سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فقر، مصرف کم میوه و سبزی تازه، بالا بودن میزان نیترات در رژیم غذایی و مصرف زیاد دخانیات از عوامل مهم خطر ابتلا به سرطان معده است.

دکتر رضا ملک زاده در گفت وگو با ایسنا ، افزود: مهمترین عامل خطرساز ابتلا به سرطان معده عفونت هلیکوباکترپیلوری است ولی بررسی تاثیر عوامل متقابل محیطی و ژنتیکی جهت بروز این سرطان نیز ضروری است.

به گفته وی پیشگیری اولیه با ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری بخصوص در کشورهایی مانند ایران که تعداد کثیری از مردم آلوده به این میکروب هستند مهمترین راهکار پیشگیری از سرطان معده است.

دکتر علیرضا سجادی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به مطالعات انجام شده در این خصوص گفت: با انجام آندوسکوپی که در بیش از 1000 بیمار با سن بیش از 40 سال که در استان اردبیل بعمل آمده است، نشان داده شده است که حداقل 34 درصد افراد به ظاهر سالم، دارای درجاتی از گاستریت آتروفیک که به عنوان اولین مرحله ی ضایعات پیش سرطانی محسوب می‌شود، بوده‌اند.

به گفته وی یکی از روش‌های پیشگیری ثانویه، شناسایی افراد مستعد به این سرطان در مراحل اولیه این بیماری و معالجه سریع آن، خصوصا در مناطق با شیوع بالا است.

وی همچنین گفت: استفاده از یک آزمایش ساده ی خون، جهت شناسایی افراد مستعد و سپس انجام آندوسکوپی و بیوپسی و تشخیص به هنگام ضایعات پیش سرطانی مثل دیسپلازی مخاط معده از مهمترین اقداماتی است که در تشخیص سرطان معده ضرورت دارد.

وی افزود: در تمام نواحی ایران سرطان نوع غیرکاریای معده به طور متوسط به میزان 12 درصد شایع است، در تهران نیز میزان شیوع سرطان کاردیا به تدریج رو به افزایش است. بنابراین اجرای برنامه‌های مطالعاتی در سطوح مختلف پیشگیری اولیه و ثانویه جهت شناسایی عوامل خطرساز در نواحی مختلف ایران و راه‌های تشخیص زودهنگام این سرطان در کشور ضروری به نظر می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha