دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 67046

سیاسی‌شدن سازمان تامین اجتماعی به این منجر شده تا نظارت دقیقی بر عملکرد شعب مختلف این سازمان نباشد. در چند ماه اخیر اتفاقات بسیاری در تامین اجتماعی افتاده است .

پرچم تامین اجتماعی به سیاست آلوده شد
سلامت نیوز : سیاسی‌شدن سازمان تامین اجتماعی به این منجر شده تا نظارت دقیقی بر عملکرد شعب مختلف این سازمان نباشد. در چند ماه اخیر اتفاقات بسیاری در تامین اجتماعی افتاده است؛ از جمله انتخاب سعید مرتضوی به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی و جنجال‌های برکناری او که البته به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران باعث شده است تا نظارت خوبی روی سازمان، برنامه و شعبه‌های آن صورت نگیرد. حسن ناطق، رییس انجمن صنفی کارگری بناهای سفت کار استان تهران، با انتقاد از سیاسی‌شدن سازمان تامین اجتماعی، این مسئله را دارای آثار زیان بار بر عملکرد شعبه‌های مختلف این سازمان دانسته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ به گفته او، سیاسی‌شدن سازمان تامین اجتماعی به این منجر شده تا نظارت دقیقی بر عملکرد شعب مختلف این سازمان نباشد. ناطق در این‌باره می‌گوید: «برای مثال می‌دانیم که داشتن کارت مهارت و اشتغال به کار از شروط بیمه‌شدن کارگران ساختمانی است. چه گروهی بهتر از انجمن‌های صنفی توانایی تایید اشتغال به کار دارندگان کارت مهارت را دارند؟ اما شعب مختلف سازمان تامین اجتماعی باوجود صراحت ماده ۱۸ قانون «بهبود مستمر فضای کسب و کار» و همچنین نامه وزیر سابق کار مبنی بر لزوم همکاری این سازمان با انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، توجهی به این مسئله نمی‌کنند.» به عقیده او، شاید اگر سازمان تامین اجتماعی مدیری قانونمند داشت چنین تخلفاتی رخ نمی‌داد.

رییس انجمن صنفی کارگری بناهای سفت کار استان تهران، این‌گونه ادامه می‌دهد: «تا پیش از تصویب طرح «رفع موانع بیمه‌های کارگران روزمزد ساختمانی» سالانه باید ۲۰۰‌هزار کارگر ساختمانی از سوی سازمان تامین اجتماعی بیمه می‌شدند که چون فهرستی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد نمی‌دانیم وضعیت بیمه‌شدگان به چه ترتیبی است.» در این‌که اتفاقات اخیر و سیاسی‌کاری‌ها، باعث بی‌ثباتی در مدیریت تامین اجتماعی می‌شود، همه اتفاق‌نظر دارند؛ چه آن‌هایی که موافق با برکناری مرتضوی هستند و چه کسانی که مخالف‌اند. البته به عقیده محمد ستاری‌فر، رییس سابق سازمان تامین اجتماعی، دولت در جنجال‌های سیاسی تامین اجتماعی اهداف اقتصادی را دنبال می‌کند؛ چراکه اگر این‌طور نبود به جای این همه توجه به صندوق تامین اجتماعی و شستا به هدف سازمان در توسعه اجتماعی توجه می‌کرد.

او گفت: «متاسفانه قانون رفاه به حاشیه رفته است. تامین اجتماعی ابزار توانمندسازی نیروهای انسانی و بنگاه‌ها و مسبب رشد اقتصادی است، اما در عین حال رشد اقتصادی هم باید در خدمت تامین اجتماعی باشد. به طور کلی نتوانسته‌ایم تامین اجتماعی را درست نگاه کنیم. آن را سیاسی فهمیده‌ایم؛ بنابراین باید دولت بینش و منش و روش خود را عوض کند و در این تغییر احترام و قداست تامین اجتماعی را درک کند.» به گفته او سازمان تامین اجتماعی باید از هرگونه سیاسی‌کاری به دور باشد؛ در حالی که مرتضوی با پرچم آلوده به سیاست وارد سازمان شد و دولت با پیگیری مقاصد سیاسی از اهداف تعیین‌شده سازمان دور شده است.

با توجه به این‌که کارشناسان موافق سیاسی‌کاری‌های سازمان تامین اجتماعی، هستند، علی حیدری، کارشناس تامین اجتماعی، هم معتقد است که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان خدمت‌رسان است و خدمات اجتماعی عرضه می‌کند. حیدری درباره سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: «این سازمان، باید غیرسیاسی و پرچمش سفید باشد؛ چراکه مردم با هر نوع تفکر و مذهبی از آن، خدمات اجتماعی دریافت می‌کنند.» به عقیده حیدری، این سازمان باید از مجادلات به دور باشد؛ چراکه اموال آن حق‌الناس است و کسی هم که امانتی در دست دارد هیچ‌وقت نباید با امانت مردم وارد دعوا شود. از سوی دیگر، داوود مددی، دیگر رییس سابق تامین اجتماعی، هم بیان کرده که انتصاب افراد سیاسی، تامین اجتماعی را تخریب کرده است.

او درباره انتصاب افراد سیاسی در تامین اجتماعی و به طور کلی دولتی‌شدن این سازمان، گفت: «دولتی‌کردن تامین اجتماعی یک خطای محض بوده است. به این دلیل، من یکی از مخالفان قانون ساختار رفاه و تامین اجتماعی بوده و هستم. ماده ۱۷ این قانون، ساختار شورای‌عالی تامین اجتماعی را که متشکل از نمایندگان بیمه‌شدگان و کارفرمایان بود دستخوش تغییراتی کرد و این سازمان را به سوی دولتی شدن سوق داد.» به گفته او، وقتی این سازمان دولتی می‌شود، تحکم‌های دولتی و برخی تحمیل‌ها از این ناحیه، اصل شایسته‌سالاری را در این سازمان خدشه‌دار می‌کند. اشکال عمده‌ای که در دولت موجود در ارتباط با سازمان تامین اجتماعی به وجود آمد این بود که دولت داعیه اداره این نهاد را داشت.

از طرف دیگر باید توجه کرد که خدمات تامین اجتماعی، گستره زمانی بلند مدتی را شامل می‌شود؛ هم نسل‌های فعلی و هم افرادی که بعد‌ها، شامل بیمه بازنشستگی این سازمان می‌شوند. به عبارتی هم بعد نظارت در این سازمان مهم است و هم آینده‌نگری و آینده‌پژوهی. از همین‌رو حیدری می‌گوید: «سازمان باید از چنان ثبات کارشناسی برخوردار باشد که بتواند برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کند.» به گفته حیدری، در حال حاضر، سازمان تامین اجتماعی 200 تا 300‌هزار‌ میلیارد تومان به نسل‌های بیمه‌شده بدهکار است. از بعد از انقلاب سازمان تامین اجتماعی، 13رییس عوض کرده است که فقط هشت نفر از این روسا در هفت سال اخیر منصوب شده‌اند.

از همین‌رو حیدری می‌گوید: «طبیعتا زمانی که روسای سازمان زودبه‌زود تغییر می‌کنند، آن‌ها فرصتی برای آشنایی با گستره خدمات سازمان پیدا نمی‌کنند. از طرفی، هر فردی هم که به عنوان رییس منصوب می‌شود، افراد جدیدی را در سازمان منصوب می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha