سلامت نیوز : وجود 5 تخت اورژانس برای بیمارستانی که در هر شبانه روز حدود 2 هزار مراجعه کننده دارد و در مسیر دومین جاده تصادف خیز کشور قرار گرفته باعث شده تا شرایطی به وجود بیاید که برخی از مراجعان به کادر درمانی این بیمارستان معترض و حتی درگیر شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ گروه پزشکان متخصص داوطلب سازمان نظام پزشکی (مدد) که حدود 2 سالی است با عزیمت به مناطق محروم و کم برخوردار کشور، بیماران این مناطق را به طور رایگان ویزیت و معاینه می کنند، باعث شده تا فرصتی پیش بیاید که از نزدیک شاهد مشکلات و معضلات حوزه بهداشت و درمان کشور در این قبیل از مناطق باشیم.

تنها بیمارستان شهر
در بیستمین سفر گروه مدد به مناطق محروم، تیم پزشکی به مدت 3 روز در شهرستان اندیمشک در استان خوزستان مستقر شدند. در این مدت، متخصصین با استقرار در مراکز بهداشتی و درمانی نسبت به معاینه و درمان رایگان بیماران اقدام می کنند. این برنامه باعث شده تا کمبودها و نیازهای بهداشتی و درمانی در مناطق محروم بیشتر دیده شود. به طوریکه دکتر طهماسب حائری رئیس تنها بیمارستان شهرستان اندیمشک با اشاره به کمبودهای زیادی که در زمینه مسائل درمانی مردم این شهرستان وجود دارد، می گوید: اندیمشک در قبل از انقلاب دو بیمارستان داشت ولی در حال حاضر تنها یک مرکز درمانی برای ارائه خدمات به جمعیتی بالغ بر 250 تا 300 هزار نفر وجود دارد.
 
وی با اعلام اینکه بیمارستان امام علی در گذشته متعلق به شرکت راه آهن بود و سپس از طریق سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت واگذار شده است، می افزاید: متاسفانه این بیمارستان به لحاظ فنی مورد تایید وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

حائری از اندیمشک به عنوان گلوگاه استان خوزستان نام می برد و می گوید: همجواری اندیمشک با استانهای محروم لرستان و ایلام ، باعث شده تا بیماران این استانها نیز به تنها مرکز درمانی اندیمشک مراجعه کنند. علاوه بر این، واقع شدن اندیمشک در جوار دومین جاده تصادف خیز کشور (جاده پل زال - اندیمشک)، یکی از علل مراجعات زیاد مصدومین تصادفی و مسافران نیازمند دریافت خدمات درمانی به تنها بیمارستان این شهرستان است.

فحش و ناسزا به کادر درمان

متاسفانه در بازدید کوتاهی که از این بیمارستان داشتیم، مشکلات زیادی به چشم آمد که شاید مهمترین آنها به ترتیب اولویت، کمبود شدید نیروی انسانی در قسمتهای خدمات، پرستاری، کادر درمانی و... است. اورژانس بیمارستان به قدری کوچک است که بیشتر از 5 تخت در آن جا نمی شود. این در حالی است که به گفته دکتر احمد مجیدی مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیمشک، بعضی شبها تا دو هزار نفر مراجعه کننده به اورژانس داریم که متاسفانه نمی توانیم پاسخگوی همه آنها باشیم و همین مسئله باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای کادر درمانی اورژانس و پرسنل می شود که فحش و ناسزا و کتک خوردن، یکی از معضلات کمبود امکانات درمانی در این شهرستان است.

این موضوع را دکتر حائری رئیس بیمارستان امام علی نیز تایید می کند و می گوید: بنده قبل از اینکه رئیس بیمارستان شوم، بیشترین حضور در اورژانس را داشتم و همیشه پزشک کشیک اورژانس بودم. هنوز جای مشت بیماری که به سمت من پرتاب شد و جا خالی دادم، روی دیوار مانده است. هنوز پرونده شکایت از شهروندی که بنده را مضروب کرد، در دادگاه باز است. شب نیست که در این اورژانس دعوا و درگیری نباشد. به خاطر اینکه نمی توانیم جوابگوی خیل عظیم مردم و بیماران باشیم، در نتیجه مشکلات را بر سر کادر درمانی اورژانس خالی می کنند.

وی با انتقاد از عدم رسیدگی به وضعیت این بیمارستان، می افزاید: با توجه به تعداد جمعیت اندیمشک و قرار گرفتن در مسیر مسافران ورودی به استان خوزستان و...، شاهد یکی از شلوغ ترین اورژانسهای بیمارستانی در کشور هستیم که متاسفانه به هیچ وجه ظرفیت پاسخگویی به مراجعین را ندارد.

دریغ از یک کلینیک شبانه روزی

حائری از نبود حتی یک کلینیک شبانه روزی در این شهرستان انتقاد دارد و می گوید: بعد از تعطیلی مطبها، تنها مرکز مراجعه مردم و بیماران برای دریافت خدمات درمانی، همین یک بیمارستان اندیمشک است.
 

موقعیت جغرافیایی شهرستان اندیمشک به گونه ای است که حدود 90 روستا در اطراف آن واقع شده که بیشتر آنها در کوهها و مسیرهای صعب العبور واقع شده اند. همین وضعیت باعث شده که ساکنان این قبیل روستاها برای استفاده از خدمات درمانی دچار مشکلات عدیده ای شوند به طوریکه بعضا شاهد مرگ و میر بیمارانی هستیم که در مسیر رسیدن به مرکز درمانی، جان خود را از دست می دهند.

امکانات و تجهیزات بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک

تنها بیمارستان شهرستان اندیمشک دارای بخشهای درمانگاه، اورژانس، آی سی یو، سی سی یو، 4 اتاق عمل و بخش عمومی است. این در حالی است که به گفته حائری، از مجموع 4 اتاق عمل این بیمارستان تنها 2 اتاق با شرایط استاندارد تا حدودی همخوانی دارد. همچنین بخشهای ویژه شامل 9 تخت است این تختها نیز دارای تجهیزات به روز و مدرن نیستند. به طوریکه دستگاه ونتیلاتور در این بخش وجود ندارد. بیمارستان اندیمشک فاقد سی تی اسکن و ام آر آی است.

از سوی دیگر این بیمارستان به لحاظ کادر درمانی و متخصص نیز با مشکلات و کمبودهای عدیده ای مواجه است که از جمله آنها می توان به نبود متخصص مغز و اعصاب، اورولوژی، رادیولوژی، چشم پزشک و... اشاره کرد. این در حالی است که به گفته رئیس بیمارستان امام علی(ع)، موقعیت مکانی و همجواری با جاده تصادف خیز، وجود سی تی اسکن و ام آر آی، ضروری به نظر می رسد.

حائری همچنین از زایشگاه غیراستاندارد این بیمارستان به عنوان یکی دیگر از معضلات تنها مرکز درمانی اندیمشک نام می برد و می افزاید: متاسفانه باید بگویم که آمار سزارین در این شهرستان از آمار کشوری خیلی بالاتر است. در حالی که به نظر می رسد زنان این منطقه می بایست زایمان طبیعی را بییشتر از سزارین انجام دهند اما رئیس بیمارستان امام علی(ع) معتقد است که برخی از متخصصین و جراحان زنان و زایمان باعث بالا رفتن این آمار شده اند. زیرا هزینه ای که دریافت می کنند خیلی کمتر از نرخ معمول است، در نتیجه زنان نیز راغب می شوند تا سزارین کنند.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در حال حاضر میزان سزارین در دنیا 12 و در ایران 45 درصد است. در حالی که در شهرستانی کوچک با 250 هزار نفر جمعیت، این آمار به 67 درصد می رسد.

راهکارهای برون رفت اندیمشک از مشکلات و کمبودهای بخش درمان

حائری معتقد است که این شهرستان حداقل یک بیمارستان مجهز دیگر لازم دارد. البته او می گوید که اگر همین بیمارستان امام علی(ع) نیز تجهیز شود، می تواند جوابگوی مراجعان باشد. به طوریکه باید اورژانس، اتاق های عمل، و بخشهای ویژه تجهیز شوند. همچنین کمبود نیروی انسانی و کادر درمانی هم به اندازه کافی تامین شود.

حائری به کمبود شدید نیروی خدماتی در این بیمارستان اشاره می کند و می گوید: ما حتی مجوز نداریم که بتوانیم به تعداد خدمه های مورد نیاز اضافه کنیم. این افرادی هم که هستند، دیگر توان کافی برای کار کردن ندارند و از این لحاظ نیز بیمارستان با مشکل مواجه است. زیرا، نظافت یک مرکز درمانی در اولویت نخست قرار دارد که ما دچار مشکل هستیم.

این در حالی است که دکتر احمد مجیدی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیمشک نیز در توضیح مشکلات و کمبودهای این شهرستان در بخش درمان، می گوید: برای این بیمارستان 120 تخت مصوب تعریف شده اما در حال حاضر 156 تخت فعال است که در اغلب مواقع به طور صد درصد تختها اشغال می شود و ما مجبوریم که بیماران را در راهروها بستری کنیم.

وی البته به این مسئله اشاره می کند که تختهای بیمارستان کاملا فرسوده و قدیمی هستند و شاید بیش از 40 سال عمر کرده باشند.

مجیدی به وضعیت اسفناک اورژانس بیمارستان اشاره می کند و می افزاید: متاسفانه اورژانس بیمارستان ظرفیت بیشتر از 5 تخت را ندارد و ما اگر هم بخواهیم تخت اضافه کنیم، جا نداریم. برای همین است که در بعضی از شبها که تعداد مراجعات به 2 هزار نفر هم می رسد، وضعیت بغرنجی به وجود می آید که دست آخر منجر به درگیری مراجعین با کادر زحمتکش درمانی شده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

وی، حضور گروه داوطلب متخصصین سازمان نظام پزشکی در این شهرستان را به فال نیک می گیرد و می گوید: حضور داوطلبانه این پزشکان در مناطق محروم اندیمشک، درسهای زیادی برای ما دارد. زیرا، سایر پزشکان منطقه متوجه می شوند که اگر اراده ای وجود داشته باشد، می توان به مردم خدمت کرد. حتی اگر با کمترین امکانات اولیه مواجه باشیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اندیمشک با اشاره به کمبودهایی که در زمینه تجهیزات پزشکی وجود دارد، می افزاید: وقتی متخصص اورولوژی تیم نظام پزشکی می خواست جراحی انجام دهد، ما مجبور شدیم وسایل عمل را از جراح دیگری به صورت امانی قرض بگریم چون در بیمارستان این وسایل را نداشتیم.

مجیدی از این مرکز درمانی به عنوان بیمارستان تروماخیز جنوب کشور یاد می کند و می گوید: بالاترین آمار تصادفات در استان خوزستان مربوط به شهرستان اندیمشک است اما فقط 4 آمبولانس مرکز فوریتها در این منطقه داریم.

11 ماه است کارانه پرسنل را نداده اند

رئیس شبکه بهداشت و درمان اندیمشک با اشاره به کمبود بودجه و اعتباراتی که دارند، می گوید: در حال حاضر 4.7 میلیارد بدهی داریم. 700 میلیون به اداره برق بدهکاریم و از ابتدای امسال هنوز کارانه پرسنل را نداده ایم چون پولی برای پرداخت نداریم.

البته مجیدی، به 5 ماه اضافه کار پرداخت نشده، 2 ماه حق مسکن عقب افتاده و 3 ماه حق ماموریت داده نشده نیز اشاره می کند و می افزاید: الان در حدود 2 سال است که پولی به ما پرداخت نشده که بخواهیم این مابه التفاوت ها را پرداخت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha