دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲

سلامت نیوز : سیداحمد جلیلی در گفت‌وگو با فارس درباره علائم زودرس اعتیاد نشانه‌هایی که والدین در فرزندانشان باید جدی بگیرند اظهار کرد: در این حالت معمولاً جوان دچار اضطراب می‌شود. اختلال خواب و غیبت‌های گاه به گاه همچنین افت تحصیلی معاشرت با افراد مشکوک به اعتیاد، اختلال در اشتها و بعضی اوقات هم عصبانیت می‌تواند نشانه اعتیاد باشد.

به گفته وی، به طور کلی تمام رفتارهای غیرمنطقی و تازه و درخواست‌ها و رفتارهایی که در فرد سابقه نداشته می‌توانند نشانه‌هایی باشند که والدین باید آنها را جدی بگیرند. البته هر جوانی که چند نشانه را دارا باشد نباید متهم به اعتیاد کرد و این‌ها فقط به منزله هشدار هستند.

وی با بیان اینکه مواد مخدر قدیم و محرک‌های جدید در این نشانه‌ها و علائم مشترک هستند افزود: مردم اغلب با علائم مواد مخدر قدیمی آشنا هستند اما مواد جدید نشانه‌های متفاوت دیگری نیز دارند. به طور مثال عصبانیت‌های انفجاری شدید، یا توهمات به صورتی که فرد چیزی را بشنود که دیگران نمی‌شنوند. حالت‌های بدگمانی یا بدبینی در فرد از این علائم هستند که البته این علائم در بیماری‌های روانی هم ظاهر می‌شود.

این متخصص روانپزشکی هشدار داد: مواد جدید نوعی روان‌پریشی و حالت‌های خطرناک ایجاد می‌کنند که اختلال رفتار همراه هستند و ممکن آسیب‌رسان باشد.

جلیلی با تأکید بر پیشگیری از اعتیاد با استفاده از راهکارهای تربیتی والدین توصیه کرد: خانواده بچه‌ها را با واقعیت بار بیاورند. مثلاً اگر خانواده‌ای قدرت خرید کالاهای لوکس را ندارد از همان ابتدا و در دوره کودکی این مسئله را به فرزند خود بفهماند. این گونه نباشد که با خرید اسباب‌بازی‌های گران توقع کودک را بالا ببرند و در دوره نوجوانی و جوانی نتواند انتظارات بالای فرزند خود را برآورده کند.

وی افزود: گاهی ممکن است شرایط مالی خانواده خوب باشد اما تهیه کالا یا تأمین خواسته فرزند به صلاح نباشد؛ یا اینکه امکانات خانواده با خواسته‌های فرزند هماهنگ نباشد در این صورت والدین باید با زبان خوش با فرزند خود کنار بیایند و با مهربانی و ارتباط خوب او را متوجه شرایط کنند.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران روابط خوب اعضای خانواده با یکدیگر را پایه سلامت روانی افراد دانست و افزود: البته مسائل تربیتی باید در خانواده رعایت شود. ساعت رفت‌وآمد و دوستان بسته به سن فرزند باید کنترل شود. این تصور غلطی است که خانواده مطابق زمانه باید نوجوان را کامل آزاد بگذارد البته سختگیری‌های بی‌مورد نیز کارساز نیست.

وی اضافه کرد: تربیت فرزند ممکن است کار پرهزینه‌ای نباشد اما کار پردردسری است و انرژی و وقت زیادی لازم دارد و میانه‌روی و تدبیر ضروری است.

این روانپزشک همچنین توصیه کرد: خانواده‌ها باید مهارت «نه» گفتن را به فرزندان خود بیاموزند تا بتوانند در مقابل پیشنهادهای خلاف دوستان مقاومت کنند. رابطه خوب و سالم اعضای خانواده نیز در این راستا نقش مؤثری دارد. به این ترتیب حتی در غیبت والدین، فرزند به صورتی رفتار خواهد کرد که گویی همیشه همراه والدین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha