شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 66956

آسیب های تنفسی و به خصوص آسیب به حنجره شایع ترین عارضه استفاده بی رویه از مواد پاک کننده است.

مواد شوینده را به اندازه مصرف کنیم
سلامت نیوز : آسیب های تنفسی و به خصوص آسیب به حنجره شایع ترین عارضه استفاده بی رویه از مواد پاک کننده است.

كارشناس آموزشی اورژانس كشور در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: استفاده نادرست و بیش از حد مواد شوینده شیمیایی منجر به مشکلات متعددی از قبیل اختلالات تنفسی، مشکلات پوستی و حتی آسیب به چشم می شود.

آرزو دهقانی با اشاره به این كه طبیعتاً مواد پاك كننده ای كه ایجاد گاز یا بخار می كنند، خطرناک خواهند بود، گفت: در افراد مبتلا به آسم  احتمال ابتلا به اختلالات تنفسی ناشی از استفاده از مواد شوینده به خصوص اسپری های پاک کننده بیشتر خواهد بود، ماده موثره مواد پاک کننده دارای تركیباتی از قبیل كلر است که به سرعت تبخیر شده و منجر به آسیب حنجره می شود.

وی تصریح كرد: استفاده از مواد سفیدكننده در فضاى بسته حمام و دستشویى به علت ایجاد گاز كلر، موجب تحریك راه هاى هوایى و در نهایت منجر به مسمومیت استنشاقی می شود که با علائمی چون سرفه، خس خس سینه و تنگى نفس بویژه در افراد داراى زمینه بیمارى هاى ریوى، همراه خواهد بود.

مسئول روابط عمومی اورژانس كشور ادامه داد: گاهى افراد براى پاكیزگى بیشتر سطوح سرامیكى از مخلوط وایتكس و تركیبات اسیدى بسیار قوى مانند جوهر نمك استفاده مى كنند كه به علت برخى فعل و انفعالات شیمیایى موجب آزاد شدن بیشتر گاز كلر و در نتیجه تشدید علایم مسمومیت مى شود.

به گفته وی، عواملی چون بالا بودن سن و داشتن بیماری های قلبی ریوی احتمال ابتلا به این نوع مسمومیت را افزایش می دهد كه البته در کل شدت مسمومیت به مدت زمان تماس، میزان تماس و نوع ماده شوینده و نحوه استفاده از آنها بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha