شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 66934
سلامت نیوز : به فشارخون سیستولی بالای 140 یا فشارخون دیاستولی بالای 90 فشارخون بالا گفته می‌شود البته تشخیص این بیماری با پزشك است و درمان دارویی، پایه اصلی درمان فشارخون محسوب می‌شود كه گاهی لازم است تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما توصیه و روش‌های دیگری نیز وجود دارد كه می‌تواند در كنار درمان دارویی برای كاهش مقدار دز داروی مصرفی یا جلوگیری از عوارض فشار خون كمك كند.

رژیم نادرست غذایی، زندگی كم‌تحرك و ماشینی، مصرف زیاد نمك و چربی و استرس از جمله عواملی است كه باعث شده این بیماری به یكی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن جامعه بشری امروز تبدیل شود.

مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای كاهش مصرف نمك و چربی است. تحقیقات نشان داده است مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا مانند موز، زردآلو، انجیر، هلو، كدو سبز ، كلم بروكلی و... می‌تواند در پایین آوردن فشارخون بالا موثر باشد.

اصلاح الگوی تغذیه‌ای نادرست مانند استفاده روزافزون از فست‌فودها (پیتزا و ساندویچ) سس‌ها، چیپس و پفك كه روزبه‌روز مصرف آن در جامعه رواج بیشتری پیدا می‌كند، یكی از مهم‌ترین توصیه‌ها محسوب می‌شود.

مصرف كمتر گوشت قرمز، برنج و مصرف بیشتر سبزیجات نیز بسیار كمك‌ می‌كند. مواد غذایی حاوی مواد معدنی دیگری مانند منیزیم و روی نیز می‌تواند كمك‌كننده باشد.

كرفس از بهترین سبزیجات موثر در كمك به درمان فشارخون بالاست. می‌توان كرفس را به‌صورت تازه بین وعده‌های غذایی و سالاد استفاده كرد.

روش دیگر، مصرف آب كرفس تازه است. كرفس حاوی ماده موثری است كه باعث شل شدن دیواره عروق و كاهش فشارخون می‌شود. مواد غذایی حاوی امگا3 مانند ماهی و گردو نیز مفید است.

از دیگر سبزیجات موثر در تنظیم فشارخون می‌توان به سیر، ترخون و اسفناج اشاره كرد. زالزالك و گریپ فروت نیز از میوه‌های موثر در كاهش فشارخون بالاست. مصرف روزانه چای سبز یا چای پوئر (Puer) نیز می‌تواند نقش موثری در تنظیم فشارخون داشته باشد.

جینگكو از گیاهان دارویی موثر در بهبود جریان خون و تنظیم فشارخون است. این گیاه خواص آنتی‌ اكسیدانی قوی نیز دارد. از گلپر نیز می‌توان به‌عنوان یك گیاه دارویی موثر در كاهش فشارخون نام برد.

ورزش روزانه، كاهش استرس، استراحت كافی، خودداری از مصرف الكل و سیگار از توصیه‌های مهم در اصلاح شیوه زندگی برای كمك به درمان فشارخون است.

مطالعات مختلفی تاثیرات تایی چی، چی گنگ و یوگا را نیز در تنظیم فشارخون نشان داده است. طب سوزنی اگر در شروع بیماری فشارخون مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند در بهبود فرد تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیماران دارای فشارخون بالا از مصرف شیرین بیان و افدرا پرهیز كنند؛ زیرا باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha