سلامت نیوز : یحیی برادران نخجوانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مهمترین عملکرد دندان‌ها در بهبود تغذیه است اگر دندان سالم باشد تغذیه مناسب و ایده‌آل صورت می‌گیرد.

این متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: در کنار امر تغذیه، وضعیت دندانهای شیری در رویش دندان‌های دائمی نیز موثر است.اگر دندان شیری زودتر از موعد خود کشیده شود ناهنجاری‌های دندانی را در بچه‌ها به وجود می‌آورد و باعث ایجاد مشکل در جایگیری درست دندان‌های دائمی می‌شوند.

یحیی برادران گفت: از سوی دیگر دردناک شدن دندان‌شیری می‌تواند ایجاد محدودیت کند.به طور مثال بعضی از بچه‌ها بعد از خوردن موادغذایی مثل گوشت یا شیرینی دچار درد می‌شوند و به علت ایجاد درد دندانی از خوردن این مواد طفره می‌روند و متأسفانه بدن از دریافت مواد مغذی و مورد نیاز خود باز می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی تهران گفت: دهان سالم و دندان سالم، لازمه تغذیه سالم است. تغذیه سالم نیز رشد و نمو کافی فرد را به دنبال دارد علاوه بر آن دندان شیری سالم در زیبایی و تکلم فرد نقش به سزایی دارد.

یحیی برادران در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه آیا قطره آهن در پوسیدگی و سیاه شدن دندان‌ها تأثیر دارد، گفت: این سؤال اکثر مادران است اما باید بدانند قطره آهن عامل پوسیدگی ‌نیست بلکه این قطره می‌تواند دندان هایی را که پوسیده‌اند یا بر اثر اختلال مینایی شروع به پوسیدگی کرده‌اند با سیاه کردنشان نشاندار کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی تهران افزود: مادران دقت کنند بعد از مصرف قطره آهن مثلا 4 دندان سیاه می‌شود و بقیه سفید می‌مانند پس اگر مسبب سیاه شدن دندانها قطره آهن بوده باشد، می‌بایست همه دندانها سیاه می‌شدند نه آن چند دندان پوسیده که از نگاه‌ها دور مانده است.

متخصص دندانپزشکی اطفال گفت: یک نوع پوسیدگی در دندانهای جلوی بالا شایع است و آن پوسیدگی تغذیه با شیر است هم شیر مادر و هم شیر پاستوریزه، به خصوص شیرهای شبانه.

وی در این رابطه گفت: مادران باید بلافاصله بعد از تغذیه کودک باشیر، دهان بچه را بشویند یا آب به او بدهند یا با گاز و پنبه دندان بچه را پاک کنند تا قند موجود در شیر تا صبح روی دندان باقی نماند که به پوسیدگی دندان منجر شود.

این دندانپزشک کودکان گفت: بهترین زمان استفاده از مسواک از بدو رویش اولین دندان است که به وسیله مسواک انگشتی انجام می‌شود و به تدریج به استفاده از مسواک با خمیر دندان منتهی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی تهران افزود: بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک کودکان نیز همزمان با رویش اولین دندان است تا چگونگی رویش آن کنترل شود و بعد از آن هم 4 ماه به 4 ماه باید دندان‌ها بررسی و کنترل شوند تا پوسیدگی‌ها در وهله اول تشخیص داده شوند.

وی به مادران پیشنهاد کرد: رعایت بهداشت و مراجعه و کنترل‌های دوره‌ای به دندانپزشک متخصص برای سلامت هر چه بیشتر کودکان مفید و مثمر ثمرخواهدبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha