همه تلاش سیاست‌گذاران و برنامه ریزان این است كه جمعیت معتاد را جذب درمان كند. قانون‌گذار هر ساله برای درمان و پیشگیری در این حوزه بودجه اختصاص می‌دهد اما تبلیغ این داروها در واقع تیشه به ریشه این سیاست می‌زند.

بی‌اعتمادی معتادان به درمان، نتیجه مصرف داروهای ماهواره‌ای
سلامت نیوز : اعتیاد همان چاهی است كه وقتی معتاد به قعرش افتاده به هر ریسمانی چنگ می‌زند تا خود را از چاه برهاند؛ حتی اگر در دسترس‌ترین ریسمان، داروهای ترك اعتیادی باشد كه روزی چند بار در شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود! وقتی هیچ بقالی نمی‌گوید ماست من ترش است چگونه انتظار می‌رود تا تبلیغ‌كنندگان داروهای ترك اعتیاد در شبكه‌های ماهواره‌ای به جای سخن گفتن از تاییدیه‌های دروغین، از مشكلاتی بگویند كه مصرف این داروها با خود به همراه می‌آورد؟ آمارهای رسمی نشان می‌دهد سالانه چندصدمیلیون تومان از جیب ایرانی‌ها برای خرید داروهای ماهواره‌ای می‌رود كه در كنار داروهای لاغری و افزایش قوای جنسی، داروهای ترك اعتیاد نیز بخش اعظمی از این داروها را تشكیل می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما صرف هزینه‌های بی‌فایده، همه ماجرا نیست. این سكه روی دیگری نیز دارد كه به گفته دكتر سعید صفاتیان، معاون پیشین پیشگیری و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، خطرناكتر از ضررهای فردی است. او در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «بزرگ‌ترین آسیبی كه تبلیغ و مصرف این داروها وارد می‌كند این است كه بی‌اعتمادی به درمان در جامعه شكل می‌گیرد.»قرص‌های ترك اعتیاد دتای هندی، دراگون، امپراتور، پرفكت، آلفا، بست، سوپر پلامپ، سناتور، پودر گیاهی همراه با شربت اشتهاآور و كپسول تقویت بدن و... تنها مواردی از این داروها هستند.

در معرفی همه این قرص‌ها بیان شده، با مصرف آنها ترك اعتیاد بدون نیاز به استراحت، بدون خماری و نشئگی انجام می‌شود، فرد معتاد در مدت زمان كوتاه بدون اینكه حتی اطرافیانش متوجه شوند، می‌تواند ترك كند و علاوه بر آن، ادعا می‌شود مجوز از FDA و سازمان‌های معتبر جهانی دارند. فروشندگان می‌گویند كه در تركیب این داروها كه از 80 تا 600 هزار تومان قیمت دارند، فقط چند ماده گیاهی بی‌خطر به كار رفته است. اما آزمایش‌های انجام شده از جمله در مركز تحقیقات پزشكی قانونی روی چند نمونه از این قرص‌ها نشان می‌دهد ترامادول ماده اصلی این داروهاست. ماده‌ای كه نه فقط به ترك اعتیاد كمك نمی‌كند بلكه به گفته دكتر صفاتیان سبب می‌شود تا افراد برای ترك دو ماده مصرفی یعنی هم ماده مصرفی نخست و هم ترامادول به پزشك مراجعه كنند.

او به تهران امروز می‌گوید: «همه تلاش سیاست‌گذاران و برنامه ریزان این است كه جمعیت معتاد را جذب درمان كند. قانون‌گذار هر ساله برای درمان و پیشگیری در این حوزه بودجه اختصاص می‌دهد اما تبلیغ این داروها در واقع تیشه به ریشه این سیاست می‌زند. وقتی معتاد به واژه درمان بدبین شد از آن ناامید می‌شود و دیگر برای ترك كردن به هیچ راهی اعتماد نمی‌كند. این بلایی است كه داروهای ترك اعتیاد تقلبی بر سر معتادان می‌آورند.» این پژوهشگر در حوزه اعتیاد می‌گوید: «قرص‌ها و كپسول‌های ترك اعتیاد در ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شوند ولی هیچ كدام باعث ترك اعتیاد نخواهند شد. در ساخت این داروها از 10 تا 12 مدل داروی شیمیایی و حتی صنعتی استفاده می‌شود. درست مثل اینكه یك فرد به داروخانه مراجعه كند و 20 استامینوفن كدئین، دیفنوكسیلات و دیازپام بخرد و یكجا بخورد.»

دكتر صفاتیان می‌گوید: «وقتی معتاد یكی، دو دارو را از این داروهای تبلیغ شده امتحان می‌كند كه حتی یكصدم درصد هم احتمال جواب گرفتن در آن وجود ندارد، دیگر رغبتی برای قدم گذاشتن در راه درمان واقعی ندارد و این در سطح كلان خطری جدی برای كشور است. به هر حال این افراد سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و می‌توانیم با درمان آنها را به زندگی سالم برگردانیم.»او می‌گوید: «اكنون 10 شبكه ماهواره‌ای این داروهای تقلبی و مضر را تبلیغ می‌كنند. حتی دیده شده كه مراكزی كه مجوز قانونی ندارند هم گهگاه از این داروها استفاده می‌كنند. ماده اصلی برخی از این داروها شقایق و از خانواده تریاك است. به همین دلیل آنها عنوان می‌كنند كه این داروها گیاهی است. برخی دیگر از این داروها نیز از ترامادول ساخته شده‌اند. كه روی كبد و قلب تاثیرات سوء‌دارد.»او ادامه می‌دهد: «بر فرض محال كه این داروها، تقلبی نباشند و واقعا مفید باشند، وقتی پزشك آنها را تجویز نكرده است، نباید مردم به خود اجازه مصرف بدهند.»

از نسخه پیچی گوشه خیابان تا قیمت‌های گزاف

كمتر از سه هفته پیش سرهنگ زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی از قطع چهار هزار خط تلفنی خبر داد كه در تبلیغات ماهواره‌ای، جوانان ایرانی را به كلاس‌های خوانندگی، رقص و آرایشگری فرا می‌خواندند اما هنوز تدبیری برای جلوگیری از سفارش دادن داروهای ترك اعتیاد اندیشیده نشده است. شماره‌ای كه اعلام شده، یك خط تلفن اعتباری است. آنچه در تبلیغ عنوان می‌شود این است كه ترك با این دارو نه خماری دارد و نه درد! قرار است ظرف 10 تا 15 روز، معتاد با كمك این دارو برای همیشه آن ماده مصرفی اعتیادآوری كه بلای جانش شده را كنار بگذارد.

مردی كه به نظر می‌رسد در خیابان است، گوشی را بر می‌دارد. خودم را معتادی معرفی می‌كنم كه می‌خواهد ترك كند. مثل یك فایل صوتی ضبط شده شروع می‌كند به ردیف كردن كلمات پشت سرهم: «105 كپسول، 85 هزار تومان، صد در صد گیاهی. حداكثر 24 ساعت بعد از سفارش، در منزل تحویل می‌شه و شما پول رو نقدا پرداخت می‌كنین ظرف 48 ساعت اول اگر راضی نبودین می‌تونین كپسول‌ها رو پس بدین ماده اصلی گیاه جینسینگ و یكسری مواد دیگه است...» می‌پرسم: «یعنی نوع و مقدار ماده مصرفی اصلا مهم نیست؟» صدای بوق ممتد خودروها مانع می‌شود كه كلماتش را تشخیص بدهم. صدایش در بوق خودروها گم می‌شد: «...البته بروشوری همراه كپسول هاست كه اینا رو توش نوشته.» از عوارضش كه می‌پرسم، با آب و تاب می‌گوید: «تاییدیه وزارت بهداشت اروپا داره! مگه اروپایی‌ها داروی بد استفاده می‌كنن؟» اما اگر این دارو جمع همه فواید است چرا توسط وزارت بهداشت كشورمان تایید نمی‌شود؟

مرد كپسول فروش معتقد است: «خب آنها می‌خواهند متادونی كه خودشان تولید می‌كنند را بفروشند!»خانم «س» یكی دیگر از این فروشنده‌هاست كه خوش سر و زبان‌تر است. سعی می‌كند خودش را به خاطر اعتیاد جوانان ناراحت نشان بدهد و می‌گوید: «108 كپسول، 600 هزار تومان عزیزم!»از دفعات مصرفم می‌پرسد و اینكه میزان مصرفم در روز چقدر است. محل سكونتم را هم می‌پرسد. اتفاقی نام یكی از محلات بالای شهر به زبانم می‌آید و خانم «س» با چرب زبانی ادامه می‌دهد: «خب اگه استطاعت مالی داری چرا از داروی «د» استفاده نمی‌كنی؟ قیمتش حدود یك میلیون تومنه. خودم از آلمان وارد می‌كنم!»

آلودگی داروهای ماهواره‌ای به مخدر شیشه

رئیس اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت نیز نسبت به عوارض داروهای تبلیغی ترك اعتیاد از جمله داروهای گیاهی ترك اعتیاد هشدار داده است. دكتر فیروزه جعفری در این باره می‌گوید: «تبلیغ این داروها در مطب پزشكان، عطاری‌ها و توسط ماهواره و غیره مورد تایید نیست. ‌تمام داروهای تبلیغی در شبكه‌های ماهواره‌ای عوام فریبی است و حتی آن دسته از تبلیغات كه مدعی دریافت تاییدیه FAD را دارند، سوء‌بوده و هیچ‌گونه مجوزی ندارند.»

به گفته او: «تمام داروهای ترك اعتیاد تبلیغی در ماهواره‌ها به نحوی مشكل آفرین هستند. داروهایی كه برای ترك مواد افیونی در این شبكه‌ها پیشنهاد می‌شوند با این عناوین كه خستگی و درد ایجاد نمی‌كند؛ بی‌تردید خود متامفتامین و شیشه دارند چرا كه شیشه در كوتاه مدت انرژی ایجاد می‌كند، ممكن است درد را كاهش داده و نشاط ‌آور باشد.» جعفری تاكید می‌كند: «برای ترك و درمان اعتیاد توصیه آن است كه حتما به پزشك مراجعه شود. حتی اگر فرد نمی‌خواهد دارو مصرف كند و خواهان مصرف محدود داروست باید تحت نظر پزشك درمان شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha