متاسفانه مداخلات روانشناختی به صورت مدون و در چارچوب درمانی این بیماران گنجانده نشده است.

جای خالی مداخلات روانشناختی در درمان مبتلایان به سرطان

سلامت نیوز : یک روانشناس با تاکید بر لزوم انجام مداخلات روانشناختی در مبتلایان به سرطان از ابتدای تشخیص این بیماری در فرد، گفت: متاسفانه مداخلات روانشناختی به صورت مدون و در چارچوب درمانی این بیماران گنجانده نشده است.

فرح لطفی کاشانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: هر چند انجام مداخلات روانشناسی تاثیر بسیار مهمی در روند درمان مبتلایان به سرطان دارد، اما عملا این موضوع در درمان بیماران فراموش می‌شود. این درحالیست که در کشورهای پیشرفته، یک روانشناس از لحظه تشخیص بیماری همراه بیمار است.

وی سرطان را بیماری مزمن و مشکلی فراگیر خواند و افزود: به نوعی می‌توان گفت که این بیماری تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی تشخیص سرطان داده می‌شود، اضطراب، افسردگی و ترس از مرگ از ابتدا در فرد آغاز می‌شود. پس از آن نیز فرد مبتلا وارد پروسه شیمی درمانی، رادیوتراپی یا جراحی می‌شود که هر کدام از این مراحل نیز عوارض خاص خود را دارد.

این سایکوآنکولوژیست افزود: بیماری سرطان جدا از تاثیرات روانشناختی حتی در روابط زناشویی، خانوادگی و مسوولیت‌های شغلی و اجتماعی بیمار نیز تاثیر می‌گذارد. علاوه بر آن عوارض درمان‌ها نیز مانند ریزش مو، درد، تهوع و خستگی مفرط نیز از مواردی هستند که بیمار باید این دوره را طی کند. این درحالیست که مداخلات روانشناختی می‌تواند کارهایی را انجام یا شیوه‌هایی را به بیمار آموزش دهد که اگرچه فرایند بیماری سخت است اما با حضور روانشناس باعث می‌شود، بیمار این فرایند را به تنهایی نگذراند و با استفاده از این شیوه‌ها بتواند کیفیت زندگی بهتری داشته باشد.

وی افزود: اگر با یک دیدی انعطاف‌پذیرتر و جامع‌نگرتر به قضیه بنگریم به هیچ عنوان نمی‌توانیم امید داشته باشیم که با درمان‌های پزشکی، درمان بیمار را انجام داده و تمام کنیم؛ چرا که بیمار در فرایند درمان تجربه‌هایی را به دست آورده که از لحاظ روانشناختی دیگر آن فرد سابق نیست و همین موضوع انجام مداخلات روانشناختی را در کنار درمان‌ها لازم می‌سازد.

لطفی کاشانی بر لزوم ارایه مداخلات روانشناختی حتی پس از پایان مراحل درمان سرطان نیز تاکید کرد و ادامه داد: در این زمان نیز ارایه شیوه‌های کنترل مدیریت استرس، ایجاد دیدگاه مثبت و تقویت باورهای معنوی در بیمار در جهت افزایش کیفیت زندگی‌ وی لازم است تا به این ترتیب فرد بتواند به زندگی طبیعی بازگردد. نباید اجازه داد که بیمار این مسیر را به تنهایی طی کند. نداشتن استرس در اثربخشی درمان بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: در روند درمان سرطان باید به جایی برسیم که از لحظه تشخیص این بیماری یک روانشناس کنار بیمار و خانواده وی باشد. این مبحث هم در تاثیرپذیری بیمار از درمان‌های پزشکی و هم در کیفیت زندگی وی بسیار موثر است. بر همین اساس پزشکان و دست اندرکاران هم می‌دانند که بدون انجام مداخلات روانشناختی برای مبتلایان به سرطان، هیچ دید جامع نگری به بیمار وجود نخواهد داشت و در این صورت تنها بر علایم جسمانی وی متمرکز می‌شویم و این که عوارض بیماری چه بر سر روان و زندگی زناشویی و اجتماعی بیمار می‌آورد، نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: به دلیل اهمیت اختلالات روانشناختی در روند درمان مبتلایان به سرطان، در مرکز تحقیقات سرطان تلاش شد که رشته سایکوآنکولوژی ایجاد شود. این رشته اکنون ایجاد شده و متخصصان مربوطه تربیت می‌شوند. نیاز به رشته سایکو‌آنکولوژی و انجام مداخلات روانشناختی برای مبتلایان به سرطان در بیمارستان شهدای تجریش آنقدر شدید بود که برای هر بیماری در بخش، یک روانشناس در نظر گرفته‌ایم که از لحظه تشخیص بیماری تا پایان درمان با بیمار همراه است.

این عضو هیات علمی سایکوآنکولوژی افزود: از آنجا که سرطان یک بیماری تهدید کننده زندگی است، اولین مبحثی که از لحظه تشخیص ایجاد می‌کند، ترس از مرگ است و بیمار نمی‌داند چه فرایندی را باید طی کند. بر همین اساس یک روانشناس می‌تواند به وی آگاهی‌های لازم را داده و از تکنیک‌های روانشناختی برای کاهش این عوارض استفاده کند. وقتی بیمار نسبت به بیماری و فرایند درمان شناخت داشته باشد، فهم آن بیماری و در نهایت پذیرش آن برای وی راحت‌تر می‌شود. پس از پایان فرایند درمان نیز باز هم بیمار به روانشناس نیاز دارد.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت "گروه‌ درمانی" بیماران مبتلا به سرطان، گفت: نتایج پژوهش‌ها نشان داده که اثر بخشی این امر در کاهش پریشانی بیماران بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha