براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت حدود نیمی از مردم بالغ جهان یا به بیماری منتقله از راه ارتباط جنسی (STI) مبتلا شده‌اند یا در آینده به آن مبتلا می‌شوند .

همه چیزهایی كه باید در مورد بیماری‌های عفونی تناسلی بدانید
سلامت نیوز : براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت حدود نیمی از مردم بالغ جهان یا به بیماری منتقله از راه ارتباط جنسی (STI) مبتلا شده‌اند یا در آینده به آن مبتلا می‌شوند. این رقم بسیار هشدار دهنده است و لزوم توجهی ویژه به این موضوع را مشخص می‌كند.

شما، خود شما، درخطر هستید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ واقعیت این است كه تقریبا تمامی انسان‌ها این تصور را در مورد خود دارند كه در خطر ابتلا به STI نیستند اما به هرحال باید این را بدانید كه تمام انسان‌های بالغ درخطر ابتلا به این مشكل هستند. دكتر ردولف می‌گوید: «حتی اگر 2 انسان هیچ ارتباط با هیچ فرد دیگری نداشته باشند، این احتمال وجود دارد كه آنها با ابتلا به بعضی از این بیماری‌ها مثل HIV به دنیا بیایند. همین‌طور ممكن است افرادی با به ارث بردن بیماری هپاتیت یا هرپس به دنیا بیایند.»

نكته‌ای كه در حال حاضر بسیار مهم است و علت رشد سریع بیماری‌های STI ارزیابی می‌شود این است كه بسیاری از این بیماری‌ها هیچ علامتی ندارند یا علامت‌های بسیار خفیفی دارند. برای همین اكثرا افراد به خاطر آنها به پزشك مراجعه نمی‌كنند و این بیماری‌ها درمان نمی‌شود.

یك مشكل بزرگ

یك مشكل STI این است كه برخی از گونه‌های آن تغییر می‌كند و به اشكال جدید بدل می‌شود. برای مثال در حال حاضر بیش از یكصد نوع ویروس HPV همان عامل زگیل تناسلی شناسایی شده است. همین‌طور پزشكان اخیرا گونه‌هایی از گنوره‌آ (میكروب عامل بیماری سوزاك) را كشف كرده‌اند كه به درمان‌های معمول مقاوم است. با تمام این دلایل است كه دكتر مارلن وازرمن، متخصص عفونی در كیپ تاون می‌گوید: «این حقایق نشان‌ می‌دهد همه افراد باید درمورد STI به‌طور جدی فكر كنند و همیشه به احتمال ابتلا به انواع آن فكر كنند و در زمان لازم برای تشخیص و درمان به پزشك مراجعه كنند.»

خجالت كار دست‌تان می‌دهد

شاید مهم‌ترین مشكل بیماری‌های STI مسئله «شرم» و «خجالت» ناشی از آنها باشد. دكتر وازرمن می‌گوید: «این مسئله باعث می‌شود این بیماری خطرناك‌تر شود. در واقع خجالت كشیدن از این بیماری‌ها و مطرح نكردن آنها با پزشك باعث می‌شود بیماری‌ها درمان نشود و انتشار ‌آنها بیشتر شود. اكثر افراد ترجیح می‌دهند كه در این مورد سؤال نكنند كه همین كار را خراب می‌كند.

گاهی برخی افراد كه احساس می‌كنند دچار مشكل هستند، سعی می‌كنند در اینترنت یا گفت‌و‌گو با دیگران اطلاعاتی كسب كنند اما واقعیت این است كه این بیماری‌ها آنقدر تنوع دارند كه نمی‌توان با جست‌و‌جو در اینترنت و بدون مراجعه به پزشك متخصص در مورد آنها اطلاعاتی به دست آورد. یك اشتباه شایع این است كه افراد فكر می‌كنند كه حتما باید در خارج از دستگاه تناسلی خود علائم یا نشانه‌هایی داشته باشند درحالی كه بسیاری از بیماری‌های STI در داخل دستگاه‌های تناسلی مرد و زن پنهان می‌شود.»

فكر كنید آنفلوآنزا گرفته‌اید

به هرحال درمورد STI این یك واقعیت است كه بحث‌های روانشناختی هم مرتبط با این بیماری پیش بیاید. به هرحال همان‌طور كه گفته شد بسیاری از افراد به‌خصوص خانم‌ها، از ابتلا به این بیماری‌ها خجالت می‌كشند و احساس گناه آنها را رها نمی‌كند اما دكتر مورگان گانز، فوق تخصص بیماری‌های اپیدمیولوژیك از دانشگاه ویسكانسین می‌گوید: «ابتلا به بیماری‌هایی مثل كلامیدیا در واقع مثل ابتلا به بیماری آنفلوآنزاست، اگر شما همسر داشته باشید و سپس از او جدا شوید و بخواهید مجددا ازدواج كنید، اگر بیماری شما كاملا بهبود یافته باشد و مشكلی نداشته باشید به همسر جدیدتان خواهید گفت كه مثلا چندبار بیماری آنفلوآنزا گرفته‌اید؟»

یك تصور دیگر در مورد بیماری‌های موسوم به بیماری‌های منتقله جنسی این است كه هركس به آنها مبتلا شود، دچار ناباروری خواهد شد اما این تصور درست نیست. شایع‌ترین بیماری‌های این گروه یعنی Hpv و هرپس اصلا تاثیری روی باروری افراد نخواهد گذاشت (اما اگر در زمان بارداری این بیماری ایجاد شود، ممكن است خطراتی برای جنین به وجود بیاید).

این 3قدم را همین امروز بردارید

برای آنكه بتوانید احتمال ابتلایتان به بیماری‌های STI را كاهش دهید باید این گام‌ها را بردارید:

1- سیگار نكشید: سم‌های سیگار می‌تواند باعث آسیب‌های سلولی شوند كه باعث شوند شما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های منتقله جنسی قرار بگیرید یا اگر این بیماری را دارید شدت آن بیشتر شود. آمار نشان می‌دهد كه زنانی كه دچار HPV هستند و سیگار می‌كشند دو یا سه‌برابر بیشتر احتمال ابتلا به سرطان سرویكس (گردن رحم) را دارند. دركل سیگار كشیدن احتمال درمان STI را سخت‌تر می‌كند.

2- مواظب PH باشید: PH معمول دستگاه تناسلی زنان اسیدی است و این احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را كاهش می‌دهد. برای آنكه احتمال ابتلایتان به بیماری‌های STI را كاهش دهید از روش‌های تاثیرگذار روی PH و تامپون‌هایی كه ممكن است تعادل PH شما را به هم بزنند دور بمانید.

3- مواظب باشید، تراشیدن یا استفاده از واكس در ناحیه كمر ممكن است جراحت‌های بسیار كوچكی را رقم بزند كه احتمال ابتلا به بیماری‌های STI را افزایش می‌دهد. برای همین  هر روز یا با فواصل كم از این شیوه‌ها استفاده نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha