دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 67038

در شرایطی كه وزارت بهداشت با افزایش 25 تا 35 درصدی قیمت دارو، افزایش 60 درصدی مواد اولیه افزایش 25 درصدی هزینه‌های درمانی از سوی مردم مواجه است، كاهش 15 درصدی بودجه‌سال 92 وزارت بهداشت باعث شده تا اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ‌سالی سخت را برای بیماران پیش‌بینی كنند.

وعده‌ها برای تامین ارز دارویی محقق نشد
سلامت نیوز : ارزدارویی مورد نیاز كشور هنوز تامین نشده وهمین مسئله یك‌بار دیگر به هشدار دكتر «حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی منجر شده است.با این وجود «محمدحسن طریقت»سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درجمع شركت كنندگان مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از قطع وابستگی مردم به بخش‌های خصوصی سلامت خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ طریقت درحالی قول می‌دهد كه براساس برنامه‌ریزی‌های وزارت‌خانه ارتباط بیماران با بخشی خصوصی به حداقل می‌رسد یا قطع می‌شود كه شهریاری هشدار یك سال سخت مالی برای نظام سلامت در سال 92 را می‌دهد. همچنین شهریاری در حالی از تامین نشدن ارز دارویی گله‌مند است كه «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور ماه پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام كرده بود كه ارز دارویی تامین شده است. با این وجود «دكتر سعیدلو» دبیر انجمن داروسازان تهران نقدینگی شركت‌های دارویی و داروخانه‌ها را بحرانی توصیف می‌كند و هشدار می‌دهد كه 60 درصد داروها با ارز آزاد تامین می‌شود.

ارزدارویی، همچنان پرماجرا

قیمت‌ برخی از داروها چندین برابر شده است. برخی از داروهایی رایگان كه روزگاری در بیمارستان‌ها به آسانی در اختیار بیمار قرار داده می‌شد اكنون به قیمت گزافی در بازار سیاه فروخته می‌شود. تامین برخی از داروها برای بیماران سرطانی آنقدر سخت شده است كه خانواده‌ها حاضرند برای تامین دارو به بازار سیاه روی بیاورند. این مسئله را یكی از پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) به تهران امروز می‌گوید. عوارض داروهایی كه از كشورهای هلند و هندوستان وارد می‌شود به اعتراض و هشدار گروه‌های مختلف منجر شده است. فرصت طلبان داروهای قاچاق را با لیبل داروهای اصل به بیماران می‌فروشند و فقط عوارض این داروهاست كه تقلبی بودن آن را به اثبات می‌رساند كه آن هم نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

اما خبر رسانه‌ها برای تامین ارز دارویی توسط بانك‌ها هم به باز شدن این گره كور نینجامید و شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس از كمبود اعتبارات به عنوان یكی از مشكلات بزرگ حوزه سلامت نام برد و می‌گوید: «متاسفانه هنوز وعده‌های دولت برای تامین اعتبارات ارز دارویی محقق نشده است.»او حوزه سلامت در سال آینده را حوزه‌ای سخت اعلام می‌كند می‌گوید: «به‌طور حتم آینده حوزه سلامت به میزان بودجه این حوزه در سال 92 بستگی دارد.» شهریاری با تاكید بر اینكه ‌اكنون حوزه سلامت به ‌ویژه بخش دارو با مشكلات بسیاری مواجه است، تاكید می‌كند: «به‌طور حتم كمبود اعتبار و به تبع آن كمبود دارو بیش از همه به بیماران آسیب می‌زند، از این رو باید برای حل این مشكل اقدام عاجلی انجام شود.»

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان دولتی برای بهبود اعتبارات حوزه سلامت در بودجه سال 92، می‌گوید: «اكنون نمی‌توان در این‌باره قضاوت كرد، از این‌رو باید منتظر بود تا ببینیم كه دولت چقدر به حوزه سلامت اهمیت می‌دهد.» كمیسیون بهداشت پیش از این قانونی را به تصویب رسانده بود كه به وسیله آن بتواند بخشی از مازاد تفاوت فروش ارز مرجع با قیمت آزاد توسط دولت به نظام سلامت اختصاص یابد، اما از آنجایی‌كه دولت تاكنون وعده‌های داده شده خود برای ساماندهی نظام سلامت از جمله پرداخت 6 میلیارد تومان از درآمد هدفمندی‌یارانه به این بخش را هنوز عملی نكرده است، بسیاری به این روزنه امید هم با دیده تردید می‌نگرند.

به هرحال دولت هرچند برنامه پزشك خانواده را به عنوان ناجی نظام سلامت در چند استان اجرا كرد اما اعتبار این طرح هم تامین نشد و طرح پزشك خانواده در ایستگاه بی‌پولی متوقف شد.بسیاری اعتقاد دارند كه این طرح پس از دولت دهم به فراموشی سپرده خواهد شد.

شهریاری با تاكید بر اینكه وزارت بهداشت باید برای كاهش مشكلات حوزه سلامت به ویژه تعدیل قیمت دارو گام بردارد، می‌گوید: «كاهش مشكلات نظام سلامت فقط با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح محقق می‌شود.»

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینكه بودجه حوزه سلامت در سال 92 باید به سمت واقعی شدن حركت كند، می‌گوید: «با توجه به مشكلات كنونی حوزه سلامت، اختصاص اعتبارات مناسب می‌تواند مقداری از مشكلات این حوزه بكاهد.»

قطع كردن نیاز مردم به خدمات درمانی بخش خصوصی

در شرایطی كه وزارت بهداشت با افزایش 25 تا 35 درصدی قیمت دارو، افزایش 60 درصدی مواد اولیه، افزایش 70 تا 90 درصدی بسته‌بندی دارو، بدهی بالای بیمارستان‌های دولتی به شركت‌های پخش دارو و افزایش 25‌درصدی هزینه‌های درمانی از سوی مردم مواجه است، كاهش 15 درصدی بودجه‌سال 92 وزارت بهداشت باعث شده تا اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ‌سالی سخت را برای بیماران پیش‌بینی كنند. با این وجود محمد حسن طریقت،سرپرست وزارت بهداشت می‌گوید: «به زودی و حداكثر تا اوایل سال آینده با تغییرات اساسی در نظام مدیریتی و خدماتی وزارت بهداشت و اصلاحات اساسی در مراكز دولتی، نیاز مردم را به خدمات بخش خصوصی به حداقل رسانده یا قطع می‌كنیم.»

او می‌گوید: «مهم‌ترین خبر خوش ما برای مردم این است كه قرار است با اصلاحاتی كه در سیستم بهداشتی و درمانی دولتی انجام می‌دهیم، نیاز مردم را به بخش خصوصی كه هزینه بالایی به مردم تحمیل می‌كند، كم كنیم و حتی اگر بتوانیم قطع كنیم.»او تاكید می‌كند: «برنامه ما و تلاش ما این است كه بتوانیم با فعالیت بهتر و بیشتر بخش دولتی تكلیف و دین‌مان رابه مردم ادا كنیم و در آینده نزدیك با اصلاحاتی كه در مدیریت خدمات درمانی بخش دولتی اعمال می‌كنیم ، انتظار داریم رضایتمندی مردم را از خدمات دولتی بالا ببریم تا مردم دیگر برای دریافت خدمات نگران و سرگردان نباشند.» به گفته طریقت تلاش ما این است كاری كنیم كه مردم مجبور نشوند برای دریافت خدمات سلامت به جاهایی مراجعه كنند كه هزینه‌هایشان را سنگین می‌كند.

طریقت منفرد در پاسخ به این پرسش كه با توجه به اینكه اكنون 80 درصد خدمات بستری به مردم در بخش دولتی ارائه می‌شود، این اصلاحات در بخش سرپایی خواهد بود یا بستری، می‌گوید: «هم سرپایی و هم بستری. یكی از مهم‌ترین اقدامات در این مسیر این است كه با سرعت قابل ملاحظه‌ای بستر اجرای برنامه پزشك خانواده را فراهم می‌كنیم.» او می‌گوید: «اجرای این برنامه سیستم ارائه خدمات سرپایی به مردم را همراه با رعایت كرامت آنها اصلاح می‌كند و در بخش بستری نیز با تغییر مدیریت‌هایی كه در بخش دولتی قرار است انجام شود، رضایتمندی مردم را تامین كنیم.»سرپرست وزارت بهداشت در پاسخ به اینكه این اصلاحات چه زمانی به انجام می‌رسد، می‌گوید: «دستورالعمل‌های آن را داریم تهیه می‌كنیم و تلاش می‌كنیم نظر همكاران را برای فعالیت بیشتر در بخش دولتی فراهم كنیم و مردم اواخر امسال یا حداكثر اوایل سال آینده نتیجه این تغییرات را احساس خواهند كرد.»

البته این سوال باقی می‌ماند كه با توجه به اینكه اعتبارات سال 92 نظام سلامت، 15 درصد كمتر از اعتبارات سال 91 است كه این نظام را با مشكلات بسیاری مواجه كرده و بسیاری از بیمارستان‌ها را به مرز ورشكستگی كشیده است و همچنین با توجه به اینكه برنامه نجات بخش پزشك خانواده در ایستگاه بی‌پولی متوقف شده است چطور می‌شود نظام سلامت را به سامان رساند؟ سوالی كه حداقل منتقدان برای آن پاسخی ندارند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha