شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷

سلامت نیوز : فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که افرادی که زیاد استرس دارند چه کار باید انجام دهند اظهار داشت: این سؤالی است که خیلی وقتها از خود می‌پرسیم که با استرس چگونه برخورد کنیم. افراد در وهله اول باید از عوامل ایجاد استرس جلوگیری کنند، این پیشگیری می‌تواند در چندین مرحله صورت بگیرد. در مرحله اول افراد باید از به عهده گرفتن تکالیف و وظایفی که خارج از عهده‌ شان است، بپرهیزند.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: داشتن هدفهای مناسب و ارزنده در زندگی، برنامه‌ریزی برای انجام کارها و توجه به ضرورت خواب و استراحت به میزان کافی از دیگر مواردی است که در آرامش افراد تأثیر دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران، اجتناب از مصرف بیش از حد چای و قهوه و اجتناب از کشیدن سیگار را از جمله موارد دیگری بر شمرد که در کاهش زمینه‌های استرس‌زا مؤثرند.

وی پناه بردن به طبیعت و پیاده‌روی و ورزش ملایم نیم ساعته در روز را برای تمدد اعصاب افراد مفید دانست.

فدایی افزود: زمانی که فرد بافشار روانی حاد مواجه می‌شود و احساس اضطراب در او ایجاد می‌شود بهترین روش این است که در جایی آرام نشسته و چشمان خود را بسته و نفس عمیقی که حتی عضلات شکم را درگیر می‌کند به مدت چند دقیقه انجام دهد. حتی می‌تواند دستان را بر روی عضلات شکم گذاشته و بالا و پایین رفتن آهسته آن را احساس کند.

این روانپزشک ادامه داد: همچنین می‌توان با خواندن آیاتی از قرآن و توکل به خداوند از نظر ذهنی از اضطراب حاد جلوگیری کرد.

فدایی افزود: اگر با انجام همه این روش‌ها هنوز هم اضطراب وجود داشت احتمالاً نوعی بیماری روانپزشکی در کار است که باید به روانپزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha