سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 67115

زندگی گاه تحت‌الشعاع حساسیت‌ها قرار می‌گیرد، یعنی یك حساسیت باعث می‌شود روزتان خراب شود و حتی سلامت‌تان در خطر قرار گیرد، برخی از حساسیت‌ها خیلی خاص هستند و برای همین ممكن است آنها را در نظر نگیرید.

چطور كفش‌ و پول‌تان شما را به کشتن می‌دهد!
سلامت نیوز : زندگی گاه تحت‌الشعاع حساسیت‌ها قرار می‌گیرد، یعنی یك حساسیت باعث می‌شود روزتان خراب شود و حتی سلامت‌تان در خطر قرار گیرد، برخی از حساسیت‌ها خیلی خاص هستند و برای همین ممكن است آنها را در نظر نگیرید. پاییز فصل شروع حساسیت‌هاست، البته در فصول دیگر هم حساسیت‌ها شایع هستند و حتی بهار «فصل آلرژی» نامیده می‌شود، اما برخی پزشكان معتقدند كه پاییز فصل شروع بسیاری از آلرژی‌هاست و در واقع استارت آلرژی‌ها در افراد اكثرا در این فصل می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ وقتی صحبت از آلرژی می‌شود همه یاد علائم مشابه با سرماخوردگی یا خارش‌های پوستی می‌افتند؛ واكنش‌هایی كه ناشی از حساسیت به گرده گل‌ها، گردوغبار موجود در هوا یا برخی مواد خوراكی است اما برخی از آلرژی‌ها هم وجود دارد كه عامل به وجودآورنده آنها عجیب است؛ این مطلب نگاهی است به این آلرژی‌های عجیب.

آلرژی نسبت به هوای سرد یا آب (کهیر ناشی از سرما)

چطور متوجه این حساسیت شوید:
افرادی كه اینگونه آلرژی‌ای دارند در تماس با هوای سرد یا آب سرد پوست‌شان متورم و دچار خارش می‌شود. ممكن است نواحی متورم قرمزرنگ یا كهیر روی پوستی كه در معرض آب یا هوای سرد قرار گرفته مشاهده شود.

میزان شیوع: برخی پژوهش‌ها نشان داده كه حدود 2درصد جمعیت دچار این حساسیت هستند. البته شمار افراد مبتلا در نواحی با آب و هوای بسیار سرد بیشتر است.

بدترین حالت ممكن: از لحاظ تئوریك ممكن است فردی كه دچار حساسیت به آب سرد است با شیرجه زدن به داخل یك حوضچه آب بسیار سرد حتی دچار مرگ هم بشود اما تاكنون گزارشی در این مورد در جهان نبوده است.

مكانیسم: براساس تحقیقاتی كه نتایج آن در نشریه پزشكی «ژورنال نیوانگلند» به چاپ رسیده، در معرض هوا یا آب سرد قرار گرفتن، در پوست افراد حساس مواد شیمیایی‌ای را آزاد می‌كند كه مشابه هیستامین واكنش‌های حساسیتی را كلید می‌زند و عروق منطقه‌ای را هم تنگ می‌كند.
چگونه می‌توان بر این آلرژی غلبه كرد: واقعیت این است كه تحقیقات نشان داده هیچ درمان موثری به جز صبر در مورد این آلرژی وجود ندارد. در اكثر موارد افراد مبتلا پس از چند سال علائم كاهش یافتن حساسیت را نشان می‌دهند.

آلرژی نسبت به سكه (درماتیت تماسی به نیكل)


چطور متوجه این حساسیت شوید:
با لمس كردن سكه‌های پول یا برخی از انواع جواهرات و زیورآلات و حتی برخی ساعت‌های مچی یا هر چیز دیگری كه از نیكل ساخته شده باشد، جوش‌ها یا كهیرهای پوستی ظاهر می‌شود. پوست ممكن است قرمز، متورم، همراه با خارش یا خشك شده و حتی ممكن است ظاهر پوست شبیه حالت سوختگی باشد.

میزان شیوع:
بر اساس بررسی‌های انجام گرفته شیوع این حساسیت در دو جنس متفاوت است؛ حدود 6درصد از آقایان و حدود 10درصد از خانم‌ها به این حساسیت مبتلا هستند.

بدترین حالت ممكن:
ایجاد وزیكول‌ها و كهیرهای دردناك كه به راحتی هم از بین نمی‌روند.

مكانیسم:
در این حساسیت بدن شما نیكل را به عنوان یك دشمن فرض می‌كند و علیه آن وارد عمل می‌شود. دانشمندان هنوز پاسخ مناسبی برای این سؤال ندارند كه چرا بعضی افراد این حساسیت را دارند و بعضی نه؟ اما شاید در این میان «وراثت» نقش داشته باشد.

چگونه می‌توان بر این آلرژی غلبه كرد؟
برای غلبه بر این حساسیت باید از نوع خوراكی آنتی‌هیستامین‌ها یا در موارد شدیدتر از كورتون‌های خوراكی و آن هم برای چند روز استفاده كرد.

حساسیت به ماهی


چطور متوجه حساسیت شوید:
با خوردن غذاهای دریایی احساس خارش در پوست بدن‌تان می‌كنید و ممكن است كهیر روی بدن‌تان ظاهر شود. این حساسیت به غذاهای دریایی است. گاهی هم ممكن است با خوردن این غذاهای دریایی، لب‌هایتان متورم شود، سخت نفس بكشید و دچار تهوع و استفراغ شوید كه این حالت شدید حساسیت به غذاهای دریایی است.

میزان شیوع:
تحقیقات نشان می‌دهد كه حدود یك تا دو درصد جمعیت به این حالت از حساسیت دچارند. جالب است كه برخی تحقیقات در ژاپن و اروپای شمالی نشان داده افرادی كه در شهرهای ساحلی زندگی می‌كنند بیشتر نسبت به این نوع از حساسیت مستعد هستند.

بدترین حالت ممكن:
مرگ! شدیدترین نوع این حساسیت نوع آنافیلاكس است كه در آن راه‌های تنفسی بسته شده و نفس كشیدن قطع می‌شود و فرد به سمت كما و شوك می‌رود.

مكانیسم:
برخی پروتئین‌های موجود در غذاهای دریایی باعث فعال شدن واكنش ایمنی بدن می‌شود كه به آزادی هیستامین می‌انجامد و باعث بروز واكنش‌های شدید حساسیتی می‌شود.
چگونه می‌توان بر این آلرژی غلبه كرد؟ تنها راه درمان، دور ماندن از تمام غذاهای دریایی است اما اگر این حساسیت را داشتید و غذاهای دریایی خوردید، بهتر است بلافاصله از داروهای آنتی‌هیستامین خوراكی استفاده كنید و در صورتی كه احساس كردید تنفس برایتان سخت شده است، فورا به اورژانس مراجعه كنید.

آلرژی نسبت به كفش (درماتیت تماس ناشی از چرم)


چطور متوجه این حساسیت شوید:
افرادی كه مبتلا به این نوع از آلرژی هستند، اگر پای بدون جوراب یا حتی دست‌شان با كفش چرمی تماس داشته باشد دچار تورم التهاب، قرمزی و خارش پوست می‌شوند. در این موارد معمولا جوش‌ها،‌ كهیرها و وزیكول‌ها در محل تماس ایجاد می‌شود و فرد ممكن است احساس سوختگی داشته باشد.

میزان شیوع:
پژوهش‌های انجام گرفته در غرب میزان شیوع این بیماری را حدود یك در پانصد (یعنی 2/0 درصد) ارزیابی كرده است.

بدترین حالت ممكن:
این است كه فرد نمی‌تواند هیچ كفش یا كمربند چرمی‌ای داشته باشد و باید به فكر كفش‌ها و كمربندهایی از جنس دیگر بیفتد. البته طبیعی است كه نباید به كت‌ها و پالتوهای چرم هم فكر كند.

مكانیسم:
تحقیقات نشان داده كه در تقریبا تمامی موارد حساسیت به كفش‌های چرمی، عامل اصلی ایجاد حساسیت یك رزین فرمالدئیدی است كه با نام شیمیایی PTBP در صنایع شناخته می‌شود. این ماده در چرم‌های طبیعی وجود ندارد و برای نرم شدن، شكل‌گیری بهتر و دوام بیشتر به چرم اضافه می‌شود.

چگونه می‌توان بر این آلرژی غلبه كرد:
خب اصلی‌ترین راه درمان پیشگیری است؛ یعنی شما باید سعی كنید به جای لباس‌هایی كه از چرم درست شده‌اند سراغ لباس‌‌ها و كفش‌هایی مثلا از جنس نخ، ابریشم، كتان و... بروید. در ضمن استفاده از كرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی كورتیكواستروئید كه به صورت موضعی استفاده می‌شوند هم می‌توانند علائم را كاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha