سلامت نیوز : دانشمندان انگلیسی شیوه نوینی برای رساندن واکسن زنده به بدن بدون نیاز به تزریق و قابل نگهداری در دمای اتاق ارائه کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ پژوهشگران دانشگاه کینگ لندن برای نخستین بار توانایی انتقال یک واکسن زنده خشک شده را به پوست بدون نیاز به سوزن‌های رایج ارائه کرده و نشان دادند این شیوه آن قدر قدرتمند هست که سلول‌های ایمنی تخصصی بدن را در پوست برای آغاز خواص ایمنی واکسن به واکنش وادارد.

محققان این پیشرفت فنی را یک راه حل بالقوه برای چالش‌های رساندن واکسن‌های زنده بدون نیاز به یخچال به  کشورهای فقیر جهان می‌دانند.

این شیوه نوین، جایگزین ارزان‌تری برای سوزن‌های زیرپوستی است که نه تنها خطر آلودگی سوزن را در پی ندارد بلکه عدم احساس درد در این شیوه واکسیناسیون، امکان واکسن رسانی به افراد بیشتری را فراهم می کند.

دکتر لیندا کلاوینسکیس، از دانشگاه کینگ گفت: در این شیوه امکان حفظ تاثیر واکسن‌های زنده را با خشک کردن آن در قند نشان داده و با استفاده از سوزن‌های میکرویی آن را به زیر پوست انتقال دادیم.

وی تاکید کرد: این یک جایگزین بدون درد برای سوزن‌های زیرپوستی است.

 کلاوینسکیس، اظهار داشت: در مطالعات خود به  نقش سلول‌های خاصی در پوست پی بردیم که مانند سیستم نظارتی کار می‌کنند، این سلول‌ها می‌توانند فرایندهای ایمنی بدن را در واکنش به واکسن آغاز کنند.

این کشف جدید شامل یک قالب سیلیکونی برای خلق یک آرایه میکرو سوزنی است – یک حلقه ریز با چندین سوزن میکرویی ساخته شده از قند که با ورود به پوست، حل می‌شود.

این گروه از پژوهشگران نسخه خشک شده یک واکسن زنده اصلاح شده مبتنی بر آدنوویروس برای ایدز را در قند (ساکاروز) تهیه کرده و از این قالب برای خلق آرایه سوزن‌های میکرویی استفاده کردند. آنها دریافتند این واکسن زنده خشک در دمای اتاق ثبات و اثربخشی خود را حفظ می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha