محققان به تازگی دریافته‌اند كه فرزندان پسری كه مادران آنها چاق هستند، قدرت بارورسازی كمتری دارند و ممكن است اسپرم‌های آنها كیفیت و توانایی ضعیف‌تری داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تاكنون محققان معتقد بودند كه چاقی می‌تواند بر روی فرصت‌های باردار شدن در زنان تاثیر بگذارد و در این تحقیق اخیر نیز برای اولین رابطه بین اضافه وزن و قدرت تولید مثلی در نسل آینده كشف شده است.

یك گروه از محققان دانشگاه آرهوس در دانمارك، سلامت بیش از 300 زن و فرزندان پسر آنها را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. اگرچه اكثریت این زنان وزن طبیعی داشتند اما در هنگام بارداری شاخص توده بدنی آنها به حالت اضافه وزن یا چاقی می‌رسید.

نتایج این آزمایشات نشان داد: زنانی كه در دوران بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی می‌شوند از تراكم اسپرم‌های فرزندان پسر آنها كاسته شده و به علاوه تعداد اسپرم‌های متحرك در این پسرها به مراتب كمتر از پسرهایی است كه مادران آنها در هنگام بارداری چاق نبودند.

دانشمندان می‌گویند؛ این امكان وجود دارد كه افزایش میزان هورمون استروژن در مادر كه ناشی از اضافه وزن است به رشد اندام‌های تولیدمثلی جنین پسر آسیب وارد كند.

با این حال محققان معتقدند كه بررسی‌های بیشتری برای حصول اطمینان در این زمینه و اثبات این ارتباط باید صورت بگیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha