برخی به اشتباه فکر می کنند که یک کودک مشکلات ارتباطی آنها را حل خواهد کرد و صمیمیت بیشتری بین آنها به وجود خواهد آورد. متاسفانه به دلیلی عوامل استرس زایی که آمدن نوزاد با خود به همراه دارد، تنها مشکلات و بحث های موجود را تقویت می کند.

آنچه که نیاز دارید قبل از پدر و مادر شدن بدانید
سلامت نیوز :چگونه می توان فهمید که تصمیم برای بچه دار شدن تصمیم صحیحی است؟مثلا برخی به اشتباه فکر می کنند که یک کودک مشکلات ارتباطی آنها را حل خواهد کرد و صمیمیت بیشتری بین آنها به وجود خواهد آورد. متاسفانه به دلیلی عوامل استرس زایی که آمدن نوزاد با خود به همراه دارد، تنها مشکلات و بحث های موجود را تقویت می کند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی روان  دیگر همسران تصمیم به بچه دار شدن می گیرند به این دلیل که فکر می کنند این مرحله گامی بعد از ازدواج است. برخی دیگر هم بچه دار شدن را به این دلیل صحیح می دانند که می ترسند با دیگران تفاوت داشته باشند یا تجربه فرزنددار شدن را از دست بدهند.

بنابراین چگونه می توان فهمید که تصمیم برای بچه دار شدن تصمیم صحیحی است؟

عوامل بسیاری برای پاسخ به این سوال وجود دارد . اما مهم ترین آن این است که زن و شوهر فرزند بخواهند. رضایت، توانایی و آمادگی پدر برای فرزند دار شدن بسیار اهمیت دارد. در یک مطالعه طولی این یافته به دست آمد که 70 درصد از زوجینی که شوهر تمایلی به بچه دار شدن نداشته است، در زمان 6 سالگی فرزندشان جدا شده اند (کوان، 2000).
هم چنین رضایت از رابطه یک عامل کلیدی است. در حقیقت پژوهش ها نشان می دهند که کیفیت رابطه زناشویی، یکی از بهترین پیش بینی کننده های کیفیت والدگری است (بورچینال، 2003). یک زن و شوهر نیازمند رابطه ای رضایت بخش و آگاهی از راهبردهای بهبود رابطه هستند.

  سوالاتی که بهتر است قبل از پدر و مادر شدن به آنها پاسخ دهید.

در ادامه سوالاتی مطرح می شود که به شما کمک می کند متوجه شوید آیا فرزند دار شدن در شرایط کنونی تان تصمیم درستی است؟
                                          
1) برای چه تمایل دارید فرزند داشته باشید؟                                                      
تمام روانشناسان بر این نکته توجه دارند که والدین انگیزش خود برای فرزند دار شدن را تشخیص بدهند. آیا شما انگیزه درونی دارید یا انگیزه بیرونی؟
یک انگیزش زمانی درونی است که تحت تاثیر آرزوها و تمایلات شخصی خودتان باشد و زمانی بیرونی است که تحت تاثیر خشنود کردن دیگران (خوشحال کردن همسر، والدین یا برآورده کردن انتظارات اجتماعی) ایجاد شده باشد.
بر اساس مطالعات ولاند (2007) سوالات مهمی را می توان مطرح کرد:
- چرا الان؟
- تجربه شما در زمان کودکی به عنوان یک کودک چگونه بوده است؟
- آیا بچه دار شدن برای شما نیازهای درونی یا بیرونی خاصی را برطرف می کند؟

2) روابط شما چگونه است؟
آیا شما و همسرتان تعامل خوبی باهم دارید و آیا بر سر موضوعات مهم باهم به توافق می رسید؟ .و اگر ندارید آیا در مهارت های حل مسئله و تصمیمی گیری توانمند هستید.

3) چگونه در مورد نیازها ، رویاها و ترس هایتان باهم صحبت می کنید؟
اینکه زوجین به خوبی و به صورت شفاف و مستقیم بتوانند نیازها ، احساسات و ترس هایشان را به یکدیگر ابراز کنند ، تاثیر قابل توجهی بر روابط و والدگری آنها خواهد داشت.

4) آیا دوره ماه عسل را گذرانده اید؟
طول رابطه را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا در حداقل 1 تا 2 سال به یک ثبات نسبی رسیده اید؟

5) آیا از نظر مالی آماده پدر و مادر شدن هستید؟
یک نوزاد مسئولیت های اقتصادی متعددی را برای خانواده به همراه دارد. بنابراین بهتر است زن و شوهر قبل از بچه ار شدن ، به منظور پیشگیری از آشفتگی های احتمالی، برنامه ریزی مالی مناسبی داشته باشند.

6) آیا برای تغییر سبک زندگی آماده هستید؟
در مطالعات متعدد این نتیجه به دست آمد که بسیاری از والدین با آمدن نوزاد، نمی توانند بین کار، فرزند و رابطه با همسرشان تعادل برقرار کنند و سبک زندگی آشفته ای را تجربه می کنند. هم چنین ممکن است والدین به دلیل مسئولیت های اداره فرزند، از توجه به نیازهای خود ( مثل تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش) غافل بمانند. مسلما با آمدن نوزاد به صورت خود به خود تغییراتی در سبک زندگی افراد به وجود می آید. بیدار شدن در نیمه شب به دلیل بیداری های مکرر نوزاد و کمترشدن روابط اجتماعی و تفریحات از جمله این تغییرات است. مهم این است که زوجین بتوانند قبل از بچه دار شدن این تغییرات را پیش بینی و برای مدیریت آنها برنامه ریزی کنند.

7) آیا به اهداف اصلی خود دست یافته اید؟
بهتر است به این مسئله توجه کنید که آیا پایه های اهداف تحصیلی، شغلی یا اجتماعی خود را شکل داده اید؟ مثلا خانمی که در حال طی کردن دوره های تحصیلی است یا مردی که از نظر شغلی ثبات و اعتبار کافی را کسب نکرده است، باید توجه داشته باشد که پس از بچه دار شدن منابع کمتری از قبیل پول و زمان در اختیار خواهند داشت و بنابر این بهتر است این اهداف بنیادین را قبل از بچه دار شدن پایه ریزی کنند.

8) آیا حمایت کافی دارید؟
داشتن یک شبکه اجتماعی خوب یا امکاناتی مثل مهد کودک، پرستار و مراکز نگهداری کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
                                         
 خطوط قرمز برای بچه دار شدن:
داشتن یک نوزاد مثل برنامه ریزی برای جشن عروسی است. تمام جزئیاتی که در لایه های زیرین روابط شما، پنهان بوده است به سطح می آید و شما را درگیر میکند. بچه دار شدن هم در عین حال که چالش هایی برای شما ایجاد می کند فرصتی را برایتان فراهن می کند که بر روی اختلاف نظر و سلیقه ها کار کنید و به تفاهم بیشتری دست یابید.

خطوط قرمز:

1) آزار کلامی ، احساسی یا فیزیکی در رابطه.
2) اعتیاد یا بیماری روانی درمان نشده مثل افسردگی در یکی از زوجین.
3) زوجینی که مطمئن نیستند چرا می خواهند بچه دار شوند.
4) نارضایتی یا دعواهای مکرر در رابطه
5) عدم مسئولیت پذیری از سوی یکی از والدین (در مورد کار کردن، پرداخت هزینه ها یا وظایف در خانواده).
 
در صورتی که در مورد تصمیم به بچه دار شدن تردید دارید می توانید از تجربیات دوستان و آشنایان فرزند دار استفاده کنید یا با کمک گرفتن از یک روانشناس روج درمانگر یک تصمیم آگاهانه بگیرید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha