اکنون حدود 53 روز از زمانی‌که محمد طریقت منفرد، بر صندلی بالاترین مقام این وزارتخانه تکیه زده می‌گذرد بدون اینکه ارزی برای دارو اختصاص یافته باشد !

سرپرست وزارت بهداشت بگوید ارز دارویی از کجا تامین شده
سلامت نیوز : تصور این بود که دولت پس از عزل مرضیه وحیددستجردی از سمت وزیر بهداشت و نصب طریقت منفرد، به عنوان سرپرست این وزارتخانه، دیگر متولی نظام سلامت، با مشکلی به نام ارز دارو و تجهیزات پزشکی مواجه نشود، چرا که تمام گمانه‌زنی‌ها حول این موضوع می‌چرخید که انتقادهای تند وزیر سابق بهداشت درباره اختصاص ارز به لوازم و کالاهای غیرضروری مانند زین اسب و...، سرنوشت برکناری اش را رقم زد، اکنون حدود 53 روز از زمانی‌که محمد طریقت منفرد، بر صندلی بالاترین مقام این وزارتخانه تکیه زده می‌گذرد بدون اینکه ارزی برای دارو اختصاص یافته باشد، البته این موضوع مورد تایید سرپرست وزارت بهداشت نیست، او از همان اولین حضورش در میان خبرنگاران، بر اختصاص ارز تاکید می‌کرد و هر چه خبرنگاران پرسیدند: کمبود ارز؟ او پاسخ داد مشکلی نداریم، پرسیدند: اعتبار ارز دارو و تجهیزات پزشکی؟ پاسخ شنیدند: تامین شده!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ طریقت منفرد اظهارات جدیدی هم در این زمینه نداشت، او اواسط بهمن ماه نیز در اظهارات دیگری، بار دیگر بر تامین شدن ارز دارو به طور کامل، تاکید و اعلام کرد که چند نرخی شدن برخی داروها نیز تا عید برطرف می‌شود. «6/1 میلیارد دلار ارز دارویی تامین شده و یک میلیارد دلار دیگر نیز در راه است.» اینها تنها یک روی سکه است، روی دیگر اما حکایت از واقعیت بدقولی دولت دارد: «ارز دارو هنوز اختصاص نیافته» این را رئیس کمیسیون بهداشت و درمان که در چند ماه گذشته همصدا با وزیر سابق بهداشت به روند اختصاص ارز دارو انتقاد داشت، می‌گوید. حسینعلی شهریاری، از محقق نشدن وعده‌های دولت برای تامین اعتبارت ارز دارویی اظهار تاسف می‌کند.

«هم‌اکنون کمبود اعتبارات به یکی از مشکلات بزرگ حوزه سلامت تبدیل شده، پیش از این دولت وعده‌هایی را درباره اختصاص ارز دارویی داده اما متأسفانه هنوز این اعتبارات تامین نشده است.» او از کمبود اعتبارات به عنوان یکی از مشکلات بزرگ حوزه سلامت نام می‌برد.« به طور حتم آینده حوزه سلامت به میزان بودجه این حوزه در سال 92 بستگی دارد. چرا که هم‌اکنون حوزه سلامت به‌ویژه بخش دارو با مشکلاتی مواجه است و کمبود اعتبار و به تبع آن کمبود دارو بیش از همه به بیماران آسیب می‌زند، از این رو باید برای حل این مشکل اقدام عاجلی انجام شود.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان دولتی برای بهبود اعتبارات حوزه سلامت در بودجه سال 92، ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی نمی‌توان در این ‌باره قضاوت کرد، از این‌رو باید منتظر بود تا ببینیم که دولت چه قدر به حوزه سلامت اهمیت می‌دهد.» شهریاری، با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید در جهت کاهش مشکلات حوزه سلامت به‌ویژه تعدیل قیمت دارو گام بردارد، می‌گوید:«‌ کاهش مشکلات نظام سلامت تنها با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح محقق می‌شود. از این رو بودجه حوزه سلامت در سال 92 باید به سمت واقعی شدن حرکت کند.» به اعتقاد او با توجه به مشکلات کنونی حوزه سلامت، اختصاص اعتبارات مناسب می‌تواند مقداری از مشکلات این حوزه بکاهد.

اختصاص نیافتن اعتبار ارز دارویی تنها مورد تاکید رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیست، دیگر اعضای این کمیسیون نیز که تا به حال چندین جلسه با سرپرست وزارت بهداشت برپا کرده‌اند نیز بر تامین نشدن این بودجه تاکید می‌کنند. انتقادهایی که به طور حتم و به‌ویژه پس از برکناری وزیر بهداشت دیگر از زبان مسئولان این وزارتخانه شنیده نمی‌شود. محمد حسین قربانی، از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگوبا آرمان، از طریقت منفرد می‌خواهد تا گزارش‌های خود را از منابعی که ارز دارویی تامین شده منتشر کند. او در توضیح بیشتر از نامطلوب بودن وضعیت بودجه وزارت بهداشت انتقاد می‌کند.سرپرست وزارت بهداشت، بر تامین ارز دارویی و بی مشکل بودن این حوزه تاکید می‌کند، اما از دیگر سو مجلس از اختصاص نیافتن ارز دارویی خبر می‌دهد، این تناقض‌گویی‌ها در چیست؟ بلاخره ارز تامین شده یا نشده؟ تا روز سه شنبه هفته گذشته که من اطلاع دارم، ارز دارویی تامین نشده بود، دیگر نمی‌دانم که در این 5، 6 روز معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری ارز را اختصاص داده یا خیر.

اینگونه تصور می‌شد که با رفتن وحیددستجردی از وزارت بهداشت ارز دارویی و تجهیزات پزشکی تامین می‌شود، اما ظاهرا با گذشت نزدیک به دو ماه، هنوز این اتفاق نیفتاده است. ببینید تا یک ماه پیش دولت برای کالاهای غیرضروری مانند لوازم آرایش، غذای سگ و زین اسب و ...ارز اختصاص می‌داد اما واردات مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی مشکل داشت، پس از آن قرار شد تا ارز دارو تامین شود، آقای طریقت منفرد نیز باید پیش از اینکه سرپرست وزارت بهداشت شود، وعده تحقق این اعتبار را از دولت می‌گرفت و آن را مسجل می‌کرد، سپس سرپرستی را می‌پذیرفت.اکنون اما آقای طریقت، بر تامین شدن ارز دارو تاکید می‌کند. ماجرا چیست؟ اگر سرپرست وزارت بهداشت می‌گوید ارز تامین شده، این را هم بگوید که منبع آن از کجا آمده است، اینکه می‌گوید مشکلات دارویی برطرف شده، توضیح دهد که چگونه این اتفاق افتاده است. در جلسه‌هایی که شما با سرپرست وزارت بهداشت در کمیسیون داشتید این موضوع بررسی نشد؟

آقای طریقت توضیحی راجع به این موضوع ندادند. در کنار مشکل ارز دارویی که همچنان سرجای خود است، نظام سلامت با مشکل کمبود بودجه مواجه است و اینکه زمزمه‌های انقباضی شدن بودجه وزارت بهداشت در سال آینده شنیده می‌شود، هر چند که معاون نظارت بر قانون اساسی دولت چند روز پیش خبر داد که سلامت از مضیقه‌های بودجه‌ای سال 92 استثنا شد. بودجه کشور مبتنی بر نفت است، ما باید نفت بفروشیم تا بودجه تامین شود، احتمال اینکه بودجه سال 92 انقباضی باشد، فراوان است، اعتبار وزارت بهداشت در سال جاری 15 هزار میلیارد تومان بود که کمتر از 10 هزار میلیارد تومان آن از سوی دولت اختصاص یافت، اگر بودجه سال 92 انقباضی باشد یعنی کمتر از 15 هزار میلیارد تومان به این حوزه تعلق گیرد، مشکلاتی ایجاد می‌شود. اما گفته می‌شود که حوزه سلامت از این ماجرا مستثنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha