سلامت نیوز : مصطفی قانعی با اعلام این خبر اظهار داشت: دستگاه سانتریفیوژ توبولار در صنعت داروسازی به خصوص تولید داروهای نوترکیب کاربرد دارد و در بعضی مواقع نبود این دستگاه یا از کار افتادن آن به دلیل خرابی دستگاه باعث توقف تولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: علیرغم گسترش روز افزون تولید داروهای جدید در داخل کشور هنوز در تأمین تجهیزات تولیدی به کشورهای خارجی وابسته هستیم و متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل وجود تحریم‌های بین المللی ورود برخی از این تجهیزات که دارای تکنولوژی بالایی از نظر ساخت هستند به داخل کشور ممنوع شده است که دستگاه سانتریفیوژ هم یکی از این تجهیزات است.

وی افزود: خوشبختانه همان طور که در عرصه‌های دیگر نیز این تهدیدها به فرصت تبدیل شده است، مشکلات فراوان در تامین این دستگاه و همچنین قطعات یدکی دستگاه های موجود ما را بر آن داشت تا دانش تولید این دستگاه را در داخل کشور بومی کنیم.

قانعی تصریح کرد: آمریکا و چند کشور اروپایی از تولید کنندگان این دستگاه هستند که البته در چند سال اخیر کشورهای چین و هند هم به تولید این دستگاه روی آورده‌اند. متأسفانه علیرغم قیمت پایین دستگاههای ساخت چین و هند به دلیل کیفیت پایین و استهلاک بالا معمولاً تامین قطعات یدکی برای آنها بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود به طوری که در بعضی مواقع هزینه قطعات یدکی از قیمت خود دستگاه هم فراتر می‌رود.

وی ادامه داد: ساختار و عملکرد این دستگاه به گونه‌ای است که بعضی قطعات باید در دوره‌های زمانی کوتاه تعویض شوند که در مورد دستگاههای خارجی تأمین این قطعات نیز مشکلات خاص خود را دارد و در بعضی مواقع شرکتهای سازنده از تأمین قطعات یدکی سر باز زده‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ابراز داشت: با توجه به نیاز این دستگاه در داخل کشور این دستگاه در مرحله اول برای تأمین نیاز داخلی طراحی و ساخته شده است که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز اثرات تحریم را نیز خنثی کرده است. همچنین با توجه به دستیابی به دانش فنی امکان بازسازی تجهیزات خارجی موجود در کشور و همچنین تأمین قطعات یدکی آنها هم میسر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تولید انبوه، این دستگاه از نظر قیمت قابل رقابت با نمونه های چینی و از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی است. لذا با توجه به اینکه در ساخت دستگاه سعی شده همه استانداردهای دارویی رعایت شود در صورت بازاریابی مناسب امکان صادرات آن به خارج از کشور نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha