شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲

برای گذر از اضطراب، عصبانیت، فشار عصبی، غم و… و رسیدن به شادی، راه‌های مختلفی وجود دارد .

لبخند را اضافه کنید
سلامت نیوز : خوشحالی پدیده‌ای است زودگذر. پدیده‌ای که به عوامل زیادی از آب و هوا تا موجودی حسابی بانکی بستگی دارد و معمولا نمی‌شود در مرحله‌ای ثابت از شادی و خوشحالی، باقی ماند و زندگی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ اما برای گذر از اضطراب، عصبانیت، فشار عصبی، غم و… و رسیدن به شادی، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ راه‌هایی که می‌توانید آنها را امتحان کنید و در لحظه‌های مختلف، احساس شادی و خوشحالی و آرامش داشته باشید.
    
در لحظه زندگی کنید: به جای اینکه به گذشته و فردا فکر کنید، در لحظه زندگی کنید. وقتی با خانواده شام می‌خورید، با دوستان وقت می‌گذرانید، ورزش موردعلاقه‌تان را دنبال می‌کنید و... در همان لحظه‌ای که هستید، تمرکز کنید.

بلند بخندید: حتی انتظار یا تصور یک اتفاق شاد و بامزه می‌تواند میزان اندروفین و هورمون‌های مربوط به شادی را افزایش دهد و هورمون‌های استرس‌زا را کم کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا، ۱۶ مرد را مورد آزمایش قرار دادند؛ ۱۶ مردی که معتقد بودند، فیلمی مشخص بامزه و خنده‌دار است. به نیمی از این مردان از سه روز قبل خبر دادند که این فیلم را تماشا خواهند کرد و نیم دیگر در بی‌خبری ماندند. در سه روز مانده تا نمایش فیلم و در لحظه نمایش آن، اندروفین آنهایی که از سه روز قبل خبردار شده بودند، ۲۷ درصد بیشتر شده بود.

از روح خود مراقبت کنید: در مطالعات مختلف، افراد با ایمان واقعی، انسان‌هایی خوشحال‌ترند که با مشکلات آرام‌تر برخورد می‌کنند. ایمان به شما یک زندگی بامعنا همراه با حس پذیرفته‌شدن، محبوب‌بودن و آرامش می‌دهد.

نعمت‌های خود را بشمارید: افرادی که هر روز برای جنبه‌های مثبت زندگی خود وقت می‌گذارند و به آنها فکر می‌کنند، رفاه بیشتری نسبت به دیگران احساس می‌کنند.

بخوابید و استراحت کنید: همه ما کسری خواب داریم. یک چرت کوتاه یا گذراندن یک شب آرام، نسبت به ماساژها و حمام‌های طولانی‌مدت، بسیار بسیار مفیدتر است.

موسیقی گوش کنید: مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی بخش‌هایی از مغز را که در خوشحالی موثرند، فعال می‌کند. در یک مطالعه ثابت شد افرادی که در زمان جراحی چشم به موسیقی گوش داده‌اند، ضربان‌ قلب و فشارخون پایین‌تری نسبت به کسانی که در سکوت جراحی شده‌اند، دارند.

مرتب کنید: تقریبا غیرممکن است که وقتی تمام اطراف شما، پر از کاغذ و پرونده و مجله است یا کمدتان در حال انفجار است یا شش ماه است که اتاق یا دفترکارتان را مرتب نکرده‌اید، بتوانید فکر کنید یا راحت و آرام باشید. کارهای نظافتی مثل جاروزدن، گردگیری، برق ‌انداختن و... باعث نوعی تمرکز روی همان فعالیت می‌شود و به شما برای تمرکز بیشتر کمک می‌کند.

نه بگویید: کارهایی که الزامی نیستند و لذتی هم ندارند را حذف کنید. مثلا اگر در محل کار می‌توانید کارهای شلوغ را به دیگران بسپرید و تمرکز خود را روی پروژه‌های بزرگ‌تر بگذارید، این کار را بکنید.

در هر بازه زمانی صرفا یک کار را انجام دهید: ادوارد لوارز، دانشیار روانپزشکی در دانشگاه دوک، در یک تحقیق متوجه شد افرادی که چند کار را باهم انجام می‌دهند، فشار خون بالایی دارند. پس به جای اینکه تلفن به دست، مشغول جمع‌آوری خانه شوید، اول مکالمه را تمام کنید و بعد دست به کار شوید.

به طبیعت بروید: نه‌تنها هوای تازه و ورزش در هوای خوب، استرس را کم می‌کند و باعث آرامش می‌شود که حتی فعالیت‌های مرتبط با طبیعت، مثل باغبانی هم به رسیدن به این حال خوش کمک می‌کند.

اخبار روزانه را تنظیم کنید/ فیلتر کنید: برای یک هفته روزنامه نخوانید، کانال‌های اخبار را عوض کنید و کاری به تیترها و اخبار نداشته باشید. توی این مدت می‌توانید کمی به خودتان فکر کنید و نفسی تازه کنید.

هوا را خوشبو کنید: تحقیقات نشان می‌دهد تاثیرات مثبت بودرمانی در کاهش استرس واقعی هستند. در یک تحقیق، افرادی که در فضایی با عطر رزماری تنفس می‌کردند، اضطراب کمتری داشتند، دقت و تمرکزشان بالاتر بود و راحت‌تر و سریع‌تر محاسبات ریاضی را انجام می‌دادند. خوشبو‌کننده‌های هوا و شمع‌های معطر را به زندگیتان وارد کنید.

بازار بورس را بی‌خیال شوید: یک گزارش فصلی ساده کافی است تا فشارخون شما بالا رود. محققان چینی دریافته‌اند که ارتباط مستقیمی بین جریان روزانه بازار بورس و سلامتی افرادی که آنها را دنبال می‌کنند وجود دارد. سرمایه‌گذاران دانا می‌دانند که زمان، زخم‌های مالی را ترمیم می‌کند، پس به سرمایه‌گذاری خود زمان دهید.

به مکان‌های ساکت بروید: کتابخانه‌ها، باغ‌ها، موزه‌ها و محل‌های عبادت جزایر صلحی را می‌سازند که در دنیای عصبی امروز کمتر پیدا می‌شود. یک محل ثابت در نزدیکی خانه خود پیدا کنید و گاهی به آنجا پناه ببرید.

داوطلب شوید: کمک به دیگران به شما کمک می‌کند تا مشکلات خود را بهتر ببینید و با دیگران تعامل بیشتری داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد کارهای داوطلبانه تمامی بخش‌های رفاه که شامل خوشحالی، رضایت از زندگی، حس تسلط بر زندگی، سلامت فیزیکی و مقابله با افسردگی است را تقویت می‌کند.

تنها وقت بگذرانید: اگرچه روابط عاشقانه پادزهر استرس است، اما گاهی باید به خودتان وقت دهید و تنها باشید تا دوباره شارژ شوید.

با تمرکز حواس قدم بزنید: ورزش بهتر از دارو استرس را از بین می‌برد. قدم‌زنی با تمرکز روی فکرها و ایده‌هایی برای زندگی بهتر، شما را امیدوار و آرام می‌کند.

روابط دوستانه را از یاد نبرید: یک تحقیق روی ۱۳۰۰ زن و مرد نشان داد آنهایی که دوستان نزدیک و معاشران زیادی دارند، فشارخون پایین‌تری نسبت به کسانی که منزوی و گوشه‌گیر هستند، دارند. روابط دوستانه خود را گسترده کنید و تلاش کنید دوستان خوبی برای خودتان پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha