سلامت نیوز : متخصصان اسپانیایی در یک آزمایش جدید دریافته‌اند که وجود انواع آفت‌کش‌ها در مواد غذایی، آب و هوا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این مطالعه متخصصان علوم پزشکی دانشگاه گرانادا در اسپانیا به وجود رابطه مستقیم بین تماس با آلاینده‌های آلی پایدار (COP) موجود در غذا، آب و هوا با نرخ بروز دیابت نوع دوم در بزرگسالان جدا از سایر عوامل چون سن، جنسیت و شاخص توده بدنی پی برده‌اند.

متخصصان می‌گویند: این آلاینده‌ها تمایل دارند که در بافت چربی بدن تجمع کنند و از آنجا که غلظت این مواد در بدن افراد چاق بیشتر است می‌توانند یکی از دلایلی باشند که توجیه می‌کند چرا افراد چاق بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع دوم هستند.

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله مطالعات زیست محیطی منتشر شده، کارشناسان نشان داده‌اند افرادی که غلظت ترکیبی موسوم به DDE در بدنشان بیشتر است، چهار برابر بیشتر احتمال دارد به دیابت نوع دوم مبتلا شوند. DDE، ماده اصلی حاصل از سوخت و ساز آفت‌کش DDT در داخل بدن است. COP‌ها می‌توانند علاوه بر غذا از راه هوا و پوست نیز به بدن نفوذ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha