آرسنیک و سرب موجود در آلاینده‌های شهرهای صنعتی عامل افزایش ریسک سرطان‌های پوست است.

آلودگی هوا خطر ابتلا به سرطان‌های پوست را افزایش می‌دهد
سلامت نیوز : یک متخصص پوست گفت: آرسنیک و سرب موجود در آلاینده‌های شهرهای صنعتی عامل افزایش ریسک سرطان‌های پوست است.

دکتر ندا ادیبی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه آلودگی‌ در شهرهای بزرگ و صنعتی اغلب از نوع صنعتی و شامل رادیکال‌های آزاد است، اظهار کرد: آلاینده‌ها با بستن منافذ پوست موجب خشکی، ایجاد چین و چروک، پیری زودرس و آکنه می‌شود.

وی با بیان اینکه آلاینده‌ها موجب کاهش قطر لایه ازن می‌شود، افزود: این امر سبب شده تا هر سال اشعه ماورای بنفش بیشتری به زمین برسد و ریسک سرطان پوست افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

این متخصص پوست، آرسنیک و سرب موجود در آلاینده‌های شهرهای صنعتی را عامل افزایش ریسک سرطان‌های پوست دانست وتصریح کرد: متاسفانه نمی‌توان هیچ بازه زمانی برای ایجاد سرطان پوست در نظر گرفت.

ادیبی تاکید کرد: آلودگی هوا در تمام فصول در شهرهای صنعتی و بزرگ وجود دارد و ساکنان این شهرها 2 تا 5 برابر شهروندان شهرهای پاک در معرض سرطان پوست هستند.

وی هم چنین با اشاره به اینکه آلاینده‌های موجود در هوا به ریشه مو آسیب می‌زند، اضافه کرد: آلاینده‌های هوا پروسه پیری را سریعتر می‌کند و علاوه بر تاثیرات نامطلوب بر پوست موجب باعث کدر شدن موها می‌شود.

این متخصص پوست و مو در خصوص نخستین باران‌ها پس از آلودگی‌ها گفت: اگر رطوبت همراه با مواد آلاینده باشد بیشتر جذب پوست شده و اثرات مخرب آن ‌را چندین برابر افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: پوست بیشترین حجم تماس با آلاینده‌ها را دارد و حتی در برخی مواقع جذب پوستی آلاینده‌ها با جذب ریوی این مواد برابر است پس هنگام آلودگی‌ هوا باید از پوست نیز مراقبت شود.

این متخصص پوست افزود: افراد علاوه بر استفاده از ماسک باید پوست بدن خود را نیز با لباس‌های مناسب بپوشانند چرا که جذب پوستی و ریوی برخی از آلاینده‌ها با هم برابر است.

ادیبی به افزایش خشکی سرشتی اطفال به دلیل آلودگی‌هوا اشاره کرد و گفت: مراجعات به دلیل افزایش خشکی‌های سرشتی اطفال نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر آلودگی هوا در اصفهان به شدت افزایش یافته است و به والدینی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند توصیه می‌شود که در شرایط حساس آلودگی هوا از اطفال خود محافظت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پدران و مادران حتما باید عادت کنند که به بچه‌های بالای شش ماه خود کرم ضد آفتاب بزنند و آن‌ها را در شرایط آلوده خارج از خانه نبرند.

ادیبی با اشاره به اینکه کرم‌های مرطوب کننده ساده نیز می‌تواند پوست را در برابر آلاینده‌ها محافظت کند، توصیه کرد: افزایش مصرف مایعات به خصوص در زمان‌ اوج آلایندگی، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به صورت مداوم و تجدید آن‌ها هر دو تا سه ساعت، استفاده از لایه بردارها و هم‌چنین شستن دست‌ و صورت پس از بازگشت به خانه در شهرهای بزرگ و صنعتی مواردی است که برای کاهش اثرات آلودگی بر پوست نباید فراموش شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha