شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 66944

رفتار تغذیه‌ای مهمتر از خود غذاست و ما باید مهارت شاد خوردن را بلد باشیم !

سلامت نیوز : احمدخداداد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: متأسفانه بد غذایی کودکان، معضل امروز مادران شده است.مادران واقعاً نگران هستند و اصرار دارند برای رفع بد غذایی و کم غذایی کودکانشان چاره‌ای بیابند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان در ادامه با توجه به نگرانی‌های مادران گفت: در گذشته، کسی بچه‌ها را دعوت به غذاخوردن نمی‌کرد تا سفره پهن می‌شد بچه‌ها سر سفره می‌آمدند و غذا می‌خوردند. اما متأسفانه این روزها سفره غذا به میدان جنگ تبدیل شده است از مادر اصرار و از بچه انکار.

 خداداد افزود: شاید شایع‌ترین دلیل بی اشتهایی کودکان، دقت و دلسوزی و فشار مادران باشد.

وی گفت: این روزها بچه‌ها استقلال غذایی ندارند. از یک طرف عسل و پنیر به بچه می‌دهند، یک ساعت بعد پوره سیب‌زمینی، ساعت بعد میوه و این روند را مصرانه ادامه می‌دهند؛ معلوم است که بچه‌ها واکنش نشان می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهتر است کمی به بچه‌ها و خواسته‌هایشان احترام بگذاریم و اجازه دهیم بچه‌ها استقلال غذایی داشته باشند در آن صورت مادران خواهند دید که بچه‌ها چقدر راحت با غذای خود کنار می‌آیند.

این متخصص گوارش و کبد کودکان با بیان این مطلب که مدام نباید به بچه‌ها امر و نهی کرد به مادران توصیه کرد که از ایراد گرفتن های نابجا بپرهیزند و غذاها و لقمه‌ها را در حدی تهیه کنند که بچه‌ها بتوانند به راحتی با قاشق بردارند یا اگر خواستند با انگشت بردارند.

خداداد افزود: رفتار تغذیه‌ای مهمتر از خود غذاست و ما باید مهارت شاد خوردن را بلد باشیم و جنبه‌های مختلف روحی و روانی تغذیه را در نظر گرفته و به بچه‌ها انگیزه خوردن بدهیم.

وی گفت: اگر فرزندمان، فقط یک لقمه از غذا را خورد او را تشویق کنیم و بگوییم چقدر رنگ صورتت باز شده، داری بزرگ می‌شوی و... ؛ مادران باید این گونه رفتار کنند و ذره‌های شادی را کم کم به بچه‌ها تزریق کنند نه اینکه یک لنگه کفش کنار سفره قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از گنجاندن چربی و نمک به میزان نامناسب در غذای کودکان گفت: اگر بخواهیم بچه‌هایمان در نوجوانی دچار فشار خون و چاقی نشوند باید از کودکی از چربی‌های مفید مثل روغن زیتون و روغن هسته انگو در غذاها استفاده کرد و نمکدان را از سر میز غذا حذف کرد.

وی به نیاز بچه‌ها به گوشت، پنیر، عسل و گردو و ریز مغزی‌های مفید اشاره کرد و گفت: دادن قطره آهن تا دو سالگی و بعد از آن استفاده از شربت «روی» به مقدار کم در کنار رفتار خوب والدین می‌تواند در تحریک و اشتها زایی کودکان تأثیر بسزایی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha