شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷

راهکارهای ساده مثل 30 دقیقه پیاده روی و کنترل وزن بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون است.

نکات طلایی در پیشگیری از فشارخون
سلامت نیوز :  دکتر جعفری نژاد، متخصص داخلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل بسیاری منجر به پرفشاری خون می شوند که شامل چاقی، عوامل وراثتی، مصرف بالای الکل، مصرف بالای سدیم، و سن بالاست. همچنین بی تحرکی ، فشارهای عصبی، مصرف کم پتاسیم و کلسیم و مقاومت بد در برابر انسولین نیز باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

وی در خصوص ارتباط افزایش سن و بالا رفتن فشار خون عنوان کرد: تحقیقات نشان داده است که آسیب دیدن سلول های کلیوی مهم ترین علت ابتلا به فشار خون در افراد مسن می باشد بدین گونه که افراد مسن ( بالای 60 سال) و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی دچار فشار خون می شوند.

وی همچنین مردان بیشتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون دانست و اذعان  کرد: مردها معمولاً بیشتر از خانم ها در معرض ابتلا هستند ولی بعد از یائسگی خطر ابتلا به پرفشاری خون در هر دو جنس یکسان می باشد.

وی با اشاره گسترده ترین علائم بالینی در پرفشاری خون تصریح کرد: احساس فشار و سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس، خونریزی از بینی، تهوع و استفراغ، خستگی، احساس افت قدرت و توانایی از علائم این عارضه است.

وی ادامه داد: به مرور زمان شدیدتر شدن این عارضه ممکن است باعث مسدود ، باریک و ضعیف تر کردن رگ ها شود این مسئله باعث لخته شدن خون می شود که ممکن است به قلب و رگ ها، کلیه ها و شبکه چشم صدمه وارد کند.

همچنین اگر فشار خون درمان نشود احساس درد در نواحی قلب، تنگی نفس در مواقع پیاده روی سریع و یا بالا رفتن از پله ها و حمل اشیای سنگین ایجاد گردد.

وی میزان ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را در این افراد بیشتر دانست و تصریح کرد: سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه، نارسایی کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند هم چنین میزان امید به زندگی در این افراد پایین تر خواهد بود.

** دوری از استرس اولین گام در پیشگیری از پرفشاری خون

جعفری نژاد در ادامه به بیان راهکارهای جلوگیری از فشار خون پرداخت و گفت: وزنتان را کنترل کنید اگر اضافه وزن دارید رژیم بگیرید کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزنتان هم مفید است.

مرتب ورزش کنید 30 دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است.

مصرف روزانه نمک را کم کنید سدیم علاوه بر نمک در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده ، نوشابه گازدار، جوش شیرین و بعضی شربت معده ها وجود دارد.

از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان، لبنیات کم چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه های سبوس دار و خشکبار استفاده کنید.

از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید و هم چنین استرس را از خود دور کنید زیرا درمان اضطراب فشار خون را به طور موثری کاهش می دهد و اولین گام در درمان محسوب می شود.

وی در خصوص دارو های کاهنده فشار خون اذعان کرد: این دارو ها در صورتی تجویز می شوند که رژیم غذایی، ورزش و دیگر درمان های ساده نتوانسته باشند فشار خون را پایین بیاورند و یا در صورت درمان نشدن باعث خطراتی برای فرد مبتلا شوند دارو های کاهنده فشار خون با گشاد کردن رگ های خون یا کاهش حجم خون از فشار خون می کاهند.

وی در پایان به افراد دارای سابقه خانوادگی فشار خون بالا ، بانوان باردار و همچنین بانوانی که از قرص های ضد بارداری حاوی استروژن استفاده می کنند یا تحت هورمون درمانی هستند کنترل مرتب فشار خون را توصیه و تایید کرد: شیوع فشار خون بالا در حال افزایش است پس بهتر است افراد مستعد از ابتلا به این عارضه پیشگیری کرده تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha