سلامت نیوز : كمك به اقشار ضعیف و كم درآمد در جامعه ای كه با نابسامانی های اقتصادی روبه‌روست ضروری است ،اما این كار در صورتی میسر است كه جامعه از نظر اقتصادی و اجتماعی به نوعی ثبات رسیده باشد و امكانات برای رسیدن به پیشرفت و اهداف مثبت جامعه از نظر ذهنی و روانی فراهم باشد. اما متاسفانه در كشور ما با موضوعی به نام عدم ثبات و تغییر مداوم ارزش های اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم و این تغییرات در سال های اخیر بسیار پررنگ بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ از طرفی فشار اقتصادی و پایین آمدن ارزش پول سبب شده كمك به افراد كم درآمد نیز دستخوش تغییرات مداومی شود چرا كه كمك های پیشین پاسخگوی نیاز امروز آنها با توجه به تورم و افزایش هزینه های زندگی نیست.به نظر می رسد این كمك ها باید به سمت تسهیلات بهداشتی و درمانی،آموزشی و بیمه ای سوق پیدا كند تا قشر آسیب‌پذیر متحمل هزینه‌های سرسام‌آور برای دستیابی به این امكانات نشود.

از طرفی وقتی در رسانه های مختلف ارزش ها چرخشی معنادار پیدا می كند و همه چیز بر محور پول ارزش گذاری می شود،ساكنان شهرهای بزرگ برای دستیابی به این ارزش های پوشالی متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند كه گاهی منجر به از هم پاشیدن خانواده‌ها و بروز آسیب‌های اجتماعی می شود. معمولا در این میان آسیب‌های اجتماعی در حومه شهرهای بزرگ افزایش می یابد چرا كه ساكنان این مناطق معمولا از مهاجران و طبقات فرودست جامعه هستند كه به دلیل فشارهای اقتصادی برای دستیابی به پول بیشتر به انواع بزه های اجتماعی روی می‌آورند.

ناگفته پیداست زمانی می توان به بهبود شرایط اقتصادی و به تبع آن اوضاع اجتماعی امیدوار بود كه فضای كسب و كار و تولید رونق یابد و با ایجاد فرصت های جدید شغلی،آسیب های اجتماعی ناشی از بیكاری تعدیل شود.به قول آن ضرب المثل معروف باید به جای ماهی دادن به مردم ماهیگیری را به آنها آموزش داد تا روی پای خودشان بایستند.عدم مهارت آموزی به اقشار آسیب پذیر باعث می شود كه آنها همواره به پولی كه از دولت می‌گیرند وابسته باشند و در صورت قطع شدن این پول به سرعت در دام مشكلات متعدد اقتصادی گرفتار آیند.

نداشتن تصویری مطلوب از آینده، خوشبین نبودن به بهبود شرایط اقتصادی،پایین بودن دستمزد در مقابل افزایش سرسام آور هزینه‌ها، همه و همه سبب سوق پیدا كردن بخشی از مردم به سمت استفاده از راه‌های غیر قانونی برای به دست آوردن پول می شود؛راهی كه پیداست بیراهه است و فقط مشكلات آنها را بیشتر و بیشتر می كند. به نظر می رسد دولت و بخش خصوصی باید دست در دست هم نهند و با بهبود شرایط اقتصادی و فراهم كردن زمینه‌های اشتغال و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای كمك به اقشار آسیب پذیر گذر از این شرایط دشوار اقتصادی را ممكن كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha