سلامت نیوز : رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت نسبت به عوارض داروهای تبلیغی ترک اعتیاد از جمله داروهای گیاهی ترک اعتیاد هشدار داد و گفت: تبلیغ این داروها در مطب پزشکان، عطاری‌ها و توسط ماهواره و غیره مورد تایید نیست.

دکتر فیروزه جعفری در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: ‌تمام داروهای تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای عوام فریبی است و حتی آن دسته از تبلیغات که مدعی دریافت تاییدیه FAD را دارند، سوء بوده و هیچ گونه مجوزی ندارند.

وی تاکید کرد: تمام داروهای ترک اعتیاد تبلیغی در ماهواره‌ها به نحوی مشکل آفرین هستند. داروهایی که برای ترک مواد افیونی در این شبکه‌ها پیشنهاد می‌شوند با این عناوین که خستگی و درد ایجاد نمی‌کند؛ بی‌تردید خود متامفتامین و شیشه دارند؛ چرا که شیشه در کوتاه مدت انرژی ایجاد می‌کند، ممکن است درد را کاهش داد و نشاط ‌آور باشد.

جعفری افزود: برای ترک و درمان اعتیاد توصیه آن است که حتما به پزشک مراجعه شود. حتی اگر فرد نمی‌خواهد دارو مصرف کنند و خواهان مصرف محدود دارو است باید تحت نظر پزشک درمان شود.

وی به درمان‌های گیاهی ترک اعتیاد که توسط مراکز و دانشکده‌های طب سنتی ارایه می‌شوند، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانشکده‌های طب سنتی فعال هستند. هر ترکیب خاصی که این دانشکده‌ها پیشنهاد کنند، مطمئن هستیم که این ترکیب گیاهی بوده و آسیب زننده نیست. در حال حاضر تحقیقاتی در مورد میزان تاثیر و بهبود علایم ترک ناشی از داروهای گیاهی ترک اعتیاد که توسط دانشکده‌های طب سنتی تجویز می‌شوند، در حال انجام است.

جعفری افزود: داروهای گیاهی ترک اعتیاد با هر عنوانی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند قطعا آسیب‌زا هستند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره داروهای گیاهی ترک اعتیاد ارایه شده در عطاری‌ها نیز گفت: مواد عرضه شده در این عطاری‌ها نیز هیچ تفاوتی با داروهایی که در شبکه‌های غیرمجاز تبلیغ می‌شوند، نمی‌کنند. مواد عرضه شده در این عطاری‌ها نیز معمولا ترکیبات بسته بندی شده است و شاید ظاهرش گیاهی باشد اما به احتمال زیاد همان ترکیباتی است که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: آنچه که به عنوان داروی گیاهی ترک اعتیاد در دانشکده‌های طب سنتی عرضه می‌شود در داروخانه‌های خاصی قابل دریافت هستند که ترکیبات گیاهی تجویزی پزشک را عرضه می‌کنند. در مجموع تفاوتی نمی‌کند تبلیغات ترک اعتیاد چه در مطب پزشک، عطاری، ماهواره و ... مورد تایید نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha