شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 66990
سلامت نیوز : بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌های کارشناسان سرطان پوست دانشگاه آزاد بروکسل، روند استحاله‌ سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی، همان سیری را طی می‌کند که رشد پوست یک بچه به یک انسان بالغ، با این تفاوت که این بار این رشد برعکس، بیمارگونه و در اصطلاح پزشکی رشدی منفی است. سرطان پوست، در اثر بدخیم شدن سلول‌های لایه‌های بیرونی پوست به‌وجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ دانشمندان بلژیکی برای پژوهش در این باره، سلول‌های بدخیم نوع سرطان موسوم به پوست سفید را که اغلب در اروپا، استرالیا و آمریکا بروز می‌کند، مورد بررسی قرار داده‌اند.

تکمیل کشف‌های پیشین
تاکنون کارشناسان سرطان پوست تصور می‌کردند که عامل این نوع بدخیمی سلول‌ها، استحاله‌ ژن‌ها در سلول‌‌های بنیادین است. این نوع بیماری، شایع‌ترین نوع سرطان پوست است که علائم آن ممکن است به شکل لکه‌های سفید رنگ و مروارید شکل، یا به صورت برآمدگی پر از چربی ظاهر شود. به گفته‌ پرفسور «سدریک بلانپن» که با گروه پژوهشی دانشگاه آزاد بروکسل همکاری می‌کند، نه تنها سلول‌‌های بنیادین، بلکه سلول‌های دیگر نیز می‌توانند به تومورهای سرطانی تبدیل شوند. به نظر «مارتین اسپریک»، متخصص این بیماری که در مرکز پژوهش سرطان هایدلبرگ آلمان کار می‌کند، به‌همین دلیل نشانه‌های سرطان حاصله در سلول‌های بنیادین با علائم سرطان در سلول‌های دیگر تفاوت دارد.

رشد منفی پوست یک انسان بالغ، یعنی تغییر آن از وضعیت پوستی فردی بزرگسال به وضعیت پوستی یک بچه، تنها در سلول‌های بنیادین جنینی پیش می‌آید این سلول‌ها علاوه بر ساخت تمامی نسوج سلول‌ها، وظیفه‌ ترمیم بافت‌های سلولی را به هم به عهده دارند. سلول‌های بنیادین رشد‌یافته که پس از تولد در بدن انسان، ‌از جمله در پوست هم وجود دارند، برعکس تنها می‌توانند به بافت‌های سلولی خاصی تبدیل شوند. از این‌رو خطر سرطانی‌شدن این سلول‌ها از خطر سرطانی‌شدن سلول‌های بنیادین جنینی کمتر است. همین امر، دلیل رشد سریع سرطان در سلول‌های بنیادین جنینی را روشن می‌کند؛ این سلول‌ها، از آن‌جا که وظیفه‌ ترمیم بافت‌ها را هم به عهده دارند، ‌به رشد سلول‌های بدخیم هم یاری می‌رسانند.

کشفی دیگر
پژوهشگران بلژیکی هم‌چنین به این نتیجه رسیده‌اند که بدخیم‌ شدن سلول‌های بنیادین با نشانه‌ی خاصی که برخی از انواع آلبومین‌ها به سلول منتقل می‌کنند، صورت می‌گیرد.

بر اساس این نتایج، کارشناسان سرطان پوست بلژیکی امیدوارند، دارو یا کرمی تهیه کنند که فعال‌شدن این نشانه‌ سرطان‌زا را متوقف کند. سدریک بلانپن، بر این باور است که تهیه‌ ماده‌ای با این تاثیر بازدارنده، کمک بزرگی به مبتلایان به این بیماری است. او در این رابطه می‌گوید: «می‌توان این ماده را به کرم‌های ضد آفتاب افزود. این ماده تقریبا تاثیرات جنبی ندارد، جز ریزش مو در قسمت‌هایی که روی آن‌ها کرم مالیده می‌شود این تاثیر جنبی از نظر زیبایی ظاهر، نباید بد باشد.»

ریزش مو؛ تاثیر جنبی ناخوانده
در حال حاضر، داروی مشابهی به شکل قرص در درمان نوع سرطان موسوم به پوست سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند پیشروی این بیماری را در مراحل پیشرفته، متوقف کند رشد تومور سرطانی ۵۰ درصد از بیمارانی که از این قرص‌ها استفاده کرده‌اند، متوقف یا کند شده‌است. تاثیرات جنبی، از جمله ریزش مو، ولی در همه‌ قسمت‌های بدن آنان بروز ‌کرده‌ است. مارتین اسپریک از این‌رو معتقد است که تهیه‌ی هر دارویی برای بیماران سرطانی کافی نیست. او در این رابطه می‌گوید: «تهیه‌ یک کرم که بتوان آن را تنها در بخش خاصی از بدن استفاده کرد، در مبارزه با سرطان اهمیت بسیار دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha