رشد خال جدید یا تغییراتی در خال قدیمی ، زخمی كه التیام نمی‌یابد ، تنگی نفس، خشونت در صدا یا سرفه‌یی كه از بین نمی‌رود ، تغییراتی در اجابت مزاج (اسهال یا یبوست كه بیشتر از 6- 4 هفته طول بكشد) ، مشكل در دفع ادرار ، ناراحتی پس از خوردن غذا (سوءهاضمه مداوم) ، اشكال در بلع ،افزایش یا كاهش بی‌دلیل وزن ، ترشحات یا خونریزی‌های غیرمنتظره ، احساس ضعف یا خستگی شدید ، تعریق شبانه بدون علت مشخص درد و ناراحتی‌ با علت نامشخص كه بیش از یك ماه ادامه یابد از جمله علائم سرطان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha