پژوهشگران دریافتند كه به چه دلیل كسانی كه سیگار را ترك كرده‌اند، هنوز در برابر ابتلا به سرطان ریه آسیب پذیرند و به همین خاطر معتقدند كه ترك سیگار، خطر سرطان ریه را كاملا از بین نمی‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیو بی.بی.سی، چنین به نظر می‌رسد كه كشیدن سیگار فعالیت ژن‌های مهم را برای همیشه تغییر می‌دهد، حتی اگر آسیب‌های ناشی از كشیدن سیگار در طول زمان رفع شده باشد.

به همین خاطر پژوهشگران كانادایی برای این نتیجه‌گیری، نسوج ریه ‪ ۲۴‬نفر را آزمایش كردند و این آزمایش‌ها نشان می‌داد، سمومی كه در دود سیگار وجود دارد می‌تواند فعالیت ژن‌ها را تغییر دهد.

بعضی از این تغییرات كوتاه مدت بودند و تا یك سال یا بیشتر بعد از ترك سیگار، ژن‌ها مجددا ترمیم یافته بودند، ولی گروه كوچكی از تغییرات تا مدت بیشتری ادامه یافته بود كه بعضی از آنها به آسیب پذیری در برابر سرطان ریه مربوط می‌شدند.

آزمایش‌ها نشان می‌داد كه سطح فعالیت به خصوص سه ژن كه به توانایی بدن برای ترمیم دی.ان.ای (‪ (D.N.A‬مربوط هستند، كاهش یافته بود.

نتیجه‌گیری از این آزمایش‌ها این بود كه خطر مبتلا شدن به سرطان ریه در كسانی كه سیگار را ترك می‌كنند، در حد زیادی كاهش می‌یابد، ولی احتمال ابتلای معتادین سابق به سرطان ریه، در مقایسه با كسانی كه هرگز سیگار نكشیده‌اند، كمی بیشتر است.

"اش" (‪ ،(ASH‬گروه فشاری كه برای ترك سیگار فعالیت می‌كند، می‌گوید: این موضوع كه لطمه‌ای كه سیگار كشیدن به برخی ژن‌ها وارد می‌كند جبران‌ناپذیر است، نباید باعث شود معتادان به سیگار، از ترك آن منصرف شوند." یك سخنگوی این گروه گفت: "می‌دانیم ترك سیگار نه تنها خطر ابتلا به سرطان ریه را در حد زیادی كاهش می‌دهد، بلكه خطر بیماری‌های قلبی و برخی از بیماری‌های جدی دیگر را نیز به طور قابل ملاحظه‌ای كم می‌كند."
متخصصان هنوز بر این نكته تاكید می‌ورزند كه ترك سیگار دارای منافع زیادی برای سلامت شخص است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha