مردم تهران شهری آرام، زیبا و پاک می‌خواهند و مانند مردم سایر نقاط کشور به آرامش و شادی نیاز دارند در صورتی که متاسفانه این روزها حتی پیاده‌روی آن‌ها در پیاده‌روها و نفس کشیدن آن‌ها در هوای شهر را هم سیاسی کرده‌اند، اما حق مردم تهران نیست که در‌گیر و ‌دار سیاست‌بازی‌های موجود قربانی بازی‌های سیاسی شوند.

تعلل دستگاه‌ها برای حل مشکل آلودگی هوای تهران
سلامت نیوز : گزارش وضعیت هوای پایتخت در نخستین هوای ماه زمستان امسال که اخیرا از طرف شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده، حاکی است تهران در هیچ یک از روزهای دی ماه سال‌جاری و دی ماه دو سال گذشته، هوای پاک نداشته است. براساس این گزارش شاخص کیفیت هوای تهران در دی ماه امسال مشابه دی ماه سال گذشته بوده اما نسبت به دی ماه سال 89 در وضعیت نامطلوب‌تری قرار داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ براساس اطلاعات 20 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در 20 نقطه پایتخت به ترتیب شادآباد در جنوب غرب تهران با 28 روز، تهرانسر در غرب تهران با 25 روز و اقدسیه و میدان قزوین در شمال و جنوب تهران با 21 روز شرایط ناسالم، بیشترین آلودگی هوا را در دی ماه داشته‌اند.

با استناد به این اطلاعات درمی‌یابیم که آلودگی هوا تقریبا به یک اندازه و به نسبت متوازن در شمال و جنوب تهران توزیع شده و مردم ساکن در این محدوده‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و تنها شرایط محدوده شرق تهران و مناطق خاصی مانند شهرری، که هوای نسبتا سالم‌تری دارند، از سایر محدوده‌ها و مناطق متمایز است. چنین گزارش‌هایی در مورد معضل آلودگی هوای تهران به خوبی نشان‌دهنده این موضوع است که نه تنها در شرایط فعلی که چند سالی است، معضل آلودگی هوای تهران، تبدیل به مشکلی مزمن شده است.

مهندس وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست با گفتن صحبت‌هایی جدید حل مشکل آلودگی هوای تهران را با سیاست گره می‌زند و صحبت‌های او تنها نشان از این دارد که معضل آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد و نمی‌توان به حل آن نه تنها به شکل ضربتی که در دراز مدت هم امیدوار بود.

نوروزی می‌گوید: «مسئولان مربوطه به جای این‌که به مشکلات زیست‌محیطی نگاه بومی و محلی داشته باشند، به این مشکلات نگاه ملی و کلی دارند که البته آن هم به دلیل اختلافات سیاسی هیچ‌گاه از حد توصیه به دولت فراتر نمی‌رود. نگاه حزبی و جناحی به موضوع محیط‌زیست به زیان شهروندان تهرانی است و تا وقتی مسئولان مربوطه محیط‌زیست شهر و کشور را گل و بلبل می‌بینند یا محیط‌زیست شهری را در اتلاف جانوران موذی و امحای زباله خلاصه می‌کنند، وضعیت مان همین خواهد بود که هست.»

نوروزی بهبود شرایط زیستی شهر تهران را نیازمند ورود افرادی با پرچم محیط‌زیست در ارکان تصمیم‌گیری پایتخت می‌داند و می‌گوید: «تصمیم سازان پایتخت باید بدون هیچ‌گونه گرایش سیاسی و وابستگی جناحی و حزبی صرفا با رویکرد علمی و تخصصی باید برای حفظ سه عنصر اصلی حیات یعنی آب، خاک و هوا و دستیابی به توسعه پایدار شهری و ارتقای سطح زندگی شهروندان تلاش کنند.» او حاکمیت تفکر محیط‌زیستی از نوع راهبردی در راهبری شهر با هدف تغییر توسعه ناموزون به توسعه پایدار را حافظ منافع تمام مردم شهر اعلام می‌کند: «مردم تهران شهری آرام، زیبا و پاک می‌خواهند و مانند مردم سایر نقاط کشور به آرامش و شادی نیاز دارند در صورتی که متاسفانه این روزها حتی پیاده‌روی آن‌ها در پیاده‌روها و نفس کشیدن آن‌ها در هوای شهر را هم سیاسی کرده‌اند، اما حق مردم تهران نیست که در‌گیر و ‌دار سیاست‌بازی‌های موجود قربانی بازی‌های سیاسی شوند.»

در رابطه با مشکل آلودگی هوای تهران و حل آن یوسف رشیدی، مدیر کل شرکت کنترل هوای تهران می‌گوید: «همه مسائل را نمی‌توان سیاسی دید، آلودگی هوای تهران به خاطر مشکلات تکنولوژیکی است که ما داریم، مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری مشکل آلودگی هوای تهران نوع سوخت خودرو‌ها است.» او ادامه می‌دهد: «این موضوع درست نیست که مسئولان نهادهای مختلف فکر کنند یا اعلام کنند که نهاد تصمیم‌گیرنده در مورد حل مشکل آلودگی هوای تهران وجود ندارد. نهاد تصمیم‌گیرنده در این زمینه بدون شک سازمان محیط‌زیست است. نهادی هم که باید در این زمینه پاسخگو باشد سازمان محیط‌زیست است. بنابراین اگر تا به حال این مشکل حل نشده از کم‌کاری سازمان محیط‌زیست نبوده. این سازمان کارهای کارشناسانه کافی انجام داده اما نهادهای دیگر حل این معضل را در اولویت قرار نمی‌دهند.»

رشیدی به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «سازمان محیط‌زیست در زمینه حل مشکل آلودگی هوای تهران، تا به حال قوانین کامل و جامعی تصویب کرده و مهم‌ترین آن‌ها خارج کردن خودرو‌های فرسوده از سیستم تردد شهری و تصویب قانون برای واردات بنزین مطلوب است. اما مشکل این‌جاست که ما قدرت اجرا نداریم. این قوانین باید از طرف دیگر دستگاه‌های اجرایی دولت، مثل وزارت نفت اجرایی شوند که این دستگاه‌ها قوانین تصویب شده سازمان محیط‌زیست را اجرایی نمی‌کنند. یعنی قوانین، درست و کامل هستند اما متاسفانه ضمانت اجرایی ندارند.»

از دیگر طرف، عباس محمدی فعال محیط‌زیست در این زمینه می‌گوید: «معضل آلودگی هوای تهران به خاطر این موضوع حل نمی‌شود که نهادهای مختلف، حل این مشکل را به یکدیگر «پاس» می‌دهند و تعدد نهاد تصمیم‌گیرنده در این زمینه وجود دارد که این موضوع، تنها سوءمدیریت به وجود می‌آورد. شهرداری تهران و سازمان محیط‌زیست همواره از یکدیگر گله می‌کنند و این گله‌ها مشکلی را حل نمی‌کند.» او ادامه می‌دهد: «شهرداری تهران یکی از نهادهایی است که می‌تواند در حل مشکل آلودگی هوای تهران فعالیت‌های مفیدی داشته باشد، اما شهرداری تهران تنها در جهت عکس این موضوع گام برمی‌دارد. شهرداری تهران می‌تواند و باید مسئول حفظ محیط‌زیست تهران باشد اما مرتب از دولت گله می‌کند که چرا بودجه بیشتری برای مترو در اختیار این نهاد، قرار نمی‌گیرد.»

این فعال محیط‌زیست به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «شهرداری تهران در کنار افزایش فضای سبز شهری، مرتب در حال ساختن بزرگراه و اتوبان است. احداث هر بزرگراه تازه یعنی ایجاد یک آلودگی هوای جدید. چون در دیگر کشورهای دنیا به جای این‌که تا این حد بزرگراه در شهرهای شلوغ و پرجمعیت درست کنند، وسایل حمل‌ونقل عمومی را بیشتر می‌کنند. بزرگراه تنها یک کانون آلودگی هوای شهری است که در کوتاه‌مدت تا حدی ترافیک را کم می‌کند.» محمدی صحبت‌های دیگری هم دارد: «این که در شهر، بزرگراه‌های جدیدی با هر انگیزه‌ای اعم از سیاسی و غیرسیاسی ساخته شود، به معنای تشویق شهروندان برای استفاده از خودروی شخصی است و چنین فرهنگ و ذهنیتی هم با وجود قوانین طرح ترافیک، حل نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha