یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴
کد خبر: 67019
سلامت نیوز : مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 90 درصد کمردردها نیاز به عمل جراحی ندارند، گفت: معمولا همه افراد در طول زندگی خود یک بار نوعی از کمردرد را تجربه کرده‌اند.

دکتر مرتضی صائب در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: کمردردها دو دلیل عمده دارند که یکی ناشی از مشکلات مکانیکی ستون فقرات و دیگری به دلیل بیماری‌های التهابی و موارد دیگر است.

وی عوامل مکانیکی را شایع‌ترین علت بروز کمردرد در بین افراد عنوان کرد و افزود: کشیدگی رباط‌های پشت به دلیل عادات نادرست روزمره مهمترین عامل بروز کمردردها با منشاء مکانیکی است. ورزش نکردن، بلند کردن اجسام سنگین، وزن بالا، افزایش قوس کمر، بلند قدی، سیگار کشیدن، استرس، فشار زیاد روی ستون مهره‌ها و شرایط نامناسب شغلی از جمله دیگر دلایل بروز کمر درد با منشا مکانیکی است که این پزشک متخصص به آن اشاره کرد.

صائب یادآوری کرد: کمر درد تا حدودی با تغییرات سن در ارتباط است اما به تغذیه ارتباط چندانی ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه دیسک کمر هم یکی از عوامل شیوع کمر درد است، ادامه داد: مشکل دیسک کمر در مشاغل سنگین و یا افراد ورزشکار جوان هم بروز می‌کند.

به گفته وی آرتروز در افراد مسن و یا برخی دلایل نادر از جمله سرخوردگی مهره‌ها، تومورها و شکستگی‌ها هم از جمله دیگر دلایل بروز کمر درد است.

صائب با تاکید بر لزوم پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات کمر، خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید عادات نادرست زندگی را اصلاح کنیم و استیل بدن را درست نگه داریم. ورزش مستمر، درست ایستادن، خم شدن و نشستن، کاهش استرس‌ها، پرهیز از چاقی و غیره از جمله دیگر راهکارهایی است که در پیشگیری از بروز کمر درد موثر هستند.

این استاد دانشگاه در خصوص نحوه درمان کمر درد هم گفت: اکثر کمردردها نیاز به جراحی ندارند و با تعدیل فعالیت‌های روزانه بهتر می‌شوند.

به گفته این پزشک متخصص، افراد باید از خوددرمانی پرهیز کنند و با مراجعه به پزشک و استفاده از فیزیوتراپی و دارو، کمر درد خود را کنترل کنند.

صائب افزود: جراحی فقط در مواردی کاربرد دارد که عوارض عصبی رخ دهد و درد و ناتوانی برای بیمار بروز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha